Bara av ren nyfikenhet försöker jag hitta igen en fastighet som en släkting lämnade i arv när hon dog 1956. Men Klippvägen 11 i Flysta, Spånga socken verkar inte finnas kvar, faktiskt inte Klippvägen överhuvudtaget. Så var blev den av?

Fastighetsbeteckningen enligt testamentet är Flysta 1 190 litt B 109, och det ska vara en villa.

Men vid arvsskiftet 1958 (ja, det var lite tjafs) står det istället tomten nr 2 i kvarteret Sylvester i Spånga församling.

Sist hittar jag även köparen av fastigheten. Men var finns den och vad hände med gatan och villan?

Skrivet dokument från 1957 som listar transaktioner, inklusive inkomster och utgifter, från ett dödsbo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen bok med text om testamente av villa och innehåll på ett träbord framför en grön kudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett öppnat dokument med svensk text som handlar om ekonomisk redovisning och transaktioner daterade mellan 1957 till 1958.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Anna_H Anna_H skrev:
Bara av ren nyfikenhet försöker jag hitta igen en fastighet som en släkting lämnade i arv när hon dog 1956. Men Klippvägen 11 i Flysta, Spånga socken verkar inte finnas kvar, faktiskt inte Klippvägen överhuvudtaget. Så var blev den av?

Fastighetsbeteckningen enligt testamentet är Flysta 1 190 litt B 109, och det ska vara en villa.

Men vid arvsskiftet 1958 (ja, det var lite tjafs) står det istället tomten nr 2 i kvarteret Sylvester i Spånga församling.

Sist hittar jag även köparen av fastigheten. Men var finns den och vad hände med gatan och villan?

[bild]
[bild] [bild]
Kan det här vara till hjälp?

https://kartor.eniro.se/sök/kvarteret-sylvester
 
Klippvägen har bytt namn till Flystaslingan. Därmed inte sagt att numrering är densamma. Återkommer.

Är det Klippvägen 11 eller 18? Sida 2 refererade till 18.
 

Bästa svaret

Nuvarande adress är Flystaslingan 29. Hittade en gammal karta över Flysta där fastighetsbeteckning 1:190 fanns med.
Fastighetsbeteckningen nu för tiden är Sylvester 14.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Flysta (rättare sagt hela Spånga) gick upp i Stockholm ungefär 1949, så då blev det nya adresser och allt möjlig kul.

Det finns en bok som heter Flysta Municipalsamhälle som Britta har skrivit. Om du någonsin är i Stockholm kan du låna den på Vällingby eller Spånga bibliotek.

Hoppas det har klarnat!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Kul att se var man kunde ha bott om inte släkten tyckt att en fond var bättre. Totalt 37 000 blev det i fonden, vilket inte gav mycket utdelning. Pappa fick 300 kr 1966, jag fick 2000 kronor 1966, det var då 20 års avkastning eftersom ingen sökt sedan dess. Min bror och en tremänning sökte 4 år senare, de fick 200 kr var. Efter det var det ingen ur släkten som sökte, så fonden har upphört och slagits ihop med andra fonder. Lite tråkigt bara att de inte hörde av sig när det skedde. Det finns faktiskt ett 30-tal ungdomar i släkten som är berättigade att söka.

Testamentet var lite märkligt, minst sagt, man kunde ha valt att låta någon i släkten bosätta sig i villan, liksom även en lägenhet i bostadsrättsföreningen, men villkoret var att alla möbler skulle behållas och endast nödvändiga reparationer fick utföras, det skulle vara som ett släktmuséum. Och det tyckte pappas fastrar med respektive var fånigt.

Misstänker att det hade varit betydligt mer värt nu om man behållit bostäderna istället för att sälja dem och göra en fond. Men sådan var inte fastighetsmarknaden då.

Vit villa med torn och veranda omgiven av grönska, potentiellt släktmuseum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.