Long time reader, first time poster som man brukar säga.

Jag har blivit med 60-tals hus så jag lär bli frekvent på detta forum framöver.

Det är ett souterränghus byggt 1966. Ett Fogelfors hus av modellen Guldspira. Han som byggde huset var byggnadsingenjör och bodde kvar till 2008 sedan är det två ointresserade personer som har förvaltat det fram till mitt förvärvande för en vecka sedan.

Eftersom att det är första huset jag köper anlitade jag en besiktningsman. Jag tyckte dock inte att han hittade något som inte jag själv redan lagt märke till, snarare tvärtom att jag påpekade saker för besiktningsmannen.

Det som framförallt noterades var:
Fukt i källaren och mögel på vinden.
Men även badrummets undermåliga skick.

Planerna för huset är en totalrenovering, men att försöka behålla en känsla av 60-tal. Det finns idag inte många originaldetaljer kvar, gubben var nog inte så nostalgisk.

Första projektet är källaren, för att kunna förvara allt vårt skit någonstans när det renoveras...

Tidigare ägare dränerade om huset för 5år sedan, men man valde att inte dränera under det inglasade uterummet för att man inte ville riva.

Så när besiktningsmannen hittade förhöjd fukthalt så ställde vi oss in på att göra om dräneringen eftersom att den inte verkade ha gjorts ordentligt.

Första dagarna efter tillträde var jag i källaren och kollade på de två aktuella platserna. Vad jag kunde minnas hade putsen släppt än mer, men det kan ju också vara jag som minns fel.

Jag köpte en fuktmätare och en Woods avfuktare. Enligt fuktmätaren jag har kan den läsa av fukten i fler material än trä, men det är alltså modellen med två piggar man trycker in i materialet. Lite läsning på internet sade att man inte kan mäta fukten utan att borra och stoppa in fuktmätare. Men det var vad jag hade att gå på.

Jag gjorde ett rutmönster på väggarna och testade. Fläckvis var värdena mellan 5-25%. Sedan började jag knacka ner den lösa putsen i ena rummet och körde avfuktare när dammet hade lagt sig.

Murstenen ser inte fuktig ut, avfuktaren har bara producerat ca 5l på 5 dygn i rummet. Ute smälter snön och marken är så blöt den bara kan bli.
Kan det vara så att det alls inte är något fel på dräneringen?
Är det bara gamla synder jag ser spåren av?

Det ser ut som att det är målat med plastfärg i utrymmena med skador. Bakom den lösa putsen är det massor av saltkristaller och avlagringar.

Nu står jag med frågan, vad är det bästa att göra nu?
Knacka ner allt eller bara det lösa?

Originalputsen är väldigt ljus och mjuk, inte så att jag kan sätta spår med naglarna, men murarhammaren biter hårt i den.
Men jag ser spår av tidigare bekymmer. Det sitter hönsnät fastspikat lite här och var och en mörkare och hårdare puts har använts där.

Jag har förstått att jag ska använda en mjukare puts än befintlig om jag lagar hål, man verkar inte ha tänkt så tidigare. Fogarna ser också ut att ha tagit lite stryk av detta.

Så.

Bör jag knacka väggen ren och börja om helt eller kan jag putsa med det som sitter fast som riktmärke för tjocklek?

Vilken puts bör jag i så fall använda?

Kalkputs låter ju ganska sexigt, men jag vill inte ha en orimligt mjuk yta.

Bör jag lägga i fogarna med en hårdare puts först och sedan putsa med en mjukare puts?
Jag vet ju dock inte hur hårda fogarna är...

Så många frågor, så lite svar...

Hjälp!
 
Redigerat:
Försökte ta några representativa bilder.
 
  • Renoveringsprojekt där puts fallit av och avslöjat bakomliggande tegelvägg i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med avflagat puts och synligt underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med avflagande gammal färg och exponerad puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad putsvägg med sprickor och flagning som visar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha varit nere och knackat ner lite mer puts tror jag mig ha upptäckt att det är tre olika typer av puts på väggen.

Till största delen är väggen täckt av av en väldigt ljus puts som är lätt att knacka bort. Den är ganska mjuk och porös, oklart om det är kalkputs eller någon kc variant med hög andel kalk.

Sedan kan man se spår av att väggen är fläckvis reparerad, man har inte ansträngt sig för att få samma struktur så det är lätt att se.

Det jag hittat tidigare är då mörkt grå och väldigt hårt. Det är armerat med hönsnät och där det varit enkelt att få bort har det bara varit för att det bara suttit i hönsnätet men släppt från betongstenen.

