FizzyBubblech
Hej. Jag har köpt ett hus med ett ventilationssystem enligt bilden nedan. Ett FTX från 80 talet. Utan att jag tänkte så mycket på det så köpte jag ett utställningskök innan jag flyttade in och nu ska jag renovera den. Kan jag ersätta aggregatet mot vanlig köksfläkt?
Det jag förstår att jag förlorar lite värme som återflödar och därmed el upp ..
Men påverkas huset från fukt perspektivet?
Tacksam för hjälp
 
  • Monteringsinstruktion av 80-talets Bahco värmeåtervinningsaggregat för köksventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett äldre FTX-ventilationsaggregat från Bahco med rengöringsinstruktioner och inställningsrekommendationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, prova att döpa om tråden till något som beskriver ditt problem. Du har angett ”Bacho”, kan vara i stort sett vilken slags produkt som helst.
 
  • Gilla
FizzyBubblech
  • Laddar…
Du måste på något sätt ha ventilation, ftx-aggregatet styr både till- och frånluft. Finns vindsmonterade ftx-aggregat som kan vara en ersättare.
 
FizzyBubblech
Men räcker det inte om man ventilerar via fönster, har även en ventilation i kaminen? Jag är väldigt nybörjare när det kommer till sånt
 
Näe, du behöver någon typ av kontinuerlig ventilation.
Vi skaffade ett nytt aggregat som vi satte på vinden.
Ventilationsrören kan ibland ta en hel del plats från köksskåpen också. Vi fick en massa ny plats eftersom vissa rör inte behövdes längre.
 
FizzyBubblech
Hmm om jag nu slänger system som ändå är 40 åt gammal, lyfter rören till vinden och täpper till, bygger en vanlig köksfläkt, kan jag vid senare skede fixa den i vinden?
 
Det går utmärkt att fixa ventilationen några veckor senare, längre än så bör du nog inte vänta.

Men prova med att stänga av aggrwgatet i köket och känn hur inomhusklimatet känns efter några dagar.

Sedan finns det skräckhistorier om mögel och avstängd ventilation. De hade stängt ventilationen för att det luktade illa väldigt länge från en biogasanläggning.
 
Aggregatet lär även hantera frånluft från bad/WC. Du får kolla upp detta. Ett visst flöde på frånluft från bad/wc är önskvärt.

Minimastern har två fläktar, en för tilluft och för frånluft. Fläkten för frånluft fungerar även som spisfläkt, detta regleras via spjällreglaget.
.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
FizzyBubblech
Hmm bestämt att behålla den men ..
1. Kan man använda en 80 kåpa till den då jag har köpt en 80 häll
2. Kåpa. Måste den vara från samma företag eller är det bara en fläkt entligen som drar
 
A
Sluta tänk tanken att du ska ta bort FTX systemet utan hitta en lösning där du kan ha kvar det även om fläkten blir annorlunda.

Att flytta FTX till vinden kan kosta 30-100 tusen beroende på hur allt ser ut och är en stor omkostnad mot att fixa fläkten.

Om du tar bort FTX systemet ökar du risk för mögel och dålig lukt i huset.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Hur har det gått för trådstartaren?

Rena rama skräcksiffror som gör att folk backar ur byte av FTX.
Visst kommer det att kosta, men allvarligt talat. Renoverar man ett kök och ordnar med en ny och ”fin” kåpa så känns det som att köksrenoveringen lika gärna hade kunnat utföras med hjälp av att måla luckorna med barnens pastellkritor.

Fundera ut ny placering av aggregatet så klarar man sig oftast på materialkostnad av aggregat, lite spiro och med otur isolering.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jag står i samma fundering här.
Har en Bahco Minimaster sitter ovanför spisen. Den styr som nämnt både till- och frånluft.

För det första så är det ett skitsystem.
Det låter alltid från köksfläkten, man måste komma ihåg att öka frånluftsfläkten vid längre dusch/bad (helst) och man har problem med matos som sprider sig i huset i vissa fall.
Det bygger upp kondens som behöver en fungerande dräneringsslang som det ska vara vattenlås i - annars får man ett sugande ljud i diskhon.

Suck vilket dynga!

Jag ska renovera mitt kök med framöver och min tanke är då att hitta ett FTX aggregat som kan monteras på vinden rakt över där köksfläkten sitter och bara behöva komplettera med lite rördragning. Förmodligen behövs någon styrning för fläkthastighet osv men det löser sig nog.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
FizzyBubblech
A Antemoo skrev:
Hur har det gått för trådstartaren?

Rena rama skräcksiffror som gör att folk backar ur byte av FTX.
Visst kommer det att kosta, men allvarligt talat. Renoverar man ett kök och ordnar med en ny och ”fin” kåpa så känns det som att köksrenoveringen lika gärna hade kunnat utföras med hjälp av att måla luckorna med barnens pastellkritor.

Fundera ut ny placering av aggregatet så klarar man sig oftast på materialkostnad av aggregat, lite spiro och med otur isolering.
Kommer under denna månad utföra en på vinden. Blir avluft via fasaden då jag har ockuperat den gamla avluften med köksfläkten. Har förstått att det kan ändå vara bra att köksfläkten inte går via FTX. Verkar vara blandade åsikter när jag läser...

Det jag har gjort tillfälligt att under dessa månader är när jag renoverade köket så kopplade jag frånluften till det gamla tilluften för att det ska fungerar som självdrag

Men jag undrar nu att min tilluft är isolerad halvvägs till där FTXen kommer vara. Jag skulle självklart gjort det men en del är gömd övanför köket, tror ni man klarar sig typ om en meter är icke isolerad?
 
FizzyBubblech
P pennybridge skrev:
Hur många m2 har du?
Hur många frånluft och tilluft?

Vad valde du för nytt FTX aggregat?

Jag har 150m2
3 frånluft
4 tilluft

Kollat på denna som ersättare...

[länk]
125 kvm
5 tilluft 3 frånluft

Hittade en evo air 110s till bra pris. Men alla verkar ha den du visar.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.