Värmepumpens inre med kopplingar och slangar synliga inne i ett installationsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag fick i våras en luft-vattenvärmepump installerad. Den står i källaren. Nu när hösten kommer tänkte jag passa på att lufta mina element, allt var i sin ordning (dvs det kom vatten) tills jag kom till ett av elementen på övervåningen - där kom en himla massa luft men inget vatten. Ur alla andra element kom vatten, även på övervåningen.

Jag gick ner till min pump, en nibe s320, öppnade inspektionsluckan och hittade tryckmätaren, som stod på 0,4 bar ungefär. Jag gissar att det är för lågt och förmodar att jag behöver fylla på vatten.

Kan det stämma att det är trycket som är felet? Hur fyller jag i så fall på? Hittade inget om det i användarhandboken och jag vågar inte riktigt greja i pumpen på måfå. På min gamla pump var det enkelt att fylla på vatten så jag tänker att det borde vara tydligt även här…?

Tack på förhand!
 
  • Vit ribbad element under fönster med växter och prydnadsföremål på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmesystem med mätare, kopparledningar och ventiler i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt kasst att inte installatören gick igenom anläggning med dig efter installationen. Sen fattar jag inte hur han har funktionstestat den om han inte fyllt systemet. Egentligen tycker jag du borde be dem komma ut för en genomgång.
Men det du letar efter är en ventil som sitter mellan radiatorslingan och vanliga kallvattnet. I din bild finns det ju ett svart litet vred i mitten, det kan vara den men utan att veta vart rören leder är det omöjligt att säga. Har du testat att kolla i manualen?
 
Denna borde vara påfyllningen.
 
  • VVS-installation med mässingsventiler och tryckmätare, markerad del pekar på påfyllningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nibepump? De har instruktionsfilmer på nätet
 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Nibepump? De har instruktionsfilmer på nätet
Tack för tips! Har kollat där men inte hittat nåt som ger vägledning för min panna :(
 
D Dublin skrev:
Väldigt kasst att inte installatören gick igenom anläggning med dig efter installationen. Sen fattar jag inte hur han har funktionstestat den om han inte fyllt systemet. Egentligen tycker jag du borde be dem komma ut för en genomgång.
Men det du letar efter är en ventil som sitter mellan radiatorslingan och vanliga kallvattnet. I din bild finns det ju ett svart litet vred i mitten, det kan vara den men utan att veta vart rören leder är det omöjligt att säga. Har du testat att kolla i manualen?
Jag fick en snabb genomgång men det enda han pratade om var de där guldiga ventilerna, vad jag minns. Det var ingen djupare genomgång. Allt viktigt borde också stå i manualen tänker jag… men den är väldigt knapphändig. Jag får leta vidare eller kontakta installatören på måndag.
 
A
Öppna det svarta vredet så märker du direkt om trycket ökar
 
electroluxaren skrev:
Öppna det svarta vredet så märker du direkt om trycket ökar
Jag testade att vrida på det nedre och då hände inget, vare sig med trycket eller att det hördes något ljud. Det övre vredet verkar vara fast, i ”stängt” läge eftersom det inte går i rörets riktning. Jag tolkar det som att det inte ska vridas på.
 
E Emanuel01 skrev:
Denna borde vara påfyllningen.
Den satt liksom fast. Den andra svarta som ser likadan ut gick att vrida på och då hände inget :(
 
E elin747 skrev:
Den satt liksom fast. Den andra svarta som ser likadan ut gick att vrida på och då hände inget :(
Du måste öppna båda för att fylla på
 
Hej, jag har samma problem nu.
Fick du ordning på detta?
 
J Jimmy Gardewik skrev:
Hej, jag har samma problem nu.
Fick du ordning på detta?
Ja! Jag vågade vrida lite och mycket riktigt var det en av de svarta ventilerna, som gjorde att jag kunde fylla på vatten. Då såg jag ganska snabbt att trycket ökade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.