Nu idag hittade jag en puts som är snarlikt ljus som den först beskrivna, men det syns sand ganska tydligt i den och det är mycket hårdare än den första.

Jag tror att jag har landat i att ta bort all puts och börja om från början.

Frågan är dock om det är lämpligt att försöka reparera fogarna på något vis?
 
Det landade som sagt i att jag knackade ner all puts från ytterväggen. Det kändes inte vettigt att laga när det var så många olika typer av puts som satt på väggen.
En bra grej med byggnadsingenjören är att han har sparat massor av dokumentation. Jag har papper på hur väggen är uppbyggd i källaren Handritad skiss av en väggkonstruktion med måttangivelser och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och leveransnotan på 1000st murblock Siporex.
Gammal leveransnota för byggmaterial som murblock och puts från Siporex, med anteckningar och stämpel för lossningshjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så instruktionen från Fogelfors att murningen skall göras med kalkcementbruk KC 21/4.
Öppen bok som visar text om murtekniker med instruktioner för källarväggar och fuktisolering från en handbok eller manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det jag däremot inte kan förstå med byggnadsingenjören är att han verkar ha arbetat med betongkonstruktion och ändå har han reparerat skador i putsen med starkare puts och dessutom målad flera lager plastfärg på putsen.

Igår fick jag tid att ge mig på plastfärgen. Alla de väggar som inte är ytterväggar är relativt friska, ett fåtal ställen med bomljud. Men jag tänker att om jag ska göra detta så ska jag göra det ordentligt.
Jag provade att gå på färgen med värmepistol och tyckte att det verkade fungera, så jag åkte och köpte mig en skrapa. Men när jag provade denna kombination så gick det väldigt långsamt och var orimligt ansträngande.

Jag bestämde mig då för att prova en "fattigmans betongfräs" som beskrivs på forumet.

Som nybliven husägare så är dock verktygsarsenalen klen. Jag blev tvungen att inhandla lämplig vinkelslip och efter mycket googlande landade det i en Einhell från Amazon. Diamantslipskivan beställdes också på Amazon och det hann bli en visp för putsen också. Även den från Einhell.
Så nu väntar jag på leverans.

Idag gav jag mig på rummet bredvid för att komma framåt i bygget. I detta rum som kommer att vara min vinkällare satt putsen betydligt lösare och det var avklarat på en dryg timme. Inga spår efter lagningar, men tre lager plastfärg även här...

Det märkliga var att putsen satt som sämst på den översta tredjedelen i rummet. Vilket då alltså är ovan mark och precis i gränslandet. Längre ned så satt putsen betydligt bättre förutom nedersta decimetern.

Hur tolkar man detta med tanke på fuktinträngning/dränering osv?

Rummet efter att jag knackat ner putsen:
Ett källarrum med synliga betongblocksväggar där puts har knackats ner, med putsrester och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda rummen har någon form av sättningsskador där betongblocken spruckit på mitten, är detta något som behöver åtgärdas?

Imorgon blir det till att frakta undan all nedknackad puts och ställa in avfuktaren.
 
  • Gilla
Becka Bus och 2 till
  • Laddar…
Efter lite efterforskning så kan jag hitta att enligt Byggnadsstadgan (BABS) 1960: Murbrukskvalitet A Cementbruk 1:4 Kalkcementbruk 1:4:20, KC 14/4 Murcementbruk-cementbruk 1:4:20 Murbrukskvalitet B Kalkcementbruk 1:1:8, KC 11/4 Murcementbruk-cementbruk 2:1:12 Murbrukskvalitet C Kalkcementbruk 2:1:12, KC 21/4 Murcementbruk 1:4 Murbrukskvalitet D Icke hydrauliskt kalkbruk 1:5 Hydrauliskt kalkbruk 1:5 Murcementbruk 1:6.

Så om jag tolkar siffrorna rätt, så var det som jag misstänkte, KC 21/4 betyder att bruket skall bestå av 2 delar kalkbruk 1 del cementbruk och 12 delar sand. I BABS räknas det som Murbrukskvalitet C.

Och detta skall alltså vara vad som använts som murbruk i min vägg. Låter svagt!

Mur och putsbruk C innehåller idag 1:1 mellan kalk och cement vad jag kan hitta idag. Den skall användas till ickebärande konstruktioner enligt dagens instruktioner.

Är det lämpligt att laga mina sprickor, hål och urfallen fog med detta?

Funderar på att slamma med något lite starkare och sedan putsa med hydrauliskt kalk för att få så hög andningsförmåga som möjligt.

Tacksam för kommentarer på detta!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
De 30cm snö som kom samtidigt som jag väntar på lite leveranser lade lite sordin på källarprojektet.

