Hej.
Håller på att renovera och har plockat bort en ventilationstrumma i eternit som går igenom ett rum och vidare in till tvättstugan.
Det är alltså tilluft med uteluft in till tvättstugan.
Radhuset är från 60-talet.
Tanken var att återställa trumman, men med lite efterforskning så fick jag veta att man numera inte leder in luft till tvättstuga direkt från uteluften. Luft in till tvättstugan ska komma från husets inneluft.

Stämmer detta?
Kan jag täppa till inkommande ventil i vägg och skippa utomhusventilationen in till tvättstugan ?

/Frippe
 
F Frippego skrev:
Hej.
Håller på att renovera och har plockat bort en ventilationstrumma i eternit som går igenom ett rum och vidare in till tvättstugan.
Det är alltså tilluft med uteluft in till tvättstugan.
Radhuset är från 60-talet.
Tanken var att återställa trumman, men med lite efterforskning så fick jag veta att man numera inte leder in luft till tvättstuga direkt från uteluften. Luft in till tvättstugan ska komma från husets inneluft.

Stämmer detta?
Kan jag täppa till inkommande ventil i vägg och skippa utomhusventilationen in till tvättstugan ?

/Frippe
Det bör väl vara frånluft egentligen. Men så länge det inte finns något som styr denna trumma så blir det nog både frånluft och tilluft beroende på väder och vind.
 
F Frippego skrev:
Hej.
Håller på att renovera och har plockat bort en ventilationstrumma i eternit som går igenom ett rum och vidare in till tvättstugan.
Det är alltså tilluft med uteluft in till tvättstugan.
Radhuset är från 60-talet.
Tanken var att återställa trumman, men med lite efterforskning så fick jag veta att man numera inte leder in luft till tvättstuga direkt från uteluften. Luft in till tvättstugan ska komma från husets inneluft.

Stämmer detta?
Kan jag täppa till inkommande ventil i vägg och skippa utomhusventilationen in till tvättstugan ?

/Frippe
Du behöver frånluft till tvättstuga för att få ut fukten. Mekanisk frånluft, finns flera olika varianter och prisnivåer eller självdrag men då måste pipan gå uppåt och ut så så löser atmosfärstrycket att det blir frånluft. Skulle själv dock helt klart satsa på mekaniskt. Eternitkanalen tar du bort i sin helhet,(bryt/knäck den inte) plasta/tejpa igen och kör till tippen.
 
Hej.
Tack för tips.
Såg att jag var lite otydlig.
Det finns redan en frånluftskanal som går uppåt (utlopp på taket). Utöver detta så har huset tilluft utifrån till tvättstugan...
Eterniten är bortplockad och deponerad...

/F
 
Ja du kan ta bort den och sätta en stängnings bar ventil i väggen. Så har jag det i mittt 60 tals hus, på sommaren får vi dock komplettera med avfuktare för att tvätten skall torka (när självdraget är dåligt)
 
BirgitS
F Frippego skrev:
Det finns redan en frånluftskanal som går uppåt (utlopp på taket). Utöver detta så har huset tilluft utifrån till tvättstugan...
Finns det någon springa under dörren så att det kommer in luft från andra rum (och från början en tilluftsventil någonstans)?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.