Vilka är era bästa planlösningar för 1,5 plans hus? Garage i gavel mot öster, trädgård söder mot ena långsidan. Morgonsol på väster gavel. Ca 15 meter långsida och 8,5 meter bredd. Kravet är 4 sovrum, varav ett på plan 1 och gärna ett arbetsrum där med. Hit me

Tack
 
Nu vet jag inte om du bara tänker ett rakt hus, men jag gillar denna modellen

https://fiskarhedenvillan.se/valj-ditt-hus/husmodeller/masen/

Annars denna, men då hade jag velat ha takkupa för att kunna nyttja allrummet bättre

https://www.myresjohus.se/vara-hus/uppakra/

Även denna modellen gillar jag

https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-simrishamn/#filter=.type_enochenhalvplan&sortBy=

Åtminstone några varianter jag tror skulle funka på en tomt som du beskriver, men finns massor modeller som borde uppfylla dina krav!
 
Tack!
Vi har skissat lite på följande bilder. För/nackdelar? :)


L lillanutten skrev:
Nu vet jag inte om du bara tänker ett rakt hus, men jag gillar denna modellen

[länk]

Annars denna, men då hade jag velat ha takkupa för att kunna nyttja allrummet bättre

[länk]

Även denna modellen gillar jag

[länk]

Åtminstone några varianter jag tror skulle funka på en tomt som du beskriver, men finns massor modeller som borde uppfylla dina krav!
 
  • Hand som håller ett arkitektritningspapper med skiss av en husplan inklusive detaljer för sovrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning av ett hus med benämnda rum och mått, visas av person som håller i pappret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är en smaksak men personligen hade jag valt att ha direkt ingång till köket från hallen och trapp upp någon annanstans än i hallen.

Känns som att den typ av hus ni efterfrågar är en av de vanligaste modellerna så ett tips är att gå igenom de tillverkade som finns, och att kolla in hus på Hemnet, för att se hur det kan se ut.
 
BirgitS
Vad är det där molnliknande i hallen och delar av köket?

När man tömmer diskmaskinen blockerar man bänkskåpen som är närmast diskmaskinen och det blir rätt långt att gå med tallrikar och glas då.

Förläng kökshalvön så att den slutar 120 cm från kylen så att det blir lätt att ställa kylvaror, t.ex. för frukosten, direkt på kökshalvön. Ha inte heller mer än 120 cm mellan kökshalvön och bänkskivan mot ytterväggen. Mer gör det bara svårare att flytta saker emellan, däremot kan det ju inte vara mindre än 120 pga. tillgänglighetsreglerna.

I klädvården bör det man använder mest, dvs. städskåp, tvättmaskin och torktumlare vara närmast innerdörren, medan det man använder minst, dvs. VP och liknande, bör vara längst bort. Se till att det finns plats för kläder och skor närmast ytterdörren.

17 kvm är väldigt mycket för ett sovrum. Hur ska det användas?

Man bör undvika att ha trappan precis vid ytterdörren eftersom det ofta är blött eller smutsigt där och då vill man inte behöva gå igenom det när man ska till eller från trappan. Det blir inte mycket till klädkammare under en trappa eftersom det fort blir väldigt lågt i tak.

Du bör rita ut möbler i rummen på övre plan så att du ser att de går att möblera vettigt när stora delar av rummen har låg takhöjd. Man vill inte slå huvudet i taket när man reser sig från en soffa, skrivbordsstol eller en säng.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tack, vilka bra synpunker. Och tack för välkomnandet

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det där molnliknande i hallen och delar av köket?

När man tömmer diskmaskinen blockerar man bänkskåpen som är närmast diskmaskinen och det blir rätt långt att gå med tallrikar och glas då.

Förläng kökshalvön så att den slutar 120 cm från kylen så att det blir lätt att ställa kylvaror, t.ex. för frukosten, direkt på kökshalvön. Ha inte heller mer än 120 cm mellan kökshalvön och bänkskivan mot ytterväggen. Mer gör det bara svårare att flytta saker emellan, däremot kan det ju inte vara mindre än 120 pga. tillgänglighetsreglerna.

I klädvården bör det man använder mest, dvs. städskåp, tvättmaskin och torktumlare vara närmast innerdörren, medan det man använder minst, dvs. VP och liknande, bör vara längst bort. Se till att det finns plats för kläder och skor närmast ytterdörren.

17 kvm är väldigt mycket för ett sovrum. Hur ska det användas?

Man bör undvika att ha trappan precis vid ytterdörren eftersom det ofta är blött eller smutsigt där och då vill man inte behöva gå igenom det när man ska till eller från trappan. Det blir inte mycket till klädkammare under en trappa eftersom det fort blir väldigt lågt i tak.

