Hej alla duktiga människor!

Ska till att börja göra övervåningen på min Smålandsvillan Västervik från 2006 (jaaaa, det är liiiite sent men vi har inte behövt den innan)

Ska göra allt själv och vill maskinspika så mycket som möjligt för att spara tid. Takstolarna är 195mm. Ska ha Fermacell 15mm överallt på såväl väggar som tak på grund av ljudisoleringsegenskaperna samt att det går att skruva i. Totalt blir det 280mm isolering i snedtak. Vill ha öppet upp till nock och ingen kattvind. De flesta takstolarna har cc130cm.

Undrar nu om detta skulle funka rent konstruktionsmässigt? Fördelarna är ju väldigt liten köldbrygga, materialbesparing samt att jag kan maskinspika allt och att jag dessutom slipper glespanelen (38 graders takvinkel så är mån om varenda millimeter utrymme ;-) ) Men håller detta mån tro? Fermacellen är ju 250cm x 90cm så de skruvas vertikalt uppifrån och ner över de liggande 45x45 som då sitter cc60 enligt bild.

0. Luftspalt höjd med oljehärdad board 51mm
1. sadla på med 45x45 10cm långa bitar cc60, sen sätta en likadan bit ovanpå. Då kan jag ju skjuta allt. Så 90mm höjd
2. Isolera med 145mm liggandes
3 isolera med 95mm liggandes över skarvarna på 145mm isoleringen.
4. Plasta över allt.
5. Slå ytterliggare en 45x45 liggandes horisontellt på ”klossarna” som är påsadlade cc60 i steg 1 som ett installationslager.
6. Isolera installationlagret med 45mm isolering
7. Skruva Fermacell 15mm

bifogar bild så ni lättare förstår:
3D-modell av ett modernt tak med transparenta paneler och åldersbeständig plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
10cm bitar som du ska skjuta, jag tror att hälften kommer spricka direkt.
Kör dessa som 45*95 du skruvar på högkant, ca 20cm lång, minst.

Din lösning kommer bli riktigt tråkig att isolera och du kommer behöva sätta band så den inte faller ner.
 
Ville ju helst slippa skruva ;-) Polyestersnöre för att hålla fast isoleringen har jag gratis.

men spricker verkligen en 45*45 om man skjuter den med 90mm spik? Inget som säger att den behöver vara 10cm. Kan ju ta och göra den längre. Tänkte sätta tre spik i varje. Men visst, går gärna ner i storlek på isoleringen och sätter en 70mm på högkant för då vinner jag 25mm på takhöjden och får 260mm i snedtaket istället för 285mm som det blir med 45x95.

Det jag är mest orolig för är om 45x45 horisontellt cc60 på cc120 mellan takstolarna orkar hålla Fermacell skivorna utan att bågna? Det är egentligen min stora fråga haha
 
Luftspalt ska enligt dagens standard vara 25mm!
Ang. Farmacellen, tror du inte det kommer bli jäkligt besvärligt? Tänker t.ex där snedtak möter stödbensvägg, den fasningen kommer du svära över. Farmacellen är inte som en vanlig gipsskiva. Och tung är den också!
Tror du gör bättre i att köra Osb/gips på ditt 45mm istallationsskikt.
 
B Bläcktudan skrev:
Luftspalt ska enligt dagens standard vara 25mm!
Ang. Farmacellen, tror du inte det kommer bli jäkligt besvärligt? Tänker t.ex där snedtak möter stödbensvägg, den fasningen kommer du svära över. Farmacellen är inte som en vanlig gipsskiva. Och tung är den också!
Tror du gör bättre i att köra Osb/gips på ditt 45mm istallationsskikt.
Jag vet att den är tung, typ supertung, därav den stora frågan om 45x45 räcker. Jag jagar centimetrar på övervåningen så därför går osb/gips bort. Sen ska jag inte ha någon vägg på stödbenen utan öppet ända ut… Jag drar mig inte för tungt jobb så i planen ligger också att slita upp befintligt golvspån (spikat!! Och limmat förstås) kortla mellanbjälklaget och slänga dit spårad golvspån istället. Då ter sig tung Fermacell som en barnlek ;-) Fasningen kör jag med cirkelsåg och specialklinga.

Gällande luftspalten så är Smålandsvillans rekommendation 45mm. Men jag har också hört det om 25mm. Dock ska sägas att undertaket har hängt till sig en del så läkten som jag sätter i mitten är bara 38mm. Sen längst nere vid takfoten sticker det upp en bräda som gör att luftspalten där är max 20mm… så den lär väl sakta luftflödet en del.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.