Hej underbara forum, jag vill öppna upp väggen på bilden så jag får någon sorts ingång till övervåningen på garaget! Hur hade ni gjort?
 
  • Isolering mellan träreglar i ett vindutrymme med synligt elverktyg på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det en bärande vägg?
 
Bilden säger tyvärr ingenting. Backa ett par meter så man ser vad du vill göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det en bärande vägg?
Återkommer med fler bilder
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Jag ångrade mig, jag gör en lucka istället, tänker mig lika bred som stolarna till höger. Jag ska sätta gips och isolering.
 
Stucki Stucki skrev:
Jag ångrade mig, jag gör en lucka istället, tänker mig lika bred som stolarna till höger. Jag ska sätta gips och isolering.
Träpaneltak med synlig takstol och lutande del, del av lofttrappa syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vind med träbjälkar och lutande tak, stege i förgrunden och fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak från undersidan med synlig balkstruktur i ett förråd med några förvaringslådor och skokartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte göra som en rektangulär låda av 45x120 reglar.

120x120 med tre gångjärn i ändan? Känns det ok? Hur hade ni gjort?
 
Jag har läst flera gånger men jag har fortfarande ingen aning om vad du försöker göra eller vad du visar på bilderna. Baserat på mängden svar du får så är det nog fler som känner samma.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Stucki Stucki skrev:
Jag tänkte göra som en rektangulär låda av 45x120 reglar.

120x120 med tre gångjärn i ändan? Känns det ok? Hur hade ni gjort?
Ok
 
P PatrikJo skrev:
Jag har läst flera gånger men jag har fortfarande ingen aning om vad du försöker göra eller vad du visar på bilderna. Baserat på mängden svar du får så är det nog fler som känner samma.
Okej

Okej, då skriver jag såhär. Jag vill göra en egen vindslucka till ovanvåningen på garaget. Är det ens möjligt eller ska man bara helt enkelt punga ut för en färdig vindslucka?
 
BirgitS
För att veta om en vägg är bärande behöver man konstruktionsritningar. Har man inga konstruktionsritningar behöver man ta in en byggkonstruktör som kan kolla runt hur huset är byggt och vad som är bärande konstruktioner.

När man gör ingrepp i bärande konstruktioner så behöver man skicka in en bygganmälan till kommunen och få den godkänd innan arbetet börjar. I bygganmälan kan det krävas att man redovisar hur avväxlingar etc. dimensioneras för att ta hand om lasten så att allvarliga skador på huset inte uppstår.
 
  • Gilla
Stucki
  • Laddar…
BirgitS
Stucki Stucki skrev:
Okej, då skriver jag såhär. Jag vill göra en egen vindslucka till ovanvåningen på garaget.
Genom en vägg från huset eller genom taket i garaget?
 
Genom taket i garaget. Tänker mig något liknande som på bilden nedan. För närvarande är det öppet mellan takstolarna, cc 1200. Loftlucka i garagetak med öppen träram och utfälld stege som leder upp till vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Räcker det med att ta bort enkla tunna brädor eller behöver du göra ingrepp i de kraftiga balkar som syns?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Räcker det med att ta bort enkla tunna brädor eller behöver du göra ingrepp i de kraftiga balkar som syns?
De brädorna som syns på bilden har jag tagit bort nu, det är öppet upp till nock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.