Tänkte förbättra luftkvaliteten här hemma.

Det är självdrag. 60-tals hus.
Vi har en vägg/tilluftsventil på bottenplan.
I kök och badrum finns frånluftsventiler (bottenplan).

På våningen finns det endast frånluftsventil i badrummet.

Vad gör jag här? Pax i båda badrummen och spaltventiler i fönster? Övertryck/undertryck?
 
Enklast och billigast är tilluftsventiler i alla sovrum/vardagsrum. Pax/fresh fläktar i badrum/toalett.
På ovanplan rekommenderas det att sätta ventilerna lågt för att de inte ska fungera som frånluft (övertryck) men hur snyggt är det! Har satt ovan fönster och det varierar lite mellan tilluft (vissa dagar) sedan svag frånluft vissa dagar.

Jag själv satte in fresh i badrum/toalett/tvätt, sedan friskluftsventiler i alla sovrum/vardagsrum. Öven satt värmeväxlare i vardagsrum och hall ovanplan för extra ventilation.
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
D
D DahlEricsson1000 skrev:
Enklast och billigast är tilluftsventiler i alla sovrum/vardagsrum. Pax/fresh fläktar i badrum/toalett.
På ovanplan rekommenderas det att sätta ventilerna lågt för att de inte ska fungera som frånluft (övertryck) men hur snyggt är det! Har satt ovan fönster och det varierar lite mellan tilluft (vissa dagar) sedan svag frånluft vissa dagar.

Jag själv satte in fresh i badrum/toalett/tvätt, sedan friskluftsventiler i alla sovrum/vardagsrum. Öven satt värmeväxlare i vardagsrum och hall ovanplan för extra ventilation.
Håller helt med. Tilluftsventiler i alla sovrum och umgängesrum är den bästa lösningen för äldre hus med dåligt luftombyte, särskilt om fönstren är moderna vilket innebär ännu mindre drag.
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Enklast och billigast är tilluftsventiler i alla sovrum/vardagsrum. Pax/fresh fläktar i badrum/toalett.
På ovanplan rekommenderas det att sätta ventilerna lågt för att de inte ska fungera som frånluft (övertryck) men hur snyggt är det! Har satt ovan fönster och det varierar lite mellan tilluft (vissa dagar) sedan svag frånluft vissa dagar.

Jag själv satte in fresh i badrum/toalett/tvätt, sedan friskluftsventiler i alla sovrum/vardagsrum. Öven satt värmeväxlare i vardagsrum och hall ovanplan för extra ventilation.
Är spaltventiler i fönster bra eller måste det vara väggventil?
 
D
makeover makeover skrev:
Är spaltventiler i fönster bra eller måste det vara väggventil?
För mig är det likvärdigt (om samma totalarea på hålen) men vissa uppskattar större möjligheter till allergifilter osv. med vanliga ventiler.
 
makeover makeover skrev:
Är spaltventiler i fönster bra eller måste det vara väggventil?
Skulle vilja påstå att du får mer luft via väggventil jämfört med spaltventiler. Men om du inte har möjlighet med ventiler i vägg så är spaltventil bättre än inget alls.
 
Davidbagare
Jag hade liknande förutsättningar som dig. Har paxfläkt i badrummen samt friskluftsventiler i form av spaltventil i alla sovrum uppe. Jag har satt dom på väggen mellan element och fönsterbräda pga övertrycket som blir på övervåning. Funkar bra i vårt hus. Allt över den höjden hade blivit frånluft för oss, och vi ville ha in frisk luft i sovrummen.
Mvh
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag hade liknande förutsättningar som dig. Har paxfläkt i badrummen samt friskluftsventiler i form av spaltventil i alla sovrum uppe. Jag har satt dom på väggen mellan element och fönsterbräda pga övertrycket som blir på övervåning. Funkar bra i vårt hus. Allt över den höjden hade blivit frånluft för oss, och vi ville ha in frisk luft i sovrummen.
Mvh
Hur ser en spaltventil till vägg ut? Vart köpte du dem?
 
Davidbagare
makeover makeover skrev:
Hur ser en spaltventil till vägg ut? Vart köpte du dem?
Vanlig spaltventil bara.
 
Du kommer inte byta fönster i närtid?
Vad har du för material på ytterväggarna?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vanlig spaltventil bara.
Väggen är minst 30 cm tjock. Hur monterar jag den tunna spaltventilen där? Det finns isolering och annat inne i väggarna.

A AndersS skrev:
Du kommer inte byta fönster i närtid?
Vad har du för material på ytterväggarna?
Nej fönster kommer inte att bytas på ett bra tag. Ytterväggarna är av trä.
Funderar på om inte väggventil ska monteras nära golv i hörnen men hur snyggt är det?
 
Davidbagare
Sätter du väggventiler nertill i hörnen så är det nog stor risk för kallras.

En variant jag hört från ventilationskunniga är 16mm hål ovanför element och sen sätta VP-rör genom dessa.
 
Kan rekomendera något med filter i man kan enkelt tvätta. Jag körde med system från Fresh har jag för mig, bra att de går justera öppningen (Bra när det är de där riktigt kyliga dagarna) sen att man på några vill ha galler som hindra vind att blåsa in. 1 per rum utom kök/tvätt/badrum. Kontrollera även att frånluft i kök är korrekt, en del ha kallrasskydd sätter igen när inte fläkten är aktiv, kanske inte optimalt...
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vanlig spaltventil bara.
Har man någon form av kanal i spaltventilen då om den går genom väggen? Bra många cm tjockare än ett fönster.

Behöver också sätta spaltventiler uppe. Förra ägarna satte det i överkant på fönstret men de än agerar såklart som frånluft oavsett vad jag gör.
 
boihus123 boihus123 skrev:
Kan rekomendera något med filter i man kan enkelt tvätta. Jag körde med system från Fresh har jag för mig, bra att de går justera öppningen (Bra när det är de där riktigt kyliga dagarna) sen att man på några vill ha galler som hindra vind att blåsa in. 1 per rum utom kök/tvätt/badrum. Kontrollera även att frånluft i kök är korrekt, en del ha kallrasskydd sätter igen när inte fläkten är aktiv, kanske inte optimalt...
Förespråkar du att undvika kallrasskydd i köksfläkt om man har mekanisk frånluft i huset med självdrag som grund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.