Hur tänker du spara i vinter?

  • Elda mer ved än vanligt

    305 Röster 55,2%
  • Sänka temperaturen inne

    412 Röster 74,5%
  • Inte värma alla rum

    120 Röster 21,7%
  • Har skaffat värmepump

    69 Röster 12,5%
  • Duscha mindre

    236 Röster 42,7%
  • Ha färre lampor tända

    217 Röster 39,2%
  • Säga upp abonnemang (streamingtjänster etc)

    97 Röster 17,5%
  • Dra ner på inköp (kläder, prylar etc)

    270 Röster 48,8%
  • Dra ner på resor, restaurangbesök och andra nöjen

    266 Röster 48,1%
  • Tvätta, diska och liknande på natten, när elen är billig

    145 Röster 26,2%
  • Antal röster
    553
Fattar inte heller varför man ska ångra elbil. Jag har väntat på min sedan mars och hoppas innerligt att den kommer snart. Kommer bli en otrolig besparing i totalkostnad jämfört med tio år gammal bensinare.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Gå över till timmpris och styr varmvattenberedare till att börja med.
Sätter upp en riktig plc (styrsystem) som läser av timpris mot tibbers api.
Kör deras egna https/rest licens och installerar inget snuskprogram i övrigt och tar inget färdigt koncept från github för att kunna modifiera allt vidare efter mitt egna behov.

Bestämmer vilka intervall jag skall tillåta laddning av varmvatten, ex x valt antal timmar natten och plc letar rätt på dessa timmar som är billigast och startar laddning.
Sen när man är på jobbet kanske nån, stöttningstimme behövs, mellan 8-17, plc får hitta billigaste timme och köra då.
Lördag/söndag/dag innan röd dag samt röd dag kör vi lite längre tillåtelse på dagen.

Dvs lägger ej om mitt schema för att duscha, ser till att mitt varmvatten är tillverkat under dom billigaste timmarna istället.

givet att elda kommer bli mer vanligt här hemma också…!
 
  • Elektrisk säkerhetspanel bredvid en öppen låda med PLC (Programmable Logic Controller) och kopplingsutrustning
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu fått statistiken för september jämfört med samma månad förra året. Jag sparade in 28% på elen vilket motsvarar ca 1400 kr med septembers medelpris. Jag sparade sedan in ytterligare 800 kr på att flytta förbrukning till natten.

2200kr på en månad och jag köpte inte en enda sak för att göra detta, jag hade relär, resistorer mm liggande hemma redan. Men om jag hade köpt saker för att göra detta så handlar det om delar för ca 100kr...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
W Webgurun skrev:
Varför ångrar du elbilen? Har själv 2 elbilar i hushållet och ångrar ingenting.
Det enda som krävs är att göra det du började inlägget med, gå över till timdebitering.
Nej alltså att köra elbil ångrar jag inte. Men jag är fel i tiden, leasingen/lån gör att det blir onödigt dyrt. Just därför "ångrar" jag det.
Hade jag varit tidigare och köpt innan höjningarna så hade det ju vart en annan sak.

Jag får min ngenic på tisdag, sen ska jag se hur det beter sig =) Så troligtvis om nån vecka ska jag gå över till tim.
 
  • Gilla
0jsan och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej alltså att köra elbil ångrar jag inte. Men jag är fel i tiden, leasingen/lån gör att det blir onödigt dyrt. Just därför "ångrar" jag det.
Hade jag varit tidigare och köpt innan höjningarna så hade det ju vart en annan sak.

Jag får min ngenic på tisdag, sen ska jag se hur det beter sig =) Så troligtvis om nån vecka ska jag gå över till tim.
Kört ngenic i några år. Bra grejer. Tibber och watty gör att jag har bra styr på laddning m.m. Halva priset på elen till bilarna.
 
H Hasse C skrev:
Fattar inte heller varför man ska ångra elbil. Jag har väntat på min sedan mars och hoppas innerligt att den kommer snart. Kommer bli en otrolig besparing i totalkostnad jämfört med tio år gammal bensinare.
Då är ju frågan, vad för bil? Leasing eller köp?

Jag har en id3. Kostade sista betalningen ca 4300 kr. Nu höjs det väl till kommande.

