Hej!
Jag har köpt ett stort hus, 350+120m2, byggt ca 1910. Skiffertak, trästomme. Från början eldades det med kol sedan olja och i mitten på 80-talet sattes fjärrvärme in.
Självdraget slutade funka iom detta och förra ägaren har haft sovrumsfönstret öppet 12/7/365 för att klimatet i huset ska bli bra :rolleyes: En följd har blivit energikostnader på 65.000kwh/år delvis pga detta.

Jag tänker så här.
Byta ut fjärrvärmen och renovera skorstenen som stått kall i 35år. Jag tänker mig någon form av eldning i panna. Tex ved/pellets (effecta woody lambda 60kw exvis) och solvärme på det kopplat till 3-4kbm acktank. Dock förstår jag att moderna pannor har inte tillräckligt varma rökgaser och för kort brinntid för att värma murstocken med följd att självdraget inte får hjälp av pannan ändå (?)

- Är självdragets funktion således död ändå och måste ersättas med annan lösning? Jag är inte pigg på en FTX.
- Någon som testat Lunos? https://www.energybuilding.se/decentraliserad-ventilation/
- Annat förslag på värme, egen kärnreaktor vore najs men kanske mer inom realistiska ramar?
- Platsbyggd acktank (svårt att få ner större tankar i källaren) prisuppgifter från er som byggt redan?

Mvh
J
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
S Swejojo skrev:
Hej!
Jag har köpt ett stort hus, 350+120m2, byggt ca 1910. Skiffertak, trästomme. Från början eldades det med kol sedan olja och i mitten på 80-talet sattes fjärrvärme in.
Självdraget slutade funka iom detta och förra ägaren har haft sovrumsfönstret öppet 12/7/365 för att klimatet i huset ska bli bra :rolleyes: En följd har blivit energikostnader på 65.000kwh/år delvis pga detta.

Jag tänker så här.
Byta ut fjärrvärmen och renovera skorstenen som stått kall i 35år. Jag tänker mig någon form av eldning i panna. Tex ved/pellets (effecta woody lambda 60kw exvis) och solvärme på det kopplat till 3-4kbm acktank. Dock förstår jag att moderna pannor har inte tillräckligt varma rökgaser och för kort brinntid för att värma murstocken med följd att självdraget inte får hjälp av pannan ändå (?)

- Är självdragets funktion således död ändå och måste ersättas med annan lösning? Jag är inte pigg på en FTX.
- Någon som testat Lunos? [länk]
- Annat förslag på värme, egen kärnreaktor vore najs men kanske mer inom realistiska ramar?
- Platsbyggd acktank (svårt att få ner större tankar i källaren) prisuppgifter från er som byggt redan?

Mvh
J
Gammal tråd, en av få om decentraliserad FTX-system. Synd att det inte finns mer erfarenhet kring det.
 
  • Gilla
Swejojo
  • Laddar…
Instämmer! Fjärrvärmen är iaf kvar. Huset är inte så tätt som jag först trodde, förra ägaren hade stängt alla ventiler men sen hade ett fönster öppet 24/7. Tankarna är fortfarande att sätta in kombinerad pellets/ved kopplat med solvärme och platsbyggd acktank. Dock är diskussioner att begränsa tillgång till ved/pellets något frustrerande. Särskilt i dessa tider

https://www.svebio.se/press/bloggin...-vill-forbjuda-anvandning-av-grot-for-energi/


http://ext.dn.se/pdf/DRAFT new EUFS.pdf
 
S Swejojo skrev:
Instämmer! Fjärrvärmen är iaf kvar. Huset är inte så tätt som jag först trodde, förra ägaren hade stängt alla ventiler men sen hade ett fönster öppet 24/7. Tankarna är fortfarande att sätta in kombinerad pellets/ved kopplat med solvärme och platsbyggd acktank. Dock är diskussioner att begränsa tillgång till ved/pellets något frustrerande. Särskilt i dessa tider

[länk]


[länk] new EUFS.pdf
Men fjärrvärme, är det så dyrt per kWh levererad värme?
 
Det är ju smidigt absolut. I sig är priset just nu ok. 5000kr/år i grundavgift och 90 öre/kWh. Men det lär röra på sig med 2023 års tariffer tänker jag?
 
S Swejojo skrev:
Det är ju smidigt absolut. I sig är priset just nu ok. 5000kr/år i grundavgift och 90 öre/kWh. Men det lär röra på sig med 2023 års tariffer tänker jag?
Alltså bränslet är ju oftast spillvärme eller spillprodukter från industri eller renhållning, så det lär ju vara rätt stabilt jämfört med annan produktion. När SvD räknar 10% som "betydligt högre" kostnader jämfört med hur utgifterna sett ut för andra husägare, 10% täcker ju knappt inflationen. Det som hotar fjärrvärmens kostnader utöver inflation är ju tillgången till material, till exempel om man skulle lägga ner en massa industrier eller om kommunen plötsligt fick mindre brännbart avfall att elda.

Jag har bara kikat snabbt på saken eftersom fjärrvärme aldrig varit ett alternativ för oss, men känslan är att om jag hade haft fjärrvärme i huset hade jag definitivt suttit lugnt i båten innan jag kollade på andra alternativ!
 
S Swejojo skrev:
Det är ju smidigt absolut. I sig är priset just nu ok. 5000kr/år i grundavgift och 90 öre/kWh. Men det lär röra på sig med 2023 års tariffer tänker jag?
Har du räknat på hur lång tid det skulle dröja innan du tjänat in kostnaderna för pellets?
 
När jag räknade på det för drygt ett år sedan så var det break even på ca 15 år. Tänkte solvärmepaneler för att slippa elda sommartid
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
S Swejojo skrev:
När jag räknade på det för drygt ett år sedan så var det break even på ca 15 år. Tänkte solvärmepaneler för att slippa elda sommartid
Okej, intressant resonemang.

Iaf vad gäller decentraliserad ventilation blir jag osäker på om det skulle funka i huset, våra väggar är 150mm medan de flesta aggregat av typen med keramiska element för värmeväxling verkar kräva en halvmeter i anspråk för genomföringen (?!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.