Hej,
I samband med planerna på förändring från en befintlig "bullrig" utsugsfläkt i badrummet till en förhoppningsvis tystare rörfläkt på vinden, behöver jag installera en separat hygrostat för fuktstyrningen.

Men en tilltänkt lämplig som jag har hittat hos Clas Ohlson är bara klassad IP21. Som jag skulle vilja ha den placerad så behöver den ha IP44.

Var kan jag hitta en sådan?

Tacksam för tips!

Edit;
Eller är det kanske rent av så att IP-klassningen skiljer sig åt beroende på att det är en hygrostat och inte en belysningsarmatur?
 
Faidros skrev:
Hittade en fuktstyrd här på Tradera som påstås vara IP44. Hittar den ej på Fresh AB:s hemsida.
Den var av den typ vi har idag, som skall bytas.

Det jag söker är enbart en lös hygrostat.
Inte en fläkt med hygrostat inbyggd.

Tack för responsen ändå.. :)
 
Typiskt att folk läser aldrig hela inläggen. Men den här då? Säkert dyr.....
 
Faidros skrev:
Typiskt att folk läser aldrig hela inläggen. Men den här då? Säkert dyr.....
Ja, den verkar kanske lite "overkill" för min lösning.
Dessutom verkar det ju som att själva fuktsensorn ändå bara håller IP20..?

Kanske söker jag en produkt som inte finns..?
Tänker man lite längre, så borde det väl vara svårt att få en sensor som är beroende av kunna "sniffa" av luftens fuktinnehåll att bli så tät som IP44-kraven. Märkligt nog finns det ju badrumsfläktar med inbyggd hyrostat (typ den via har idag) som är klassade IP44.. :rolleyes:

Kanske får jag acceptera en placering något längre bort (för att klara IP21), men då skulle jag gärna vilja kunna skruva ner startvärdet längre än de 60% som Clas Ohlsons hygrostat har som bottenvärde. Och jag hittar ingen annan till ett rimligt pris..
 
GoForIt skrev:
Ja, den verkar kanske lite "overkill" för min lösning.
Dessutom verkar det ju som att själva fuktsensorn ändå bara håller IP20..?
Att sensorn inte har något fuktskydd är väl tämligen självklart, eller? :)
 
Har du kollat på conrad.se ?
 
pefo skrev:
Att sensorn inte har något fuktskydd är väl tämligen självklart, eller? :)
Ja, och nej..

Nu läste jag inte hela manualen för Munters RH4000, utan dess separata fuktsensor kanske drivs med någon typ av signalspänning.

Till Clas Ohlsons variant uppfattar jag att man kopplar 230 V direkt till/från hygrometern. Därmed borde det väl gälla samma regler för den som för exempelvis en belysningsarmatur vad gäller IP-klassning och avståndskrav i badrum.. Eller?

pefo skrev:
Har du kollat på conrad.se ?
Ja, där fanns det ju lite fler varianter. Dock bara information på engelska för den variant jag uppfattade som aktuell i så fall. Har du egen erfarenhet av conrad.se?
 
D
Själv använder jag en trådlös hygrostat (en batteridriven sändare/sensor och en mottagare/relä). Själva hygrostaten är ju inte IP-klassad alls, men eftersom den är batteridriven så är det ju inte heller aktuellt (?). Löser dessutom tråddragningen till kanalfläkten på ett enkelt sätt och låter mig dessutom använda hygrostat på ett smidigt sätt från två olika badrum för att oberoende av varandra sätta på kanalfläkten (på högsta läge).

Det är FS20-systemet jag använt mig av och det finns delvis också från Conrad (använder själv www.elv.de).
 
GoForIt skrev:
Till Clas Ohlsons variant uppfattar jag att man kopplar 230 V direkt till/från hygrometern. Därmed borde det väl gälla samma regler för den som för exempelvis en belysningsarmatur vad gäller IP-klassning och avståndskrav i badrum.. Eller?
Det där får man nog kolla upp, vad som gäller för respektive apparat. Måste medge att det är en knepig grej att definiera fuktinträngning för.

Ja, där fanns det ju lite fler varianter. Dock bara information på engelska för den variant jag uppfattade som aktuell i så fall. Har du egen erfarenhet av conrad.se?
Har inte handlat nåt där ännu. Dom har en del intressanta prylar som jag kollat på. Det verkar vara ett seriöst ställe.
 
ridax skrev:
Själv använder jag en trådlös hygrostat (en batteridriven sändare/sensor och en mottagare/relä). Själva hygrostaten är ju inte IP-klassad alls, men eftersom den är batteridriven så är det ju inte heller aktuellt (?). Löser dessutom tråddragningen till kanalfläkten på ett enkelt sätt och låter mig dessutom använda hygrostat på ett smidigt sätt från två olika badrum för att oberoende av varandra sätta på kanalfläkten (på högsta läge).

Det är FS20-systemet jag använt mig av och det finns delvis också från Conrad (använder själv www.elv.de).
Ja, det verkade ju onekligen häftigt, men känns också lite "overkill" med trådlöst i mitt fall. Jag har bara för avsikt att styra från badrummet (andra rummet är mer gästtoa) och har bara max två meter mycket enkel ledningsdragning från tänkt givarplacering till tänkt fläktplacering.

Men tack ändå.. :)
 
D
Jo, men FS20 systemet är ju inte bara häftigt... det kan ju bli billigare än en vanlig IP44 klassad hygrostat. En FS20 hygrostat + strömrelä kostar ju bara 470:- (50 Euro). Det är ju vad du hade tänkt betala för din hygrostat från början...
 
ridax skrev:
Jo, men FS20 systemet är ju inte bara häftigt... det kan ju bli billigare än en vanlig IP44 klassad hygrostat. En FS20 hygrostat + strömrelä kostar ju bara 470:- (50 Euro). Det är ju vad du hade tänkt betala för din hygrostat från början...
¨
Var hittar du relät? Finns även 12v relän till FS20?
 
D
Det var denna jag syftade på. Det är ju en vanlig stickpropp. Behöver du ett relä för fast montering så finns det lite olika varianter beroende på var/hur du skall montera. T.ex. för eldosa eller IP-klassat eller lågspänningsmottagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.