Hej

Har bestämt mig för att köra en IVT C11 med 200 meters borrdjup. Det jag tvekar om är huruvida jag skall köpa till en beredare och i sådant fall vilken storlek.

IVT erbjuder en 200 liters eller en 300 liters skillnaden i pris är cirka 2000 kr. C11 har 165 liter men om jag köper en beredare till blir det E11an. Kostnad för mer vatten ligger mellan 11000kr -13000 kr.

200 litaren är lika i storlek som pumpen = snyggare, men jag tycker att skillnaden mellan 165 liter och 200 liter är marginell. Vad tycker ni, skall man köra med beredare och i sådant fall ger en 200 liters tank det lilla extra som innebär att jag, min fru och ett litet barn och en baby kan duscha, bada och ha gott om vatten, dvs att det ej blir kallt för ofta eller skall man köra på 300 litaren för att vara på säkra sidan även om den har ett större mått än pumpen?

Skulle uppskatta synpunkter och era erfarenheter av varmvatten behov och lösningar.
 
Det beror ju egentligen mest på hur mycket vatten och vid vilken temperatur du kommer att störttömma det.
Vi hade i förra huset ett badkar som tog 450 liter, och vi matade detta med bergvärmepump på 160 liter samt en beredare på 200 liter.
Vi störttömde då 37 gradigt vatten och det fanns fortfarande kvar till att duscha 2 st.
Det kanske är onödigt att ha väldigt stora mängder uppvärmt vatten om det inte kommer att omsättas inom en snar framtid?
Dagens varmvattenberedare läcker/strålar inte mera värme än en 40 watts lampa, så energimässigt går det inom felmarginalen enligt mig.
Lycka till!
 
Jag tycker du skall satsa på den nya kombiberedaren som släpps i september/oktober. Den ger extra volym på knappt 200 liter till C-pumparna. Det blir 2 skåp totalt med totalt vatten på drygt 300 liter och då även volymtanken är integrerad i kombiberedanren.
 
Crischnak skrev:
Hej

Har bestämt mig för att köra en IVT C11 med 200 meters borrdjup. Det jag tvekar om är huruvida jag skall köpa till en beredare och i sådant fall vilken storlek.

IVT erbjuder en 200 liters eller en 300 liters skillnaden i pris är cirka 2000 kr. C11 har 165 liter men om jag köper en beredare till blir det E11an. Kostnad för mer vatten ligger mellan 11000kr -13000 kr.

200 litaren är lika i storlek som pumpen = snyggare, men jag tycker att skillnaden mellan 165 liter och 200 liter är marginell. Vad tycker ni, skall man köra med beredare och i sådant fall ger en 200 liters tank det lilla extra som innebär att jag, min fru och ett litet barn och en baby kan duscha, bada och ha gott om vatten, dvs att det ej blir kallt för ofta eller skall man köra på 300 litaren för att vara på säkra sidan även om den har ett större mått än pumpen?

Skulle uppskatta synpunkter och era erfarenheter av varmvatten behov och lösningar.
En 11:a till 200 m² känns vara i största laget. Tidigare förbrukning?

Det är nog lite större skillnad på den interna i C11, om du jämför med 200/90-tanken som har samma yttermått som E11. Du kan räkna med energin du har i yttermanteln, om än du inte kan tappa den i kran. Nu har jag inte full koll på hur mycket det är i yttermanteln på interna 165 litertanken. Kan det vara 60?
Då har du energi motsvarande 165+60= 225 liter
Och i den externa 200+90= 290 liter.
Skillnaden är då 75 liter istället för 35 liter.

Du får komma ihåg att när tempen i tanken sjunker, så går den ju på med 9-10 kW och ger mera varmvatten. Det går ju att räkna på...om duschmunstycket har ett flöde om 10 liter i minuten.....så behöver du 22 kW för att hålla tempen i tanken om du tappar vatten med temp 40°. Duschar du 10 minuter samtidigt som kompressorn går, så är energin återställd efter ytterligare 13 minuter. (med 8° in till VVB)

Volymtank är aldrig fel....eller rättare sagt den har bara fördelar. Som din installatör har sagt, så minskar risken med knäppningar och minskar även start/stopp. Vad jag har svårt att se att du behöver, är den externa cirkulatonspumpen. Antagligen har han tänkt ansluta alla fyra anslutningar på arbetstanken, vilket jag avråder ifrån.....om du inte vill köra med aktiva rumstermostater. Men då kanske IVT:s tank är i minsta laget för en 11:a. I alla fall så behöver du då extra cirkpump som din installatör föreslagit.

Jag rekommenderar installation sidan 4, och då med öppna ventiler på radiatorer och golvvärme.
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf

Med aktiva rumstermostater och extra cirkpump sid. 6.

Det kungkokos skriver om verkar intressant.
 
Är det en kombiberedare från IVT?
 
Tack Plexus. Dimensionerar 11an då jag kommer bygga ett garage kanske 40-50 kvm vid senare tillfälle.

Volymtanken och cirk pumpen skall säkerställa att vi får liknande funktionalitet som i X linen. Skall kolla vidare kring deras reesonemang kring detta.
 
Crischnak skrev:
Tack Plexus. Dimensionerar 11an då jag kommer bygga ett garage kanske 40-50 kvm vid senare tillfälle.

Volymtanken och cirk pumpen skall säkerställa att vi får liknande funktionalitet som i X linen. Skall kolla vidare kring deras reesonemang kring detta.


Garage....okey...det förklarar storleken.

X linen? Är det inverter X15 du menar?

Så de menar att volymtank ersätter vartalstyrd X15.

Då är nog deras tanke att du ska kunna köra med aktiva termostater, som jag iofs inte anser att det går att göra på X15 heller...med bra resultat.

Jadu, det krävs en hel del kunskaper....om man ska kunna argumentera med installatörer, så att man får en optimal anläggning. Men det är du som betalar, så det är du som bestämmer hur det ska se ut.
 
Crischnak skrev:
Är det en kombiberedare från IVT?
japp! Fick informationen från produktutvecklingsavdelningen i Katrineholm.
 
Du ska inte ha 2 beredare, deta ger en onödigt dyr ihopp koppling & lite försämrad prestanda/ verkningsgrad på varmvatten laddning.
2 beredare har man bara om man gjort bprtsig o försöker lappaigopp nåt elände i efterhand.

Du ska ha en värmepump utan inbyggd beredare + en extärn 300 liters, då får du bra gångtider & har vatten så det räcker till alting på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.