Under tiden så roar jag mig med att kolla in en vägg som ska bort.

Det var verkligen hängslen, livrem och tapetklister kring midjan när man byggde det här på 60-talet.

Treetexskivan är satt med klammer runt om och i skarven mellan två skivor är en skarvremsa inlimmad och spikad. Självklart har jag även instruktionen för detta kvar!

Sida från gammal instruktionsmanual för byggelement med text på svenska, öppnad på en sida med rubriken "INSTRUKTION FÖR FOGNING AV FOGELFORS BYGGELEMENT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av en innerväggskonstruktion från 60-talet med detaljerade anvisningar för anslutningsreglar, elrör och skarvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om jag hade ett vagt minne om att jag sett skissen gick jag in blint med ett multiverktyg och tog försiktigt upp ett hål för att se hur det såg ut.
Delvis borttagen tapet med synlig väggstruktur och spikad skarvremsa i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att öppna upp lite för att se hur det är uppbyggt.
I bygglovet står det att det ej finns bärande innerväggar, men jag ville blottlägga denna innan vi kontaktar kommunen för bygganmälan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varit mycket med jobb, kalas och annat. Men helt på latsidan har jag inte legat.

Fick hem grejerna jag hade beställt och testade diamantslipskiva på väggen, det var väldigt aggressivt. Åkte istället och köpte en axialborste.

Mycket mer rimligt avverkning i min mjuka puts. Men det är slitigt, dammigt och går långsamt.

Delvis slipad vägg i källare med synliga puts- och murmålningsskikt och en vinkelslip på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två timmar tog detta att åstadkomma.
Delvis slipade väggar i källare med synlig puts och arbetsredskap på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare en timme.
Renoveringsarbete i källare med halvborttagen puts och exponerat tegel, dammsugare och rörmokarrens i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hela tre timmar till för att nå hit.

Det ska sägas att det troligen hade gått fortare om jag inte varit så försiktig. Jag försöker ta bort så lite som möjligt. Vinkelslipen med variabel hastighet står på 2/5 och jag använder så lite tryck som möjligt.

Finväder idag och lite tid till övers. Ska försöka prioritera trädgården, men kommer säkert att göra några timmar i källaren också. Har ju trots allt fyra väggar till att slipa när jag är klar med den första...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Efter lång sommarpaus med annat i fokus så återupptog jag arbetet med källaren i slutet på augusti.

Renoveringsmaterial på källargolv: öppen säck kalkbruk, hink med blandare, spackel och pensel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valet föll på kalkbruk. Större skador i murstenen lagades först med putsbruk C. Väggen fuktades i över ett dygn först och sedan slammade jag den.
Renoverad källarvägg med ny pålagd kalkputs bredvid obehandlad yta och en trälist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provade sätta upp läkt som avdragsbanor, men tyckte att det blev onödigt tjockt med puts.

Fortsatte på frihand. Det blev mer som en bredspackling av väggen än en putsning.
Källarhörn med nyrappade väggar, ojämn kalkfärg och grov grön plastmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad källarvägg efter sju strykningar med kalkfärg, visar ojämnheter och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha gått loss med långskånska så hittade jag ganska många punkter där det blivit tydliga linjer efter bredspackeln och håligheter där jag använt för lite bruk.
Gick över en gång till för att försöka korrigera detta, men det blev tydliga gränser mellan det nya och det gamla då också. Nu var väl inte målsättningen att det skulle bli helt perfekt, men det finns alltid en strävan efter att åstadkomma sitt bästa arbete.

Som sista åtgärd slammade jag väggen en gång till, för att lägga igen småmärken samtidigt som hela väggen fick en jämn struktur. Det funkade rätt ok ändå.

Efter det var det dags för kalkfärg.
Källarhörn med nyligen kalkputsade och kalkmålade väggar, ojämn täckning synlig, gammal grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två lager kalkfärg som har fått torka ett dygn efter senaste strykningen. Direkt efter strykningen undrade jag lite vad jag hade gett mig in på eftersom att det knappt var någon skillnad alls i nyans. Men när det torkad syntes ändå en stor skillnad.

Källarvägg efter sju strykningar med kalkfärg, ojämn ton och nylagda hyllor uppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är resultatet efter sju strykningar. Som man kan se så har färgen ändå tagit lite ojämnt trots den nya putsen. Jag är inte helt på det klara vad det kan bero på. På gammal puts fäste det väldigt dåligt och det kan jag förstå på ett annat sätt.

Renoverad källare med vita väggar, metallhyllor och flyttkartonger mot gammal grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slängde upp lite hyllor så att vi kunde börja utnyttjade förrådet till just förråd.