Bilen innan var en i40, inget lån, 1500 i skatt, snittade 0,55.

Jag laddar inte hemma just nu, Och med den tur man har så blir det väl dyrt dygnet runt lagom till man går över till timpris =)
 
R Rkarlsson skrev:
Då är ju frågan, vad för bil? Leasing eller köp?

Jag har en id3. Kostade sista betalningen ca 4300 kr. Nu höjs det väl till kommande.

Bilen innan var en i40, inget lån, 1500 i skatt, snittade 0,55.

Jag laddar inte hemma just nu, Och med den tur man har så blir det väl dyrt dygnet runt lagom till man går över till timpris =)
Nissan Leaf som vi haft sedan 2015 och är betald + Tesla model 3 sedan 2019 som kostar skjortan just nu.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
W Webgurun skrev:
Kört ngenic i några år. Bra grejer. Tibber och watty gör att jag har bra styr på laddning m.m. Halva priset på elen till bilarna.
Låter bra. Min bergvärmepump är ju gammal och utan innegivare så det skall ju bli intressant att se hur det funkar.
Vi eldar ju kamin med, och där är ju förhoppningen att man ska kunna få pumpen att gå mycket mindre när vi väl är hemma och eldar. Vi kommer ha som innan, grundvärme på ca 17-18 grader, kanske lägre om nu det funkar bra.
Jag laddar bilen nere på publik stolpe just nu då mitt snittpris i augusti var 7,1 kr Kwh. Så håller tummarna för att det kommer vara billigt (under 100 öre) på natten iallafall 2 nätter i veckan så man kan ladda hemma.

Jag har ju en dieselskåpbil för cyklar och trädgårdsavfall och övrigt, slit och släng helt enkelt =)
 
  • Gilla
Webgurun
  • Laddar…
W Webgurun skrev:
Nissan Leaf som vi haft sedan 2015 och är betald + Tesla model 3 sedan 2019 som kostar skjortan just nu.
Förhoppningen är att till sommaren 2025 då min ska lämnas tillbaka att det finns elbilar till vettiga priser, alltså inte över 500 för en id3.
 
  • Gilla
Webgurun
  • Laddar…
Jag sänker tempen nån grad, och de rum jag vistas mer sällan i sänker jag rejält och stänger dörren till dom.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Varken sparar eller slösar; det som går åt, går åt.
Det är jag och katten som lever ur min plånbok, att katten är mager beror inte på att han får lite mat, han är sån.
Värmepumpen bytte sig själv, det kommer troligen minska förbrukningen några kilowattimmar.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
E
Saknar alternativet ”flytta till Norrland och bo som man förtjänar”.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Minskat något på belysning och elektronik.

Men eftersom huset värms med fjärrvärme och jag kontinuerligt enegieffektiviserar kommer jag inte göra något särskillt denna vinter.

Har precis skaffat elbil och laddar till bra pris på jobbet så den får rulla så mycket som möjligt (får kämpa för att komma upp i 1000mil/år som var lägsta leasingdealen)

Det som kanske sparas lite på är matinköpen. Lite mindre ekologiskt och mer extrapriser håller totalkostnaden hyfsat lik innan.

Har vi tur minskar vabbandet iår och då blir det mer pengar över än förra året.
 
D Dsl skrev:
Minskat något på belysning och elektronik.

Men eftersom huset värms med fjärrvärme och jag kontinuerligt enegieffektiviserar kommer jag inte göra något särskillt denna vinter.

Har precis skaffat elbil och laddar till bra pris på jobbet så den får rulla så mycket som möjligt (får kämpa för att komma upp i 1000mil/år som var lägsta leasingdealen)

Det som kanske sparas lite på är matinköpen. Lite mindre ekologiskt och mer extrapriser håller totalkostnaden hyfsat lik innan.

Har vi tur minskar vabbandet iår och då blir det mer pengar över än förra året.
vad spår man om fjv?
Är inte alls insatt om prisläget då vi ej har det.
Släpar höjningen inför vinter eller kommer det komma som en chock för många?
Eller kommer den vara lika tidigare? (Kanske minst trolig?)
 
Kommer inte renovera som jag gjort tidigare...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.