Hur tänker du spara i vinter?

  • Elda mer ved än vanligt

    305 Röster 55,2%
  • Sänka temperaturen inne

    412 Röster 74,5%
  • Inte värma alla rum

    120 Röster 21,7%
  • Har skaffat värmepump

    69 Röster 12,5%
  • Duscha mindre

    236 Röster 42,7%
  • Ha färre lampor tända

    217 Röster 39,2%
  • Säga upp abonnemang (streamingtjänster etc)

    97 Röster 17,5%
  • Dra ner på inköp (kläder, prylar etc)

    270 Röster 48,8%
  • Dra ner på resor, restaurangbesök och andra nöjen

    266 Röster 48,1%
  • Tvätta, diska och liknande på natten, när elen är billig

    145 Röster 26,2%
  • Antal röster
    553
S
H Hasse C skrev:
Fattar inte heller varför man ska ångra elbil. Jag har väntat på min sedan mars och hoppas innerligt att den kommer snart. Kommer bli en otrolig besparing i totalkostnad jämfört med tio år gammal bensinare.

Extremt osannolikt. Men återkom gärna med en kalkyl på det, jag är öppen för att bli motbevisad.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Försöker göra många små förändringar. Mycket mindre bilåkande och inköp. Handla billigt. Ingen hämtmat. Värmen är på men nätt och jämt. Håller 17-19 grader inomhus. Tofflor och kläder på. Lika bra man vänjer sig. Duschar mindre. Använder öht mindre vatten. Använder kläder nån dag extra. Speciellt ungarna får ha samma två dar i rad om dom inte är smutsiga.

har planer för att sätta igen fönstren för att minska värmeförluster om det blir för jävligt dyrt. Men man är optimist in i det längsta. Men hellre mörkt och med bra med pengar på banken än att 30% av värmen ska gå åt bara för att man vill stirra ut i bäckmörkret på kvällarna.

hittills verkar det funka bra. Betydligt lägre förbrukning sept 22 än sept 21. Och mycket mer i plånboken i slutet av månaden överlag. Det känns bra. :) spar de pengarna på elkontot…
 
Försöka minska elanvändningen, men för övrigt försöka stötta de lokala småföretagen ( restauranger, matvagnar, pubar, gårdsbutiker m.fl. ), så att de klarar sig bättre.
 
Försöker leva som vanligt, har inga dyrbara vanor och värmer med egen ved.
 
Har bundet elavtal och bunden ränta på bolånen och ett energieffektivt hus, men kommer trots detta ”sympatispara” en del el för att försöka hjälpa mina medmänniskor. Och förlägga vissa tyngre elförbrukares drift till andra tider för att försöka minska effektuttaget de mest kritiska timmarna.
 
  • Gilla
bermuda och 1 till
  • Laddar…
Angående duschar mindre, så duschar jag precis lika ofta men kortare tid och mycket kallare. Märker att luftavfuktaren drar betydligt mindre då också. I september blev den "nästan försumbar".
 
  • Energianvändningsdiagram för en luftavfuktare med en tydlig minskning i september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Började med långkallingar redan i september.

Annars har vi bra elavtal (och elvärme/LLVP) men solidariskt tänkte vi bidra med att elda i kamin och kakelugn ordentligt under morgon och kvällstimmarna för att minska belastningen på nätet när det är som mest kritiskt.

På sommarstället har vi sänkt underhållsvärmen till ett minimum.

Kör bilen mer ekonomiskt vilket gör stor skillnad i bensinförbrukning. Drar typ 50% mer i 120 kmh jmf med 90 kmh.
Den här gav mig ett rejält garv, du är solidarisk genom att bära långkalsonger å köra lagligt :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Jag har hus med fjärrvärme och just nu är det rätt skönt. Har även LLVP och kamin som hjälper till på toppen. Beräknad årsförbrukning på elen är drygt 6000 kw/h. Ingen elbil och inget spabad. Har nu timavtal och försöker tvätta och diska under natten men är inte så kinkig.

Kollar jag i appen från energibolaget så säger den följande:
Aug 1/8 - 31/8
2602 kr

Sep 1/9 - 30/9
3085 kr

Okt 1/10 - 2/10
1754 kr

I dessa räkningar så ingår El, vatten, och fjärrvärme plus 40kr för fiberanslutningen.

Redan på två dagar så är mina fasta kostnader redan mer än halva min räkning från månaden innan, vad finns det då för direkta fördelar att spara på elen för mig även om det säkert kommer bli lite mer än året innan. Ska man känna att det gör någon skillnad att verkligen spara på elen och annan energi så ska inte de fasta kostnaderna vara så höga. För mig finns det inget direkt incitament att gå här hemma och frysa i mörkret med all elektronik avslagen tyvärr.

