Det har regnat som aldrig förr och min källare har börjat läcka. Källaren byggd på 30 talet är oinredd, uppvärmd och ca 1.60 m hög. Används endast som förråd och så står värmepannan där. Sista tidens regnande har gjort att vatten fuktar genom på något ställe på väggen och tränger upp genom några sprickor i golvet. tack och lov finns där en golvbrunn så det blir inte stående något vatten.
Huset är tillbyggt under flera etapper med torpargrund så källarytterväggarna ligger nästan helt under huset.
Bor havsnära så grundvattnet ligger högt så det är väl det som trycker på in.

Har någon en lösning på mitt problem?
Dränering har jag tänkt på men då får jag ju pumpa bort grundvatten och det blir ju för hela området.
Gräva upp runt källarväggarna blir i stortsett omöjligt att göra då det ej går att komma åt. Och det störta läckaget kommer dessutom från golvet.
Kan man täta betongväggarna innefrån? iallafall där sprickorna är?

många frågor som jag önskar svar om.
 
En variant kanske kan vara att göra en pumpgrop, men då får du bila upp del av golvet och sätta dit en "brunn" för pumpen. Koppla sedan pumpen till golvbrunnen. Kanske inte löser allt men... ett förslag
 
anico skrev:
Dränering har jag tänkt på men då får jag ju pumpa bort grundvatten och det blir ju för hela området.
Eftersom du har en golvbrunn i källaren så borde det betyda att du har en spillvattenledning som ligger djupare än så, alltså behöver du ingen pump. Kommunen brukar inte godkänna att man kopplar dränering på spillen, men i ett så gammalt hus behöver man ju bara rycka på axlarna om det någon gång skulle komma fram.

anico skrev:
Gräva upp runt källarväggarna blir i stortsett omöjligt att göra då det ej går att komma åt. Och det störta läckaget kommer dessutom från golvet.
Det är inte så att golvbrunnen är kopplad på dagvattenledningen och vatten trycks in där? Vatten brukar ju ta den "lättaste" vägen in och det borde inte vara genom en betongplatta.

Har du tillräcklig vattenavrinning på din tomt? Brukar vara ett vanligt fel på gamla hus, speciellt med fukt i källaren, att stuprännorna slutar med en böj längst ner och sen får tomten (inte han klädd i rött) ta hand om vattnet.
 
Golvbrunnen går till avloppet. det ligger förstås djupare men inget vatten kommer där ifrån. Trode först ocokså att det var dålig avrinning som gjorde att det fuktade igenom då stuprännor slutade tvärt vid husgrunden när vi flyttade in. Det vattnet går nu ut från huset till en stenkista. har en brunn på tomten där jag kan följa grundvattnet så det står högt vid problemen.
Tro mig jag har funderat på att leda pumpa utt grundvattnet i avloppet men grannarna nedan avloppet har redan problem att dett backar upp avloppsvatten emellanåt så skulle jag börja dränera min tomt lär dom nog höra avsig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.