V
downup downup skrev:
Tänkte spara på kostnaderna med att inte värma upp rum som vi inte är i, ska de ändå vara på för att få ett flöde?

Större element? Vi har denna sorten överallt
Mäter 1200x 650. Behöver vi nyare?
1 bytt till större element. Du har just nu bytt till lågtempsystem.

2 sluta stäng av element, alla skall stå fullt öppna utan undantag
 
  • Gilla
Wintec och 2 till
  • Laddar…
downup downup skrev:
Tänkte spara på kostnaderna med att inte värma upp rum som vi inte är i, ska de ändå vara på för att få ett flöde?

Större element? Vi har denna sorten överallt
Mäter 1200x 650. Behöver vi nyare?
De där frimärkena fungerar eu med lågtempererat system. Minst dubbla utan måste det vara.
 
V
T topmount skrev:
Bli inte skrämd av alla som säger att alla element behöver bytas. Kör med oljepanne element och de funkar fint med BV. Visst märks det att de nya element vi har avger mer värme per yta men det är inte där skon klämmer för dig.
Jo de är de till viss del om han inte kör med hög kurva o med volymtank.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Du behöver inte byta radiatorer, har bv med små radiatorer å har inget problem med att få det varmt. Kolla framlednings temperaturen den skall vara ca 40 grader vid 0 grader ute temp
 
  • Gilla
Ferryman och 7 till
  • Laddar…
börja med att öppna upp alla termostater fullt. Sen stånger du av vp och cirkpump och luftar elementen, efter luftning så fyller du upp till ca 1bar i värmesystemet. Sedan strtar du upp cirkpump och vp igen. Vänta 24 timmar och se om det är varmt i huset. Är det varmt så är allt bra är det fortfarande lite kallt så höj värmen på värmepumpen lite. En värmepump fungerar annorlunda än en oljepanna och måste således användas anorlunda. För att en värmepump ska fungera bra måste man låta den använda hela värmesystemet.
downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409


Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
 
  • Gilla
majmun och 10 till
  • Laddar…
downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409


Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.

Ja tyvvär är den firman känd för att vara dålig,
 
Glöm inte att lufta ur innedelen oxå
 
Jag hade samma utgångsläge. Jag bytte ut mina stora enradiga till lika stora tvåradiga radiatorer i vardagsrummet, oj vilken skillnad det blev på värme och komforten. Så jag har sakta bytt alla i hela huset och har då kunnat sänka värmekurvan markant men fortfarande med högre komfort.
 
  • Gilla
Compact-living och 2 till
  • Laddar…
Q
Strip Strip skrev:
Den siffran 19 betyder inte att du får nitton grader i huset. Höj till max (tillfälligt, för att prova) och se vad som händer. Blir dina radiatorer varmare då behöver du bara läsa din manual lite noggrannare.

Värmepumpen värmer vattnet efter en förutbestämd kurva, i förhållande till utetemperatur. Blir det kallare ute gör den varmare vatten och tvärt om - allt enligt värmekurvan. Kurvan kan du justera så att höjd och lutning passar ditt hus och ditt värmesystem. Det är här siffran 19 kommer in: det är troligtvis bara höjden på vald värmekurva och du har satt den för lågt.
Är den typen av element optimalt till frånuftvärmepump, eller bör man ha nåt annat?
 
B Bus1t skrev:
ja och nej. Klart det kan fungera med enkla element om man får upp värmen. Men det är lite bakvänt att köpa ett system (BV tex) som är effektivare ju lägre framledning man har, och samtidigt ha radiatorer som motverkar detta...
Man vill med värmepump eftersträva så låg framlediningstemp som möjligt..
Det va väll det jag skrev? Ville mest komma som en motvikt mot alla som sa att han måste lägga 30-50 000 på ny element för att få det varmt i huset (fortsätter ju komma såna kommentarer). I teorin skulle jag kunna sänka min el konsumtion om jag byte alla element, Men med 7500kw/185 kvm så tror jag det tar en stund att räkna hem investeringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Är det ett eller två rörsystem?
Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.
Ja, det var där vi gjorde fel i början. Vi stängde elementen helt i rum som inte användes. Vvs-aren upplyste oss om att vi har ettrörssystem så alla radiatorer måste vara minst lite öppna.
 
  • Gilla
Sune Sigurdsson och 1 till
  • Laddar…
Passar på att fråga eftersom det verkar finnas en bra kompetens här.

Enkelrörsystem. Också problem med att elementen kallnar fort osv. Tänker att det är som ni säger, för smala element för jvp:n. Funderar på byte från liknande smala element till större/tjockare.
Kan man (eller är det värt att) byta element utan att byta rör? Behöver i så fall bryta upp både väggar och golv i hela huset, eftersom jag har hus byggt av mupparnas begåvningsreserv aka mockfjärdshus…

ser många tjocka gamla element begagnade som skulle kunna funka, sett från lekmannens perspektiv. Men är det nån fördel med nya såna tvåradiga moderna?
 
  • Gilla
Artem TT och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det elementet ser ut att vara gjort för höga framledningstemperaturer som oljepannan gav. Alltså en framledningstemp på runt 70-80 grader?

En LVVP ger framledningstemperaturer normalt sett på under 60 grader.

För att få någon effektivitet i ditt nya värmesystem och varmt i huset så måste du byta ut alla dina element. Eventuellt måste du ha grövre rör fram till elementen också.
Vi råkade ut för det samma. Den säljaren upplyste inte oss om det så der blev till att frysa första vinter. Vi bytte till fläkt konvektorelement. Inga rörbyte
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
T topmount skrev:
Det va väll det jag skrev? Ville mest komma som en motvikt mot alla som sa att han måste lägga 30-50 000 på ny element för att få det varmt i huset (fortsätter ju komma såna kommentarer). I teorin skulle jag kunna sänka min el konsumtion om jag byte alla element, Men med 7500kw/185 kvm så tror jag det tar en stund att räkna hem investeringen.
Hur trodde du att du skulle kunna räkna hem en 110.000kr investering på en stor värmepump som bara ska driva tre radiatorer? Tror du har tänkt fel från början, du hade lika gärna kunnat kört med tre el radiatorer och sparat 107.000kr
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem som du har fast jag kör ctc och fick då detta till mig.

Öppna alla element till max (har enbart sänkt i sovrummet då jag vill ha det svalt) värmen styr du med värmekurvan på din enhet.
Detta var helt nytt för mig då jag tidigare rattat på elementen i rummen.

Har fungerat otroligt bra för mig i snart 10år.
 
  • Gilla
jonatown och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.