Vi funderar på relining av avloppen i vår villa. Har precis haft en firma på besök som har filmat och konstaterat att det går att relina (strumpmetoden). Nu vill vi ta in fler offerter. Har ni några tips? Vi bor i Stockholmsområdet.
 
Tja, hur gick det?
Relinade ni och med vilket företag?
Blev ni nöjda?

Är själv i farten att göra en relining av villan i sthlmsområdet.
 
S Simon13 skrev:
Tja, hur gick det?
Relinade ni och med vilket företag?
Blev ni nöjda?

Är själv i farten att göra en relining av villan i sthlmsområdet.
Vi fick en offert, den var snordyr, vi la ner projektet ;) Det rör som är sämst kommer att bytas i samband med köksrenovering inom något år eller två, resten duckar vi för tills vi får tillfälle att byta dem i samband med andra renoveringar.

Men berätta gärna om du hittar någon som tar mindre än sexsiffrigt :) Renoveringarna drar (såklart) ut på tiden och I det här tempot kan ju nånting paja innan vi hinner byta allt bit för bit.
 
  • Gilla
Simon13
  • Laddar…
Jag började bila golvet i tvättstugan igår.
Sjuka priser på relining. Billigaste offerten vi fick va 155kkr. Så jag byter rören själv istället...
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
S
S Simon13 skrev:
Jag började bila golvet i tvättstugan igår.
Sjuka priser på relining. Billigaste offerten vi fick va 155kkr. Så jag byter rören själv istället...

Helt rätt val.
 
Vi hade någon form av problem med avloppet i källargolvet, en skum lukt ibland.

Det råkade ringa en sådan där firma som erbjuder gratis filmning, och offererar relining. Passade ju bra (annars tvärnobbar jag alla telefonsäljare). Killen som kom lyckades dels inte få kameran förbi kröken nere under golvet... Sedan en offert på 253 000. För ca 15m relining. Jag frågade lite oskyldigt hur lång tid det skulle ta. "Vi brukar klara det på 3 dagar". Blir rätt bra timpeng, även om de skulle vara 2 eller 3 som jobbar.

Vi bilade upp och bytte rören istället. Nu har återställningen gått lite i stå. ett o ett halvt rum återstår. Annat mer högprioriterat. Men jag räknar med en slutkostnad på 150 - 200 000. Men då har vi samtliga ytskikt i källaren (100 kvm) nya. Och samtliga rör under källargolven bytta.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi hade någon form av problem med avloppet i källargolvet, en skum lukt ibland.

Det råkade ringa en sådan där firma som erbjuder gratis filmning, och offererar relining. Passade ju bra (annars tvärnobbar jag alla telefonsäljare). Killen som kom lyckades dels inte få kameran förbi kröken nere under golvet... Sedan en offert på 253 000. För ca 15m relining. Jag frågade lite oskyldigt hur lång tid det skulle ta. "Vi brukar klara det på 3 dagar". Blir rätt bra timpeng, även om de skulle vara 2 eller 3 som jobbar.

Vi bilade upp och bytte rören istället. Nu har återställningen gått lite i stå. ett o ett halvt rum återstår. Annat mer högprioriterat. Men jag räknar med en slutkostnad på 150 - 200 000. Men då har vi samtliga ytskikt i källaren (100 kvm) nya. Och samtliga rör under källargolven bytta.
Ja, det känns som en betydligt hållbarare lösning i längden att byta rören. Relining såg jag som ett sätt att få det att hålla tills vi kan börja renovera källaren (några år bort i vår plan), men man kan inte lägga summor kring 200k på en tillfällig lösning. Om något pajar innan det blir dags att renovera källaren så tar vi det då.
 
En rätt intressant detalj, är också att felet vi hade visade sig vara ett avstick från den vertikala stammen som låg precis ovanför betongplattan. I rummet där vi hade luktproblem var det uppreglat trägolv, det har tidigare varit garage fram till 1960. Då har man bilat ur och sänkt betongplattan. Avsticket gick troligen till en golvbrunn när det var garage. Det var proppat med betong. Men en skärva hade lossnat, så att råttor kunde ta sig upp in under det reglade golvet. De hade smaskat i sig all isolering (glasull), hoppas de fick ont i magen...

Men detta avstick syntes aldrig när han filmade, han kom förbi den delen av röret, men fick stopp en halvmeter djupare (rören låg 80 - 100 cm under källargolven). Fullkomligt värdelös filmning.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.