Missade att släpvagnen var kopplad till bilen så när jag backade vek sig ekipaget och jag böjde påskjutet :(
Hur riktar jag det här utan att trycka sönder röret? Kan jag ta isär det här, det enda jag ser som jag kan lossa är dämpare.
Använd bilmotor som ankare till min pir. Den är tung och jag tror att något sådant skulle kunna hålla pirbiten på plats. Vad tror ni? Kan det funka?""

Alt-text: Bilmotor använt som ankare på en träpir, med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn till grind monterat på träplankor med mätverktyg och skruvmejsel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magkänslan säger att det aldrig blir bra att rikta den där... Det är nog tyvärr bara att köpa nytt..
 
  • Gilla
galento och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Magkänslan säger att det aldrig blir bra att rikta den där... Det är nog tyvärr bara att köpa nytt..
Så kan det vara, men har du sett vad nytt kostar? Eftersom axeln också inte är så bra så är tanken att byta till obromsad axel och göra påskjutet stumt.
 
Rickard.
Du kan ju kolla på bilskroten, inte otänkbart att dom skulle ha några varianter.
 
Oavsett vad du gör så försök inte räta ut den där. Dels har du en skaplig svårighet att få den rät så att påskjutsbromsen funkar som den ska, dels har du en materialutmattningsaspekt i den (eventuellt) rätade stången.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Det enda rimliga är att byta ut det böjda röret.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Som sagt, det där blir ett bök, krävs en skicklig smed och värma delar till drag är en historia för sig.
Leta delar, eller komplett.
TSV 067, eller bara T067.

[länk]
[länk]
Det är ju i så fall dragröret till T067 (pos 4 på sprängskiss) jag skulle behöva byta, hur får man loss det? det verkar sitta ett kvadratiskt järn i bakre änden, är det fastsvetsat så att det är bakåt man ska lossa röret? Det verkar vara fritt bakåt i alla fall om jag rensar bort stötdämpare och handbromsmekanism. Om det är så man ska få loss det måste man i mitt fall kapa av röret där fram eftersom det är böjt.
 
Är ju en ganska mild böj så inte skulle jag tveka på att rikta det där. Fixade ett likadant i somras typ och jag la hela draget i pressen bara och tryckte på lämpliga ställen tills det såg skapligt ut och man fick ur röret. Sen finlirade jag lite med det löst.
Innerröret ska ut bakåt så det måste ju antingen kapas eller riktas först.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är ju en ganska mild böj så inte skulle jag tveka på att rikta det där. Fixade ett likadant i somras typ och jag la hela draget i pressen bara och tryckte på lämpliga ställen tills det såg skapligt ut och man fick ur röret. Sen finlirade jag lite med det löst.
Innerröret ska ut bakåt så det måste ju antingen kapas eller riktas först.
Ok, ska rensa bort handbroms och dämpare först då, och prova trycka lite
 
Stång rätas i blå verkstadspress mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lånade en grannes biltemapress och med konster och knep lyckades jag trycka stången hyfsat rak och kunde dra ut den. Efteråt så lite tryckningar till så är den lika rak som rätskivan och går hyfsat lätt in och ut.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
:rolleyes:
Suddig bild av en förvånad man i bil, med svensk text från tv-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:)
 
  • Haha
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.