Snailman
Du hade testat filt, skrev du. Har dämpare på mina luckor, men har problem när man stänger dörrarna så jag satte bitar av tätningslist på karmen, dämpar ljud väldigt bra. Typ denna


https://www.byggmax.se/tätningslist-p129000
 
  • Gilla
JAJansson och 2 till
  • Laddar…
G
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att påpeka om störande ljud / få påpekande om störande ljud, men jag antar att man också bör vara beredd på att själv få höra en och annan sanning om ljud som grannen upplever som störande.
 
  • Gilla
Morrut
  • Laddar…
Enklast är nog att du pratar med grannen till att börja med - alla har vi olika morgontider men de flesta kan nog tänka sig att vara lite tystare kl 5 på morgonen om grannen ber om det.

/Krille
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort en massa ovidkommande.
/moderator
 
  • Gilla
KHW och 10 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
rekommenderar formgjutna från bellman och symfon sk. ”musikeröronproppar”. De är mjuka i silikon och formade efter ens eget öra. När man vant sig kan man ha dom i i timmar utan problem. Vanliga ger mig skavsår efter ett tag. en liten nackdel är att själva dämpningsmembranet är hårt, men de går absolut att sova med.
Jag gillar annars de där som bara är en stor silikonklutt som man tjoffar in i örat. De är mjuka och sköna även om man som jag sover på sidan. Bara att skölja i ljummet vatten efter användning.
 
  • Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
A Anders Ward skrev:
Hej! Tar upp en gammal tråd då jag har precis samma problem.
1. Min lägenhet är riktigt dumt byggd då sovrummet är vägg i vägg med köksskåp med högljudda köksluckor. Blir väckt 05 och det funkar inte för min sömn.
Tog du upp det med mitt bostadsbolag (FÖRBO) och fick svar att det är inte våra problem...???

2. Så jag har fått börja testa vad som funkar så jag kan lämna över detta till grannarna.
Att bara sätta upp några hårda filtdämpare funkar inte då et genererar ett annat typ av stör ljud som är mer "BOM" :rolleyes:. Funderat på mer mjukare alternativ som bromsar upp luckan oh det blir fungerande. Tänker typ en bit svamp eller liknande. Dock ska det vara lätt för dom sätta upp så det blir av.

Riktigt tragiskt att inte Förbo vill hjälpa till med detta då det är deras fastighet och skåpsluckor. Borde finnas en förståelse för att utebliven sömn kan lätt bli ohälsa.

Har någon en ide kring detta? :D

Ibland är enkla saker inte alls enkla. :cool:
Erbjud dig att byta hand köksluckor kostnadsfritt till en nyare variant med softclose?
 
A
Det finns krav på hur ljudtätt det ska vara mellan lägenheter, vägrar hyresvärden hantera det, anmäl till kommunen och ta hjälp av hyresgästföreningen. Du ska inte behöva lösa det själv.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A Anders Ward skrev:
Hej! Tar upp en gammal tråd då jag har precis samma problem.
1. Min lägenhet är riktigt dumt byggd då sovrummet är vägg i vägg med köksskåp med högljudda köksluckor. Blir väckt 05 och det funkar inte för min sömn.
Tog du upp det med mitt bostadsbolag (FÖRBO) och fick svar att det är inte våra problem...???

2. Så jag har fått börja testa vad som funkar så jag kan lämna över detta till grannarna.
Att bara sätta upp några hårda filtdämpare funkar inte då et genererar ett annat typ av stör ljud som är mer "BOM" :rolleyes:. Funderat på mer mjukare alternativ som bromsar upp luckan oh det blir fungerande. Tänker typ en bit svamp eller liknande. Dock ska det vara lätt för dom sätta upp så det blir av.

Riktigt tragiskt att inte Förbo vill hjälpa till med detta då det är deras fastighet och skåpsluckor. Borde finnas en förståelse för att utebliven sömn kan lätt bli ohälsa.

Har någon en ide kring detta? :D

Ibland är enkla saker inte alls enkla. :cool:
Finns det grannar över/under dig kanske du kan fråga om dom har samma problem.
Står din säng mot grannens vägg, prova flytta sången
 
A Anders Ward skrev:
Hej! Tar upp en gammal tråd då jag har precis samma problem.
1. Min lägenhet är riktigt dumt byggd då sovrummet är vägg i vägg med köksskåp med högljudda köksluckor. Blir väckt 05 och det funkar inte för min sömn.
Tog du upp det med mitt bostadsbolag (FÖRBO) och fick svar att det är inte våra problem...???

