Är det någon som har några bra bilder på trädgårdshäck?
Jag är inne på att plantera men vet inte vad jag ska ha.
Den ska kunna bli ca 2m hög. Gärna blomma men inte nödvändigt.
Ingen taggig sak och gärna med hyffsad enkel skötsel (ingen vinterövertäckning)
 
Det finns en en ocean av växter att välja bland när det gäller häckar. Och vill du bekanta dig mer med utbudet så tycker jag att det bästa är att låna böcker i ämnet. Det är inte för att vara ogin och inte vilja lägga upp bilder men böcker är mer överskådliga tycker jag.

Vad du ska fundera på:
Vilken zon bor du i? Vet inte sthlms zon i huvudet...
Ska du ha en friväxande eller klippt häck? Friväxande är breda och blaffiga men fordrar ingen skötsel i stort sett. Klippta häckar kräver klippning flera gånger om året för att vara fina.
Ska den vara vintergrön eller lövfällande?Själv tycker jag att vintergröna häckar kan vara ganska tråkiga. De ser precis likadana ut året runt och det är aldrig något liv i dem... Men det är bara min åsikt. Lövfällande häckar är det däremot ofta lite mer liv i, med färgsprakande höstfärgning, ljusa och luftiga vintertid och sedan med ett skirt vackert bladutspring på våren...:)
Bor du nära havet? Salta vindar kan vara förödande för en del häckar.

Häcksorter värda att kolla närmare på eller bildgoogla:
Häckoxbär - Cotoneaster lucidus
Avenbok - Carpinus betulus
Bok - Fagus sylvatica
Måbär - Ribes alpinum
Liguster - Ligustrum vulgare 'Atrovirens'
diverse Spirea - Spiraea
Oxel - Sorbus intermedia

Jag reserverar mig för om alla ovanstående passar i din zon.
 
Tack för bra tips.
Ska googla på dina förslag.

Vi har pratat om brudspurea och syren. Har du någon erfarenhet av dessa?
 
Både spirean och syrenen blir jättefin som häck. Syrenen kan bli lite gles kring fötterna med åren och kan då kräva en radikal nedskärning för att bli tät igen.

Båda två passar bättre som en mer friväxande häck med mer böljande organiska former.
 
Det llra bästa är naturligtvis att åka/gå/cykla omkring och titta efter fina trädgårdshäckar. Det blir svårt att få n bra översikt i både böcker och på bilder.
 
Det mesta av Stockholms län är zon 2 eller 3 beroende på hur sjönära det är (generellt lägre zon nära sjö/hav). Delar av de nordligaste förorterna tillhör zon 4.
Alla de sorterna som Kalleman räknade upp funkar i Stockholmstrakten. Men ligustern "atrovirens", som ska vara vintergrön, brukar inte behålla bladen så bra i 08-land- åtminstone inte i mindre gynnsamma lägen (typ väldigt blåsiga eller i nordsluttning el dyl...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.