Hur löser ni det med värme i era renoverade torp/gamla hus?
 
Luftvärmepump och spisinsats så murstocken används med. Kan komplettera med lite radiatorer/byggfläktar om så skulle behövas men murstocken räcker gott till och huset mår bäst av det med.

/Kent
 
Vi har en luftvärmepump och två spisinsatser på en yta på ca 130 m2. I badrummet har vi däremot lagt elgolvvärme.
Vi har även fläktelement att ta fram om temperaturen går ner mor -25.
Hantering av ved kan ibland kännas jobbig men man får se det som motion :)
 
Jag har förstått att den där skorstensstocken är ett himla problem. Finns det något sätt man kan hålla den varm när man inte är i huset?
 
Angående jobbigt med ved. Jag har läst att man kan elda med nån form av pellets även i en eldstad?
 
Löser man detta med ventilation när man sätter in en luftvärmepump?
 
Nej, en luftvärmepump tillför bara värme, precis som ett element. Ventilationen förbättras inte i sig.
 
jon_h skrev:
Nej, en luftvärmepump tillför bara värme, precis som ett element. Ventilationen förbättras inte i sig.
Fast ventilationen mellan rummen måst väl förbättras ändå (om man har dörrarna öppna dvs) ?Därmed undvikes stillastående fuktig luft i hörn o under möbler. Kanske lättare också för varm kringblåst luft att hitta ut genom husets ventiler?

Men hur 17 håller man skorstenen varm utan att elda?
 
Vi har satt en modern pelletspanna i vårt gamla hus, delvis för att fortsätta värma upp murstocken och få spillvärme i källaren. När den väl kom in visade det sig att temperaturen på utgående rökgaser är så låg att man bör ha insatsrör för att skydda skorstenen från ilskna ämnen, vilket ytterligare isolerar murstocken. Dock känner man att den blir märkbart uppvärmd (40-50grader varm ca) och det borde väl hjälpa lite.
Spillvärmeeffekten i källaren blev inte heller den lika stor som jag hade hoppats, så nu skall vi installera ett element där.

Tar ju iofs en del plats för bulkmagasinet, vi satte det där oljetanken har stått.
Sedan vet jag inte om man vill lämna en brinnande pelletspanna i ett hus som inte skall stå bebott på ett tag, de behöver ju askas ur åtminstonde var annan månad under eldningssäsongen.

/ Fredrik
 
Sommartorparn skrev:
Fast ventilationen mellan rummen måst väl förbättras ändå (om man har dörrarna öppna dvs) ?Därmed undvikes stillastående fuktig luft i hörn o under möbler. Kanske lättare också för varm kringblåst luft att hitta ut genom husets ventiler?

Men hur 17 håller man skorstenen varm utan att elda?
Jo, den kanske blir något bättre, jag vet inte. Beror på planlösning och vilken fart fläkten har. Men med vanliga radiatiorer får man ganska bra sprätt på luften också, den stiger ovanför radiatorn och orsakar cirkulation i hela rummet.

Vad är det som är så viktigt med att hålla skorstensstocken varm? Om den hålls torr genom regnskydd längst upp kommer den klara sig fint, särskilt om man har lite grunvärme i kåken som till viss del kommer stiga upp och hjälpa till att hålla skorstenen torr.
 
Vi har satt en takfläkt i varje rum där spisarna finns. Det är egentligen det fulaste jag vet, men vi har hittat en variant som är endast 90 cm i diameter vilket medför att den inte tar så "stor plats". Fläktarna hjälper till att trycka ner den varma luften som annars stannar i taket. Vi har takhöjd på ca 3.15 m.
Dessa tillsammans med luftvärmepumpen gör att vi får bra cirkulation på luften och värmen upplevs jämnare.
Att behålla värmen då man är på jobbet? ja, vi har täljsten i insatserna och den ena spisen har en stenskiva som håller värmen rätt bra.
 
Jag värmer mitt torp med pelletskamin, icke vattenmantlad som enda värmekälla. Det fungerar riktigt bra, kallaste rummet på övervåningen pendlar mellan 18 och 19 även om det skulle råka vara -37 ute, kallaste i vintras...
Ska isolera kallvinden och golvet i farstun för att få ned förbrukningen som låg på 5 pallar småsäck i vinter. Nackdelen med pelletskamin och antagligen också luftvärmepump är ju oväsendet, plus att man måste hålla ganska hög värme i rummet där kaminen står, i mitt fall ca 24 grader.
 
jon_h skrev:
Jo, den kanske blir något bättre, jag vet inte. Beror på planlösning och vilken fart fläkten har. Men med vanliga radiatiorer får man ganska bra sprätt på luften också, den stiger ovanför radiatorn och orsakar cirkulation i hela rummet.

Vad är det som är så viktigt med att hålla skorstensstocken varm? Om den hålls torr genom regnskydd längst upp kommer den klara sig fint, särskilt om man har lite grunvärme i kåken som till viss del kommer stiga upp och hjälpa till att hålla skorstenen torr.
Förlåt, missförstod att råden handlade om torp som renoverats för åretruntboende.... Mitt tänkande gällde orenoverat torp som står ouppvärmt över vintern.....

(nej, har varken regnskydd eller värme. Men fick en galen idé om att man kanske skulle kunna slå en elvärmeslinga runt skorstenen, så som man gör med vattenrör för att dom inte ska frysa.....)
 
Sommartorparn skrev:
Men fick en galen idé om att man kanske skulle kunna slå en elvärmeslinga runt skorstenen, så som man gör med vattenrör för att dom inte ska frysa.....)
Jag har funderat på att lägga en sådan slinga i ventilationskanalerna i skorstenen, för att ge självdraet en spark i baken. Borde ju dessutom minska risken för frostsprängning på två sätt, dels genom den direkta uppvärmningen, dels genom den ökade genomströmningen av varm luft.
Någon som har provat?

/ Fredrik
 
Hur ofta behöver man elda för att inte riskera frostskador??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.