Hej!

Med de skenande elpriserna avser jag stänga av värmen i källaren (120 kvm) och endast behålla elementet i tvättstugan på. Men flera varnar för problem med fukt om jag stänger av värmen helt och jag blir inte klok på vad som stämmer. Huset är dränerat 2020, har mekanisk frånluft och varje rum i källaren har ventiler i ytterväggen. Borde inte den förutsättningen skydda ganska bra mot fukt? Eller bör jag ha lite värme på?

Mvh Ida
 
MaxHugo
Jag anser att värmen från källaren stiger till ovanvåningen och värmer upp golvet. Så jag tog beslutet att ha igång värmen. Men det jag iaf funderar på att göra, är att isolera mina källarfönster, så slipper man den kall luften

Gällande fukten överlämnar jag till någon annan.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag anser att värmen från källaren stiger till ovanvåningen och värmer upp golvet. Så jag tog beslutet att ha igång värmen. Men det jag iaf funderar på att göra, är att isolera mina källarfönster, så slipper man den kall luften

Gällande fukten överlämnar jag till någon annan.
Ja, det har jag också hört! Men funderade lite på vilken förbrukning som blir högst, att ha källaren igång för att stötta övervåningen eller att elementen på övervåning får brassa på lite extra pga ingen värme från källaren?

Har också tittat på att isolera dem, hur avancerat tänkte du göra? Det verkar vara enkelt med fönstertejp.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
MaxHugo
Tycker kallt golv är värre än kall luft :D


Fick Idén igår men jag tänkte köpa på typ cellplast. Skära ut så dom passar perfekt i "fönster hålet" och att där är mellanrum mellan cellplasten och fönsterglaset så det inte kommer fukt ;).
 
Jag hade 2-gals fönster i källaren på ett hus jag ägde tidigare, där hade jag tillskurna skivor av cellplastisolering som jag stoppade in mellan fönsterhalvorna de månader på året som värmen var igång.

Jag använde vit isolering som släppte igenom dagsljuset förvånansvärt bra.

Nu hade jag bara verkstad i källaren och dessa fönster låg lite dolda från utsidan, så det gjorde inget att det såg lite hill-billy ut. Om det verkligen sparade något på uppvärmningen är svårt att veta, men det kändes bra.
 
Mandelblomhuset Mandelblomhuset skrev:
Ja, det har jag också hört! Men funderade lite på vilken förbrukning som blir högst, att ha källaren igång för att stötta övervåningen eller att elementen på övervåning får brassa på lite extra pga ingen värme från källaren?

Har också tittat på att isolera dem, hur avancerat tänkte du göra? Det verkar vara enkelt med fönstertejp.
Förbrukningen blir högre med värme på i källaren då den även läcker ut i genom golvet och väggarna där.
 
K
Har en avfuktare i källaren som har stått på året runt i x- antal år, jag har märkt att det blir inte så mycket vatten i behållaren på vintern jämfört med sommaren
Så jag kan jag tänka mig att det blir mindre fukt en kall källare på vintern.
 
  • Gilla
Mandelblomhuset
  • Laddar…
J
  1. Håll värmen på i källaren. Big time! Stor risk för fuktproblem från kondens som bygger på annars. Vintertid så kyls källaren ned kraftigt och kyler dessutom golv ovanför vilket resulterar i ständigt obehaglig kylig känsla runt knän och fötter på våningen ovanför. På våren och sommaren tränger fuktig luft utifrån ner i källaren som kondenserar och vipps! Fukt i stora mängder som blir mögel. Värme stiger uppåt, så det hjälper till att få jämn värmefördelning i fastigheten, som dessutom ger varmare golv.
    Det är bara enstaka äldre folk som tror på att man sparar pengar genom att stänga av värmen i källaren men det blir tvärt om, mer effekt krävs på övre plan för att kompensera kallraset och det kan bli väldigt dyrt vid skador som uppstår på grund av fuktskador och köldskador, sprickor mm samt risk för rör som kan frysa sönder. Källaren ska vara varm! Säkrast, smartast, billigast samt -icke att förakta- hälsosamt och behagligt!

 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Förbrukningen blir högre med värme på i källaren då den även läcker ut i genom golvet och väggarna där.
Det blir dyrare att stänga ner värmen i källaren eftersom värme stiger uppåt och hjälper till att fördela energin i fastigheten.
Man måste annars kompensera för enegiförlusten i form av kylan där man måste ÖKA effekten på övre våningar för att kompensera kallraset. Risk för skador på fastigheten i källarplan om man stänger ner värmen där.
 
J
Enda rätta är att ha så jämn fördelning av värmen som möjligt och man tjänar på att ha nedre plan/källare varm eftersom värme stiger uppåt och fördelar sig i både golv och väggar samt håller fukt nivån nere utan att behöva brassa igång avfuktare som kompensation för kallraset och kondens. Spar energi och spar skaderisken samt få det behalkigt i huset- behåll värmen på i källaren! Elementen på övre våningar kan då ställas lite lägre eftersom värmen från nedre våningen hjälper till på ett naturligt sätt.
Värmen på i källaren! Riskera inte fukt och kondens!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.