Efter radonmätning i vinter får vi se om det blir ett ventilerad golv här inne. Annars får nog den gamla plastmattan ligga.
 
  • Gilla
Sson85 och 6 till
  • Laddar…
Vad roligt att se och följa! Vi är i slutfasen av att ha totalrenoverat källaren i vårat Gullspira hus från Fogelfors =) Ser gärna fler bilder på helheten, om ni har gjort ändringar i planlösning osv.
 
  • Gilla
Gullspira
  • Laddar…
E ehanzon skrev:
Vad roligt att se och följa! Vi är i slutfasen av att ha totalrenoverat källaren i vårat Gullspira hus från Fogelfors =) Ser gärna fler bilder på helheten, om ni har gjort ändringar i planlösning osv.
Kul! Jag googlade Gullspira ett bra tag utan träff, så det vore kul att se ert hus också!

Jag ska uppdatera med det lilla jag har gjort vid tillfälle! Min renoveringsbudget sitter fast i en lägenhet som inte blir såld, så det går lite trögt...
 
Jag återkommer med lite bilder härifrån :) Även vi fick ärva ett gäng originaldokument från bygget för 50+ år sedan, så det är väldigt kul.
Lite om våran resa:
- Vi fick dränera om hela huset då det var fuktigt i källaren.
- Husets värmesystem har från början varit el-radiatorer. Dessa kompletterades kring år 99/2000 med en bergvärmepump som skickade vatten till konvektorradiatorer. Vi har valt att nyttja bergvärmepumpen till vattenburen golvvärme istället. Det innebar att jag fick riva allt golv ner till betongplattan. Även under golvet var det fuktigt här och var. Och eftersom plattan är oisolerad, och oklart hur pass väl dränerad, så satte vi ventilerat golv först, sedan vattenburen golvvärme och så ytskikt på det. Vi hade även mark-radon som läckte in där så det var lika bra ut den aspekten att ventilera golvet.

Många elledningar samt vissa vattenrör var dragna under golvet, kan vara bra att veta. Det gjorde att vi fick flytta upp dessa till ny gles i taket.

Vi tog in målare som spacklade om alla väggar och målade om dessa och källarens innertak. Nu känns det riktigt fräscht i våran källare. Och vi gillar planlösningen. Tog bort en vägg vid tvättstugan för att få större tvättstuga, samt en vägg vid källarens toalett för att få stort badrum.

Sprickorna som du nämner har vi också haft. Nån slags sättningsskador. Vi har inte åtgärdat mer än att spackla igen noga och måla över.
 
Såhär såg original planlösning ut när vi flyttade in.
Markplan:
Svartvit ritning av husplan, tre sovrum, badrum, WC, kök, vardagsrum, matplats, uterum, altan, kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Souterrängplan:
Ritning av källarplan med rumsetiketter och måttangivelser, inklusive förvaring och arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visionen för markplan ser ut något såhär:
Arkitektonisk planritning av en bostad med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, matplats, hall, altan och uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag håller på med sovrummet nu som alltså var två små sovrum som blir till ett stort sovrum med garderob. På souterrängplan vill vi få in ett badrum, men har inte riktigt kommit på någon riktigt bra plan för det ännu.
 
Så tunnt med puts gör att murstenarnas skarvar kommer synas när fukten kommer igenom, krävs rätt rejält med puts om man vil slippa se dem.. fast färgen kanske täcker det?
 
A ansic skrev:
Så tunnt med puts gör att murstenarnas skarvar kommer synas när fukten kommer igenom, krävs rätt rejält med puts om man vil slippa se dem.. fast färgen kanske täcker det?
Trots denna blöta sommar och början på höst syns inget iaf!

Kanske blev omdräneringen, som de tidigare ägarna gjorde, riktigt bra ändå!
 
Gullspira Gullspira skrev:
Trots denna blöta sommar och början på höst syns inget iaf!

Kanske blev omdräneringen, som de tidigare ägarna gjorde, riktigt bra ändå!
Gräv upp lite på utsidan och se hur fuktigt det är i marken och intill väggen/isoleringen på dom ställen du haft putssläpp. Nog viktigt få koll på grundorsaken. Hur väl är dräneringen gjord? Är det makadam tillräckligt djupt/brett? Vad jag du för markegenskaper?

Körde du avfuktare så kan du se hur mkt den kondenserar per dag. Kan ju skilja från rum till rum.
Mät med en luftfuktighetsmätare, du ska ha < 60%.

Är ingen expert, bara räknar upp dom punkter jag själv hade kollat.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.