Någon som har några erfarenheter av att få bättre glans i lacken på sin KLIPPO, den blev matt i lacken efter vi tvättat den med avfettning. finns det något enkelt knep för att få tillbaka glansen i lacken
 
K
Varför inte testa vanlig bilvax.
 
K K. L skrev:
Varför inte testa vanlig bilvax.
Har provat med polermedel för att få bort den "vita hinnan", men det var svårt, känns som att maskinpolera är enda utvägen om ingen har nån bättre ide
 
Varmluftspistol kanske.
 
  • Gilla
Urban e
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Varmluftspistol kanske.
Bara värma och torka av eller hur tänker du
 
Pulverlacker eller epoxilacker brukar vara lite porösa så lösningsmedel kan porerna att öppna sig och göra dem matta. Att bara blåsa på med varmluft kan få det matta att försvinna.
 
P Pucco skrev:
Pulverlacker eller epoxilacker brukar vara lite porösa så lösningsmedel kan porerna att öppna sig och göra dem matta. Att bara blåsa på med varmluft kan få det matta att försvinna.
ska testa
 
Har du någon bild på din Klippo? Är lite svårt att få uppfattning om vad du menar med "solblekt - matt i lacken".
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Har du någon bild på din Klippo? Är lite svårt att få uppfattning om vad du menar med "solblekt - matt i lacken".
 
  • Närbild av röd cirkelsåg och mätskala vid arbete på byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där "fläcken" ser ju inte direkt ut som solblekt utan mer som att bensin runnit ut över klipparens kåpa och skadat klarlacken alt lacken. Möjligtvis i kombination med sol så att lacken blivit skadad av den anledningen. Tror knappast vax eller polish kan fixa en skadad lack utan om du vill ha den röd och fin igen så är det nog lite målarfärg som gäller. Nu när Husqvarna slutat att tillverka röda Klippo så får du nog besöka JULA om du ska hitta samma färgnyans. Jag har både den gula och den röda JULA färguppgiften om du är intresserad.
 
Nu när jag ser bilden håller jag med om att det ser ut som "frätskador" som tagit bort material från ytan. Då fungerar inte varmluft som jag föreslog. Varmluft kan fungera när ytan är oskadad men har fått ljusa flammiga fläckar.
 
  • Gilla
Ulf Stenberg1
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Nu när jag ser bilden håller jag med om att det ser ut som "frätskador" som tagit bort material från ytan. Då fungerar inte varmluft som jag föreslog. Varmluft kan fungera när ytan är oskadad men har fått ljusa flammiga fläckar.
Lossade motorn igår och maskinpolerade den, vart helt OK ändå, kom dock inte åt alla ställen då jag inte har någon minipolermaskin.

ska ta ett kort ikväll
 
P Pucco skrev:
Nu när jag ser bilden håller jag med om att det ser ut som "frätskador" som tagit bort material från ytan. Då fungerar inte varmluft som jag föreslog. Varmluft kan fungera när ytan är oskadad men har fått ljusa flammiga fläckar.
Klart bättre jämfört med det opolerade vid ”fötterna”

en hårdare polertrissa kanske man får till det helt
 
  • Polerad röd yta på maskindel ovanför opolerad del, fokus på jämförelsen mellan de två ytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en slipad och polerad röd yta på en gräsklipparbas med en polermaskin ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Jag önskar att jag också hade så få bekymmer i livet att "matt lack på gräsklipparen" hamnade högst upp på att-göra-listan. :)
 
  • Gilla
Dixies och 3 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag önskar att jag också hade så få bekymmer i livet att "matt lack på gräsklipparen" hamnade högst upp på att-göra-listan. :)
Så tänkte jag inte, men inte fy skam med polerad och vaxad gräsklippare, kanske lägger på ett keramiskt lackskydd istället
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.