Har köpt/sålt hus med tillträde vid årsskiftet. Jag var av uppfattningen att man löser befintliga lån och tecknar nya till nya huset och därmed förhandlar om ny ränta då (alltså vid årsskiftet). Men sen lärde jag mig ett nytt ord i veckan, säkerhetsbyte. Vi har bundna lån till 2024 (ränta ca 1.6%) och vad jag förstått så har man då möjlighet till att lägga över befintliga lån till det nya huset. Men att banken har sista ordet.

Någon som nyligen har gjort ett säkerhetsbyte? Tror ni banken kommer trilskas. Eftersom det gäller hus till hus och att nya huset kommer kräva ett större lån har jag väl alla förutsättningar för att få mina bundna lån överförda?
 
Jag tror (men kan ha fel) att banken skall bara neka ett säkerhetsbyte om den nya säkerheten är sämre än den befintliga. Eller om du byter karaktär på säkerheten. Det är inte säkert att en bostadsrätt kan ersätta en villa eller tvärtom, oavsett om värderingen är betryggande.
 
  • Gilla
knyh och 1 till
  • Laddar…
N
Banken godkänner i de flesta fall säkerhetsbyte. Men ett lån kan aldrig ”hänga löst” vilket betyder att du måste tillträda ditt nya boende innan du kan frånträda ditt gamla. Säkerhetsbyte blir allt vanligare och är att rekommendera med nya räntorna. Är det bundet till 2024 kommer du annars också behöva betala ränteskillnadsersättning vilket är en tråkig utgift.
 
  • Gilla
knyh
  • Laddar…
Jag kan bara tala utifrån min egen situation men i min bank (Länsförsäkringar) var det inga problem att flytta över lånen utan att jag fick betala någon mellanskillnad.

Jag hade bundet lån om 1.5% till 2023 och köpte dyrare bostad till högre ränta. Du gör nog bäst i att höra av dig till din bank istället för att fråga här.
 
  • Gilla
knyh
  • Laddar…
Har alltid gjort sådant byte och banken har aldrig sagt nej! Men du måste äga båda fastigheterna samtidigt några timmar för att det ska fungera. Så se till att ha tillträde på det nya innan du frånträder det gamla, samt att banken godkänner överbryggningslån.

om du löser dina befintliga lån idag så kostar det dig 0 kr med tanke på nuvarande ränta.
 
  • Gilla
knyh
  • Laddar…
Ja, men det låter ju bra att detta inte verkar vara några konstigheter att göra. Var nog mer jag som, oinsatt i frågan, blev osäker. Lånen kommer i alla fall inte "hänga löst" då tillträdet till mitt nya hus är lite innan jag lämnar det gamla. Datumen är klirrat med banken och brygglån finns sen tidigare också.

Tack för input! (ska ju självklart prata med banken också men tycker det bra att veta vad som är praxis innan)
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Du skriver ”nya hus”. Har du köpt ett bef. hus. Eller är det ett nybygge? Tänker på risken för ”gap” mellan husen.
 
H hempularen skrev:
Du skriver ”nya hus”. Har du köpt ett bef. hus. Eller är det ett nybygge? Tänker på risken för ”gap” mellan husen.
Vårt "nya" hus vi köpt är ett befintligt (från 1898)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
knyh kennyh skrev:
Vårt "nya" hus vi köpt är ett befintligt (från 1898)
Ja då lär det iallafall vara färdigbyggt på tillträdesdagen.
 
  • Gilla
  • Haha
knyh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.