Jag har problem med att få ut avloppsventilation från badrummet upp på taket. Jag har läst att man kan sätta en lokal avloppsvent i badrummet med en backventil för att förhindra lukt. Jättebra tänkte jag men när jag kom till "affärn" skakde han på huvudet och sa att det kommer lukta och föra oväsen...

Så... kan man sätta en avloppsvent med backvent lokalt i badrummet? (jag har alltså en toalett i badrummet som måste "luftas" för att förhindra att baksuget tömmer vattenlåsen)

Tacksam för svar!
 
Visst kan man göra det, det fungerar utmärkt enligt min erfarenhet.
 
Det fungerar, men vacuumventilen måste vara tillräckligt stor, minst 3", gärna 4". Lite ljud för den, lite skaller eller slurpande när man spolar porslinstronen.
 
Hej på Er!
Jag har letat på nätet men inte lyckats hitta någon som säljer backventiler för avloppsventilationen. Har ni några tips?
 
Tack för länken!
 
jafo har en wc-anslutning med 40mm inlopp för anslutning av ex tvättmaskin, avloppsluftare...

gå in på
www.jafo.eu
 
  • 3106664.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar! jag har nu dragit 75mm avlopp till handfatet och kommer att gömma backventilen i skåpet under handfatet.
eric_empire, jag tycker att anslutningen ser lite klen ut på jafo-anslutningen - kanske finns risken att det inte räcker till för avluftning???

Har man plats bakom toaletten kan man kanske sätta dit ett 3-vägsrör så att man får ut ett rör till avluftningen strax bakom anlutningen till toaletten. Det gåt förstås inte att göra i efterhand utan lär göras när man konstruerar avloppet innan man gjuter golv. Jag har dock inte plats för det - det ligger en betongbalk i vägen.
 
Var föresten inne på ett annan ledande byggaffär och pratade med deras "proffs" inom VVS. Enligt honom gick det absolut inte att ha ventilationen innomhus även om man har backventil eftersom det blåser ut luft från avloppet när man spolar och att det då luktar pyton..... man slutar aldrig att förvånas. Jag blev tvungen att förklara för honom att luften går in i ventilen och avloppet när man spolar och inte tvärtom.
 
Jadu, man ska inte lita på någon ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.