Du bör rita ut möbler i rummen på övre plan så att du ser att de går att möblera vettigt när stora delar av rummen har låg takhöjd. Man vill inte slå huvudet i taket när man reser sig från en soffa, skrivbordsstol eller en säng.

Välkommen till forumet också!
 
Mina spontana tankar kring er planlösning:

Vilket sovrum har ni tänkt som vuxensovrum? Sovrum 4 ser ut att vara för smalt för dubbelsäng, rummet på bottenvåningen har ingen lämplig vägg att ställa en dubbelsäng mot (personligen skulle jag åtminstone aldrig vilja ha en sänggavel mot ett fönster, om det inte är tänkt att ha högre brösthöjd).

Det är ganska begränsat med förvaringsmöjligheter, endast en liten klädkammare på ovanvåningen.

Sovrum 2-3 ser inte ut att vara så lätta att möblera. Om en säng ställs vid fönsterväggen i sovrum 3 och en garderob mot väggen till sovrum 2 (vilket jag förmodar är tanken) blir det svårt att placera ett skrivbord i närheten av fönstret. Om istället sängen ställs i andra änden av rummet öppnas dörren rakt upp mot sängen, och jag misstänker att det inte går att ha en säng bredare än 90.

Hur är allrummet tänkt att användas? Om det är tänkt som tv rum ser jag ingen naturlig möblering av rummet eftersom det är långsmalt åt ”fel” håll. Eftersom det står osb mot sovrum 2 antar jag en tv är tänkt där, men det lämnar väggen mot sovrum 4 för en soffa och det avståndet är ganska långt och väggen är ganska kort.

I köket blir diskmaskinen väldigt inklämd och avståndet till häll och ugn från resten av ytorna blir långt, så det blir ett jobbigt kök att arbeta i.

På ovanvåningen blir en döyta mellan trapp och badrum som inte går att utnyttja, det hade varit smartare att flytta badrummet lite ditåt. Då hade man kanske kunnat lägga klädkammare i anslutning till sovrummen istället och kunnat ha en rak vägg mellan sovrummet för att öppna upp för fler möjligheter till andra möbleringar samt att avstånd mellan tv och soffa i allrummet hade blivit något mindre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L lillanutten skrev:
rummet på bottenvåningen har ingen lämplig vägg att ställa en dubbelsäng mot (personligen skulle jag åtminstone aldrig vilja ha en sänggavel mot ett fönster, om det inte är tänkt att ha högre brösthöjd).
Det är nog så eftersom det fönstret bara är 60 cm högt inkl. karmar och drevmån.
 
Tack, vilka bra tips.
Blir att skissa om lite i veckan. Tanken är att ha ett föräldrasovrum där uppe något/några år till barnen är lite större. Två barn och sen flytta ner föräldrasovrummet och ha gästrum där uppe. Får fundera lite gällande trappan med. Kanske ska man lägga det som en linje i mitten av huset likt denna skiss från Myresjöhus.


L lillanutten skrev:
Mina spontana tankar kring er planlösning:

Vilket sovrum har ni tänkt som vuxensovrum? Sovrum 4 ser ut att vara för smalt för dubbelsäng, rummet på bottenvåningen har ingen lämplig vägg att ställa en dubbelsäng mot (personligen skulle jag åtminstone aldrig vilja ha en sänggavel mot ett fönster, om det inte är tänkt att ha högre brösthöjd).

Det är ganska begränsat med förvaringsmöjligheter, endast en liten klädkammare på ovanvåningen.

Sovrum 2-3 ser inte ut att vara så lätta att möblera. Om en säng ställs vid fönsterväggen i sovrum 3 och en garderob mot väggen till sovrum 2 (vilket jag förmodar är tanken) blir det svårt att placera ett skrivbord i närheten av fönstret. Om istället sängen ställs i andra änden av rummet öppnas dörren rakt upp mot sängen, och jag misstänker att det inte går att ha en säng bredare än 90.

Hur är allrummet tänkt att användas? Om det är tänkt som tv rum ser jag ingen naturlig möblering av rummet eftersom det är långsmalt åt ”fel” håll. Eftersom det står osb mot sovrum 2 antar jag en tv är tänkt där, men det lämnar väggen mot sovrum 4 för en soffa och det avståndet är ganska långt och väggen är ganska kort.

I köket blir diskmaskinen väldigt inklämd och avståndet till häll och ugn från resten av ytorna blir långt, så det blir ett jobbigt kök att arbeta i.

På ovanvåningen blir en döyta mellan trapp och badrum som inte går att utnyttja, det hade varit smartare att flytta badrummet lite ditåt. Då hade man kanske kunnat lägga klädkammare i anslutning till sovrummen istället och kunnat ha en rak vägg mellan sovrummet för att öppna upp för fler möjligheter till andra möbleringar samt att avstånd mellan tv och soffa i allrummet hade blivit något mindre.
 
