A
Strip Strip skrev:
Nu har fabriken i Italien berättat att motorn i fråga heter SEE4. Jag kan inte tolka Hondas sprängskisser på annat sätt än att den är stänksmord, utan vare sig oljepump eller oljefilter. :thinking:
licens motorer är inte samma sak som Honda original..
Honda original har forced lubrication..
dvs pump och trycksmörjning....
 
Har ingen aning om vad licensmotor betyder, men nu skiter jag i hondan. Har avbeställt och bett dem skriva ihop en 500WX istället.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Strip Strip skrev:
Har ingen aning om vad licensmotor betyder, men nu skiter jag i hondan. Har avbeställt och bett dem skriva ihop en 500WX istället.
En motortyp som man köpt en licens för att kunna tillverka själv av ordinarie tillverkare..

Man kan sedan ändra lite i modellen om tillverkaren går med på det...
 
Maskintok skrev:
En motortyp som man köpt en licens för att kunna tillverka själv av ordinarie tillverkare..

Man kan sedan ändra lite i modellen om tillverkaren går med på det...
Min Park (Royal) med GCV 530 var stänksmord och saknade oljefilter. GXV 530 är en högre specificerad motor avsedd för yrkesanvändning och har till och från suttit i Park PRO. Vilka motorer som skall sitta i maskinerna är en kamp mellan motor- och maskintillverkarna, där den sista vill komma undan så lindrigt (billigt) som möjligt, medan motortillverkaren, som står för garantin, inte vill riskera dyra haverier. Därför ersattes (tyvärr) Kohler med B&S redan innan flytten söderut.
 
A
B baldakinen skrev:
Min Park (Royal) med GCV 530 var stänksmord och saknade oljefilter. GXV 530 är en högre specificerad motor avsedd för yrkesanvändning och har till och från suttit i Park PRO. Vilka motorer som skall sitta i maskinerna är en kamp mellan motor- och maskintillverkarna, där den sista vill komma undan så lindrigt (billigt) som möjligt, medan motortillverkaren, som står för garantin, inte vill riskera dyra haverier. Därför ersattes (tyvärr) Kohler med B&S redan innan flytten söderut.
Jo jag skrev ju det tidigare.. om GXV..
dock så skall inte en stänksmord maskin vara utan filter... Men eftersom många tillverkare idag är nöjda med licensmotorer så kan andra producenter göra lite som de vill bara de betalar för sig...
 
Strip Strip skrev:
Har ingen aning om vad licensmotor betyder, men nu skiter jag i hondan. Har avbeställt och bett dem skriva ihop en 500WX istället.
Hur gick det för dig?
Blev det någon 500 wx?
 
K Klabbis 3000 skrev:
Hur gick det för dig?
Blev det någon 500 wx?
Jo tack det blev det faktiskt, men jag kan inte påstå att jag är speciellt nöjd. Den gamla maskinen (340 MWX 2017 med Vanguard motor från Briggs & Stratton) var bättre på alla punkter, förutom att den saknade hydrauliskt servo.

- Numera är det helt nödvändigt med hörselkåpor, ens för en transport på några meter. Ljuddämparen ser ut att vara samma, men Kinamotorn rasslar, vrålar och skriker invärtes.
- Dag ett osade det smält plast, visade sig vara ett stort remskydd, vid midjan. Bara att skruva bort, finns ingen annan rimlig lösning, då det helt enkelt är för trångt konstruerat.
- Toppfarten på min maskin är löjlig, jag blir frånsprungen av mördarsniglar, vilket gör transportsträckorna olidliga.
- Däcken håller inte tätt mot fälgarna vid det rekommenderade trycket, så jag får foga mig i att studsa fram på stenhårda puckar tills jag fått i innerslangar. Fast givet den måttliga toppfarten blir det ändå inte så mycket studsande.
- Länge hade jag problem med att drivremmen mellan motor och hydrostat slirade. Oftast när jag var tvungen att backa uppför, men ibland kunde jag inte ens ta mig fram på slät mark. Visade sig vara en plastbussning på broms/kopplingsreglaget som var för tight konstruerat. Smörjes med 5-56 lite då och då, numera.
- En dag var det en oljepöl under min maskin som rullat 14 timmar. Visade sig vara en trasig packbox runt en av utgående axlar i främre transmission.
- Servot tvärlåser sig ibland, ofta när jag kör sakta och växlar mellan fram och bak. Ingen aning vad det beror på och har inte orkat ta tag i det än. Jag har kört den förbannade maskinen fram o tillbaka till verkstad ett antal gånger i sommar och vem har lust med med sånt mitt i gräsklippningssäsongen.
- Alla dekaler på maskinen har lossnat i sommar, även de med serienummer och modellbeteckning.