2. Så jag har fått börja testa vad som funkar så jag kan lämna över detta till grannarna.
Att bara sätta upp några hårda filtdämpare funkar inte då et genererar ett annat typ av stör ljud som är mer "BOM" :rolleyes:. Funderat på mer mjukare alternativ som bromsar upp luckan oh det blir fungerande. Tänker typ en bit svamp eller liknande. Dock ska det vara lätt för dom sätta upp så det blir av.

Riktigt tragiskt att inte Förbo vill hjälpa till med detta då det är deras fastighet och skåpsluckor. Borde finnas en förståelse för att utebliven sömn kan lätt bli ohälsa.

Har någon en ide kring detta? :D

Ibland är enkla saker inte alls enkla. :cool:
Kanske självhäftande fönsterisolering skulle funka (sådana där smala remsor).
Finns ju i lite olika material, både skumgummi och någonsorts plast eller gummi.
 
Är det bara skåpsluckorna du hör från grannen? Är det endast när du sover som det hörs? Går ljudet isf genom kudden eller genom luften?

Precis som någon skrev ovan, grejen med att bo i hyresrätt är att inte behöva fixa sånt här själv. Det finns också regler för hur lyhört det får vara. Kommunen har tillsynsansvar och hyresvärden är skyldig att åtgärda om det behövs enl reglerna.

Men sen kan man såklart störa sig på ljud även om det är tillräckligt ljudisolerat.

Formgjutna öronproppar är totalt fantastiska men inte så bra att sova med. Testa vanliga från apoteket först. Om det hjälper men funkar dåligt att sova med är nästa steg formgjutna sovöronproppar, finns särskilda.
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
A
TS har lämnat för 5 dagar sedan...
 
  • Gilla
morr
  • Laddar…
A Anders Ward skrev:
Hej! Tar upp en gammal tråd då jag har precis samma problem.
1. Min lägenhet är riktigt dumt byggd då sovrummet är vägg i vägg med köksskåp med högljudda köksluckor. Blir väckt 05 och det funkar inte för min sömn.
Tog du upp det med mitt bostadsbolag (FÖRBO) och fick svar att det är inte våra problem...???

2. Så jag har fått börja testa vad som funkar så jag kan lämna över detta till grannarna.
Att bara sätta upp några hårda filtdämpare funkar inte då et genererar ett annat typ av stör ljud som är mer "BOM" :rolleyes:. Funderat på mer mjukare alternativ som bromsar upp luckan oh det blir fungerande. Tänker typ en bit svamp eller liknande. Dock ska det vara lätt för dom sätta upp så det blir av.

Riktigt tragiskt att inte Förbo vill hjälpa till med detta då det är deras fastighet och skåpsluckor. Borde finnas en förståelse för att utebliven sömn kan lätt bli ohälsa.

Har någon en ide kring detta? :D

Ibland är enkla saker inte alls enkla. :cool:
H hempularen skrev:
Jag har rensat bort en massa ovidkommande.
/moderator
Hej, lite svårt/dyrt att bygga vägg i en hyreslägenhet. Ett väldigt enkelt budgetalternativ är att åka på secondhand köpa Billys bokhyllor och fylla dessa med böcker inköpta även de på secondhand. Man brukar kunna få en kasse med böcker för 10kr. Sedan till Ikea och köp en taklist och riktigt tjocka mörkläggningsgardiner som hängs framför bokhyllorna. Även en tjock stor matta i sovrummet kommer att hjälpa till att minska ljudet.
 
Kan man anta att ni har likadana kök? Ta kort på dina gångjärn till köksluckorna, många kökstillverkare använder grejer ifrån samma tillverkare så chansen är stor att det finns dämpare som klickas fast i gångjärnen
 
Titta vad IKEA har på sina skåp, en liten självhäftande plastbit c:a 5 mm i diameter, minskar slamret avsevärt.

Jag har vid slamrande plåtdörr i en källare satt 2 stycken c:a 5 cm långa självhäftande gummilister (tätningar till fönstret) , dunsen vid dörrstängning försvann helt.

Två lilla självhäftande plastbitar på linjal visar storleken på 5 mm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att påpeka om störande ljud / få påpekande om störande ljud, men jag antar att man också bör vara beredd på att själv få höra en och annan sanning om ljud som grannen upplever som störande.
Haha :) Är tyst som en mus faktiskt.. detta år en grov störning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.