Jag har ett hus från mitten på 1800-talet. Jag ska lägga nytt tak. Jag funderar på att antingen lägga listat papptak eller ett plåttak (det plåttaket som nästan ser ut som listat papptak). Vilket skulle ni lägga? Någon som vet vilket märke som är vettigt i plåttak?
 
Jag hade lagt listat papptak. Tycker det är snyggt. Dessutom är det mycket tystare än plåttak när det regnar.
 
Hemmakatten
Vad har legat på taket från början?
Själv tycker jag listat papptak är oerhört snyggt, men det gäller att det passar in på huset och i miljön.
 
Har precis lagt om mitt tak med sk. listtäckning. Hade själv plåt tidigare och skulle nog rekommendera papp över plåt, även om papp inte håller lika länge. För oss var det mer estetisk tilltalande med pappen och jag måste säga att det har blivit ett helt annat hus. Det finns för och nack delar med plåt vs papp

Plus för plåt - billigt, relativt enkelt att lägga, lång livslängd
Plus för papp - Utseende, taket är "tyst" när det regnar
Minus för plåt - förr eller senare faller fårgen av, det smattrar när det regnar
Minus för papp - livslängden (beroende på taklutning) ca 20-25 år (eller mer...)

Om du bestämmer dig för papp så är det viktigt att du hittar en erfaren hantverkare som kan göra ett snyggt jobb. Hör av dig om du behöver rekommendationer.

Fredrik
 
  • Gilla
Gelbergos
  • Laddar…
Vad innebär "listat" papptak. Vilken typ av papp och vad kostar den?

//Johan
 
Hemmakatten skrev:
Vad har legat på taket från början?
Själv tycker jag listat papptak är oerhört snyggt, men det gäller att det passar in på huset och i miljön.
Vi har eternit på ena sidan och plåt på andra. Huset är ett tegelhus (röd tegel). Vita fönster med spröjs.
 
johuh skrev:
Vad innebär "listat" papptak. Vilken typ av papp och vad kostar den?

//Johan
Det är vanlig takpapp, men man lägger den på tvären, med en trekantslist mellan våderna. Det blir som vilket papptak som helst, men det blir inte så platt i utseendet. Ursprungligen var detta förmodligen ett sätt att efterlikna stadshusens bandade plåttak.
 
Har ni någon bild att ladda upp på det hela måntro?
 
andersmc skrev:
Näe, men du kan kolla här: [länk]
Så skulle vårt hus kunna se ut med listtäckt.
 
Frederick skrev:
Har precis lagt om mitt tak med sk. listtäckning. Hade själv plåt tidigare och skulle nog rekommendera papp över plåt, även om papp inte håller lika länge. För oss var det mer estetisk tilltalande med pappen och jag måste säga att det har blivit ett helt annat hus. Det finns för och nack delar med plåt vs papp

Plus för plåt - billigt, relativt enkelt att lägga, lång livslängd
Plus för papp - Utseende, taket är "tyst" när det regnar
Minus för plåt - förr eller senare faller fårgen av, det smattrar när det regnar
Minus för papp - livslängden (beroende på taklutning) ca 20-25 år (eller mer...)

Om du bestämmer dig för papp så är det viktigt att du hittar en erfaren hantverkare som kan göra ett snyggt jobb. Hör av dig om du behöver rekommendationer.

Fredrik
Vilka hantverkare är att rekommendera (i Skåne)?
 
Jag fick mitt tak lagt av Sydtak o Bygg. Företaget är relativt nytt, men killarna har mycket erfarenhet efter att tidigare ha arbetet för redan etablerade takfirmor.

Fredrik
 
Tack, alltid bra med några företagsnamn som man kan välja mellan.
Vad har ni fått betala per kvm? (För listtäckning)
 
För underlagspapp och täckning med kiristallsvart Mataki listpapp fick jag betala ca 600 kr per kvm. Priset kan nog variera lite beroende på hur mänga "hinder" på taket du har, hur mänga vilklar och storleken på jobbet. Mitt tak var 240 kvm

Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.