Vi byggde vårt en plans hus -89 funderar nu på att slå ut väggen mellan köket och rummet.
rummet blir då 7,8x5,6 ca 43 kvm. Man kan ju ev behålla en liten del av väggen.Är det någon som gjort något liknande så är vi intresserade av tips eller bilder på förslag.:)
 
japp, vi tog bort hela väggen mellan kök och vardagsrum eftersom vårt kök var för litet för att ha matbord i men för stort för att inte ha matbord i. På köpet blev det mycket ljusare i kök/vardagsrum.
Bilder finns i tråden "ett år efteråt"
 
Det blev jätte snyggt öppet och trevligt, synd att ni måste flytta.
 
Är det inte ganska skönt att ha en vägg som ljudisolerar buller från diskmaskin, elvispar, fläktar och annat?
 
vi hade ett kök med en rätt liten matplats för fyra (köket 19 kvm), och utanför det så låg matsal och vardagsrum (totalt ca 45 kvm) med en "halvvägg" mellan, och vi har öppnat tre meter mellan matrum och kök, så vi har en nästan öppen yta på en bra bit över 60 kvm, det känns oerhört skönt än så länge, köket ska invigas i helgen :)

När det gäller isoleringen så är det väl möjligen i fallet att man har gäster och färdigställer något samtidigt, annars tycker jag inte det borde vara några problem. Vi brukar inte ha någon som sitter i matsalen när någon annan lagar mat, vi har även ett separat tv-rum ska tilläggas.
 
Öppnade upp en vägg i ett 90-talshus mellan kök och vardagsrum. Takhöjden var 240 och öppningen blev 210 hög ca 2,8 m bred. Enkelgips och stående plåtreglar. Lite tålamodskrävande att få in tråd för infällda spottar i öppningen.

Viktigast av allt är riva varsamt...såga upp öppningen med så stor precision som möjligt och varsamt klippa reglarna. Sen förstärka öppningen med träreglar..skruvade eftersom fodret döljer skallarna. Jag skulle rekomendera att limma fast färdigmålade foder istället för att skjuta eller kruva och sen spackla och måla.

Tänk på hur golven ser ut i de bägge rummen...om dom skiljer sig åt alltför mycket kommer det se konstigt ut. I mitt fall var det ekparkett i bägge så det var bara att lägga dit en tunn bred ektröskel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.