Jag kommer istället spara in på restaurangbesök och vissa renoveringar är skjutna lite på framtiden men det beror mest på räntorna och att vi nyligen gjort en attefallstillbyggnad av huset och renovering av kök i samma veva. Det som står på tur är i så fall solceller och fönsterbyte på resten av huset men just nu finns inte dessa pengar då jag även vill ha en buffert om annat skulle ske. Då elåtgången är rätt låg så är inte solceller riktigt samma vinst för mig som för andra med mer elslukande värmesystem men anser ändå att det är en bra pryl och skulle säkert gå i vinst på det också även om återbetalningstiden blir längre.

Tyvärr så tror jag dessa priser på energi istället kommer dra med sig arbetslöshet inom bygg, restaurang, resor, städ (många anser nog att de kan fixa städningen själva när pengarna inte räcker till värme) och andra typer av lyxartiklar. Bilförsäljningen kommer nog bli tung framöver då även leasing går upp i pris och inte ser lika ekonomiskt ut när alla andra priser ökat. Även streaming kommer säkert gå ner men kanske kan de få en skjuts också när folk drar ner på resor och blir mer hemma och tycker att de kan unna sig lite billigt nöje iallafall.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Angående duschar mindre, så duschar jag precis lika ofta men kortare tid och mycket kallare. Märker att luftavfuktaren drar betydligt mindre då också. I september blev den "nästan försumbar".
Kan tillägga att nästan all tvätt torkas utomhus, även nu i oktober.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Har precis flyttat till hus så blir lite svårt då jag ej riktigt vet vad allt drar än.
I år blir det "normalt" med två luftvärmepumpar som är nyinstallerade.
Nästa år skall jag se över den defekta vedpannan och sätta in en kasset i öppna spisen samt installera en mindre luft/vattenpump som kombo till vedpannan.

Reser aldrig, kör bara bil till och från jobbet och handlar påvägen isf etc. Så finns inte så mkt annat å dra in på.
 
boschkenta
Jag ska nog mest gnälla.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Sänkte innetemperaturen gjorde jag redan förra vintern, att ha gjort sej av med den frusna sambon sparade nog mer dock, jag kan ta på mej en tröja och tofflor, det hade hon svårt för.

Däremot planerar jag att elda mer i år än förra året, då jag bara eldade ett fåtal gånger.

Jag har trots allt "gratis" ved från egen mark så..
 
  • Haha
Åsa Lund
  • Laddar…
Hemmakatten
Bor i Algarve så här är lite annorlunda "problem". Dels har elen och vatten alltid varit dyrare än i Sverige och dels är det mycket gas här. Gasen går också upp i pris.

Min elräkning har minskat från €150 i augusti till €107 i september, (ca100kvm, 2 personer, 2 sovrum). Minskningen består i att ACn, kyla, inte använts lika mycket. (I augusti var det hett, värmerekord.) Som sagt, el är dyrt här.

Förutom AC och TM o TT (hänger utomhus för det mesta) så är det bara några glödlampor, och en sällan använd ugn o fläkt, som går på el. VVB och spishäll går på gas.

Räknar med att jag inte kommer att behöva använda ACn till uppvärmning i vinter, annat än sporadiskt.

Ska även kolla om det är billigare att använda disk/tvätt vid vissa tidpunkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Fattar inte heller varför man ska ångra elbil. Jag har väntat på min sedan mars och hoppas innerligt att den kommer snart. Kommer bli en otrolig besparing i totalkostnad jämfört med tio år gammal bensinare.
Nu verkar jag ju inte vad du ska ha för elbil, inköpspris osv.
Men personligen kommer jag få en högre månadskostnad om jag skulle byta bort min subaru mot en elbil med samma dragvikt.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu verkar jag ju inte vad du ska ha för elbil, inköpspris osv.
Men personligen kommer jag få en högre månadskostnad om jag skulle byta bort min subaru mot en elbil med samma dragvikt.
Samma här, fast inte nån subaru då :) Jag har räknat och räknat, och det är omöjligt att gå plus med mina förutsättningar, framförallt eftersom jag då skulle behöva låna till bilen, vilket bygger på månadskostnaden väldigt mycket, typ mer än vad jag betalar för bensinen nu.

Men det klart, om alternativet är att köpa en ny bensin eller dieselbil i samma klass kan man ju få det att gå plus, eller snarare mindre minus.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.