Hej!
I vår groventré vill jag ha en handdusch för att kunna spola av vår långhåriga hund med. Jag har letat runt på nätet efter en blandare med handdusch men hittar ingen jag gillar. De flesta verkar vara mindre tvättställsblandare med bidéslang. Jag vill ha en med en högre rundad pip och tvättmaskinsavstängning.

Nu till frågan. Går det att få en separat handdusch installerad på samma tillvatten som blandaren? Antar att det inte går då värmeregleringen sitter i blandaren men kastar ändå ut frågan utifall att någon har någon idé på hur jag kan lösa det.
mvh
Joel
 
En vanlig blandare med utdragbar slang då? Det har jag sett någonstans...
 
ja jag har sett den men slagen var lite för kort...
/JOEL
 
Kan du inte montera en till blandare bredvid?
 
Hur lång slang behövs? Tror jag har sett någon slang som man skruvar på den befintliga kranen på typ Rusta eller likn. Inte ultimat, men bra mkt billigare än en sådan blandare du är ute efter.
 
Vad skulle det vara för fel på bideköret, jag har en på en vanlig köksblandare i verkstan. Det finns en adapter att köpa då tvättställ och köksblandare inte har samma gänga. Mora armatur har en bättre handdusch än de billiga och däremellan är det vanlig slang.

Eller som jag har i pannrummet, en 20 m slangvinda från Jula kopplad till en blandare. Det tar lite tid att få fram varmvatten.

Prototypen
 
Vi hade akvarium förr och satte en gardenakoppling på blandaren i tvättstugan och sen en vanlig trädgårdsslang med avstängning och fyllte på karet. Hur lätt som helst. :)
 
En sån här kanske? Inte så snygg men verkar praktisk.

Handy dusch

En extradusch att ansluta i pipen på en tvättställsblandare. Öppna kranen och vattnet kommer i tvättstället som vanligt. Tryck in knappen i duschhandtaget och vattnet kommer här i stället. När Du släpper knappen kommer vattnet åter i tvättstället. Slangens längd 1450 mm. Övergångsnippel för köksblandare ingår.


www.rinkabyror.se bad, kök och tvätt ->duschanordningar tillbehör ->duschanordning Handy

/Elin
 
Tack för tipsen!
Protoypen: Inget fel på bidéduscharna i sig bara det att de blandare/dusch-kombinationer jag sett har en mindre "tvättställsblandare" istället för en större köksblandare som jag är ute efter. Så min fråga var mest om man kunde göra på något annat sätt. Kloka_elins idé verkar helt ok! Är det så du har det Prototypen eller kan du förklara ytterligare kring din lösning?
/Joel
 
Den som kloka elin länkar till finns även i vanliga affärer, det var en sådan jag menade fanns på Rusta el likn. Kanske var det Clas Ohlsson?
 
Kan du inte köpa en lös duschslang och sätta fast (med lämpliga mellandelar) direkt på anslutningen för diskmaskin?
 
Jesca_i: Tell me more, det är sånt här jag letar efter men jag är inte kunnig nog att tänka ut idéerna. Kommer vara VVS:are som utför jobbet men jag måste kunna förklara hur jag menar.
/Joel
 
jerydh skrev:
Jesca_i: Tell me more, det är sånt här jag letar efter men jag är inte kunnig nog att tänka ut idéerna. Kommer vara VVS:are som utför jobbet men jag måste kunna förklara hur jag menar.
/Joel
Köp en vanlig diskbänksblandare med diskmaskin uttag.

På undersidan av den har du tre rör. Ett för kallvatten in. Ett för varmvatten in och ett ut för diskmaskinen.
Under själva armen du sätter av och på vattnet till blandaren sitter en liten ratt du släpper på vattnet till diskmaskinen.
På det röret koppla du bara på en vanlig duschslang. Kanske en sådan med egen av och på som i länken ovan för jag tror att ratten man sätter av och på vattnet med är mer av av och på typen.
Sen kan du väl bara få kallvatten.

Själv tror jag på iden att ha något man koppla på kranen när man behöver slangen. Som den i länmken typ.
För det är väl inte varje dag du behöver dra fram den för att spola hunden.
Det med diskmaskinsblandare är ju smidigt men kanske dumt om man vill ha ljummet vatten
 
Går det att kombinera duschidén med att faktiskt ha en tvättmaskin/diskmaskin tillkopplad? Eller måste man välja en?
Sedan var det det med kallvatten. Kan tänka mig att det är som du säger gadeberg att det är kallvatten som kommer i det tredje röret. Tror inte att djuret är stormförtjust i detta. Och det är ju som du säger, kommer inte att bli varje dag man använder duschen.
Tack igen för era tips och råd.
/Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.