Sammantaget får jag nog säga att jag är förbannat missnöjd med att jag betalat närmare sextio papp för nåt som helt uppenbart lever på gamla meriter. Sån här skit ska köpas på Jula!


Trasigt remskydd vid maskinens midja som uppvisar smältskador och behöver skruvas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Jo tack det blev det faktiskt, men jag kan inte påstå att jag är speciellt nöjd. Den gamla maskinen (340 MWX 2017 med Vanguard motor från Briggs & Stratton) var bättre på alla punkter, förutom att den saknade hydrauliskt servo.

- Numera är det helt nödvändigt med hörselkåpor, ens för en transport på några meter. Ljuddämparen ser ut att vara samma, men Kinamotorn rasslar, vrålar och skriker invärtes.
- Dag ett osade det smält plast, visade sig vara ett stort remskydd, vid midjan. Bara att skruva bort, finns ingen annan rimlig lösning, då det helt enkelt är för trångt konstruerat.
- Toppfarten på min maskin är löjlig, jag blir frånsprungen av mördarsniglar, vilket gör transportsträckorna olidliga.
- Däcken håller inte tätt mot fälgarna vid det rekommenderade trycket, så jag får foga mig i att studsa fram på stenhårda puckar tills jag fått i innerslangar. Fast givet den måttliga toppfarten blir det ändå inte så mycket studsande.
- Länge hade jag problem med att drivremmen mellan motor och hydrostat slirade. Oftast när jag var tvungen att backa uppför, men ibland kunde jag inte ens ta mig fram på slät mark. Visade sig vara en plastbussning på broms/kopplingsreglaget som var för tight konstruerat. Smörjes med 5-56 lite då och då, numera.
- En dag var det en oljepöl under min maskin som rullat 14 timmar. Visade sig vara en trasig packbox runt en av utgående axlar i främre transmission.
- Servot tvärlåser sig ibland, ofta när jag kör sakta och växlar mellan fram och bak. Ingen aning vad det beror på och har inte orkat ta tag i det än. Jag har kört den förbannade maskinen fram o tillbaka till verkstad ett antal gånger i sommar och vem har lust med med sånt mitt i gräsklippningssäsongen.
- Alla dekaler på maskinen har lossnat i sommar, även de med serienummer och modellbeteckning.

Sammantaget får jag nog säga att jag är förbannat missnöjd med att jag betalat närmare sextio papp för nåt som helt uppenbart lever på gamla meriter. Sån här skit ska köpas på Jula!


[bild]
Beklagar att det blev så många missöden
Jag beställde faktiskt en likadan maskin fast 2wd i fredags men dina ytterst tråkiga erfarenheter gjorde att jag nu på morgonen makulerade ordern.
 
K Klabbis 3000 skrev:
Beklagar att det blev så många missöden
Jag beställde faktiskt en likadan maskin fast 2wd i fredags men dina ytterst tråkiga erfarenheter gjorde att jag nu på morgonen makulerade ordern.
Ah vad tråkigt! Men du behöver kanske samla fler åsikter innan du ger upp. Det finns väl inget som säger att jag inte plockat upp ett riktigt måndagsexemplar. Jag håller ögonen öppna för ett byte, men de begagnade är ovanliga med hyraulservo - om det inte är Pro-makiner då, med måååånga timmar på mätaren. Husqvarna är väl ett alternativ, men de svänger ju inte 50/50 så det blir lite yvigare.
 
Strip Strip skrev:
Ah vad tråkigt! Men du behöver kanske samla fler åsikter innan du ger upp. Det finns väl inget som säger att jag inte plockat upp ett riktigt måndagsexemplar. Jag håller ögonen öppna för ett byte, men de begagnade är ovanliga med hyraulservo - om det inte är Pro-makiner då, med måååånga timmar på mätaren. Husqvarna är väl ett alternativ, men de svänger ju inte 50/50 så det blir lite yvigare.
Jo men jag har läst på fler håll att nya Parkar verkar hålla tveksam kvalitet så jag hade inte riktigt rätt känsla när jag beställde och dina erfarenheter avgjorde saken att jag inte vågar mig på en sådan.
Tråkigt, för Parken har bättre körbarhet och komfort för mig som är lång och aggregatet går ut ordentligt framför så man kommer åt men vill inte hålla på och trixa med saker som krånglar och skulle naturligtvis bli lika besviken som du om det händer när man har kastat ut en massa pengar på ny maskin.
Hade varit lättare om folk skriver att det är en jäkla bra maskin som är pålitlig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.