  • Ritad planlösning av ett våningsplan med sovrum, vardagsrum, kök och badrum markerade med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha inte trappen nedgång vid ytterdörren där det är blött och grusigt.
 
F Filip Elland skrev:
Tack, vilka bra tips.
Blir att skissa om lite i veckan. Tanken är att ha ett föräldrasovrum där uppe något/några år till barnen är lite större. Två barn och sen flytta ner föräldrasovrummet och ha gästrum där uppe. Får fundera lite gällande trappan med. Kanske ska man lägga det som en linje i mitten av huset likt denna skiss från Myresjöhus.
Så har vi trappen i vårt hus och det låser upp hur du kan planera ovanvåningen, vi har liksom en liten remsa golv bredvid trappen som är för litet för ett rum eller ens ett riktigt förråd som ställer till det.

Lägg gärna upp när du uppdaterat planlösningen! Ett tips är också att lägga in hur ni tänkt möblera rummen.
 
Utvecklat vår skiss lite…
Vad tycker ni?
 
  • Skiss av ett hus med planlösning för två våningar, markerade ytor och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Filip Elland skrev:
Utvecklat vår skiss lite…
Vad tycker ni?
Överlag ser det mycket bättre ut! Både lösning för kök, trapp och klk/tvätt/bad på bottenvåningen ser mycket mer genomtänkt ut! Det jag inte förstår är vad ni ska få ut av utbyggnaden med det extra vardagsrummet nere? Känns inte som man vinner något på det. Om syftet är ett vardagsrum utan tv hade jag i så fall inte velat placera den i delen som sitter ihop med matsalsdelen och om man istället vill ha den ytan till att underhålla gäster stjäl utbyggnaden bara ljus från ytan.

Även ovanvåningen ser bättre ut. Där är en vinkel i badrummet vid vasken som jag tror kommer se konstig ut från allrummet, så den skulle jag planera bort. Soffan som är inritad i allrummet ser minimal ut. Om man jämför med sängens längd 2 m är soffan kanske 1,5 m lång? Hur ser det ut om du ritar upp en sektion av plan 2? Hur möblerbart blir det under snedtaket?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L lillanutten skrev:
Soffan som är inritad i allrummet ser minimal ut. Om man jämför med sängens längd 2 m är soffan kanske 1,5 m lång?
Ja, och det ser ut som att det är stor risk att slå huvudet i taket när man reser på sig.

Vilken takhöjd är det där strecken är inritade?
Normalt är 190 cm och i så fall kan man inte stå rak framför toaletten.

Rita in hur klädkammaren där nere kan användas. För mig ser det ut som att man endast kan ha hyllor etc. längs efter väggen mot tvättstugan och i så fall får man lika mycket förvaring om man har den förvaringen direkt vid sovrummet i stället för att man ska gå drygt 1 m in först. Om man har en grundare klädkammare får det i stället plats garderober i tvättstugan. Sätt altandörren i sovrummet så att det går att ha garderober, skrivbord eller annat mot vardagsrumsväggen, dvs. drygt 60 cm ifrån hörnet.

Vänd inredningen i nedre badrummet, dvs. ha allt mot tvättstugeväggen, så att det blir tystare i sovrummet. Dessutom går det då att ha duschblandaren på samma vägg som de andra vilket är enklare och billigare.

I badrummet där uppe kan man utnyttja att badkaret går att ha under snedtaket och därmed få en separat dusch. Handfatet kan placeras mot trappan för att inte bli så inklämd.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
samovar
Vi bor i ett 1.5 plans-hus som är lite likt det du ritat på övervåningen men vi har ett badrum där ni har klädkammare för stora sovrummet.
När man har snedtak på övervåningen och allrummet (om det nu är tänkt som tv-rum) så begränsar det verkligen hur man kan möblera.
Nu står det inget hur det är tänkt med förhöjt väggliv eller öppet till nock osv så det påverkar såklart höjden mot kattvinden, men personligen gillar jag inte ha sänggavel mot snedtaket och det är heller inte särskilt bekvämt med det omvända för då måste man gå under snedtak för att komma till andra sidan sängen. Jag hade ritat upp huset i något 3d program och möblerat så man verkligen får se hur det blir. Tycker det finns många bra gratisprogram som verkligen ger bra bild om hur det är möblerat.
Jag håller med om det någon tidigare skrev ang det extra vardagsrummet, att jag inte riktigt ser vad det fyller för funktion. Jag hade hellre dragit in den utstickande delen lite och istället haft stora fönsterpartier för att få in mer ljus.
Husmodellen du ritat upp är väldigt lik villa Björkö hos a-hus så jag hade tittat lite på hur deras planlösning är. https://www.a-hus.se/husmodeller/bjorko-k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.