Jag bygger en sovboda för främst sommarbruk utan annan värme än den som fönster och sol står för. Den blir isolerad och önskemålet är att ha gipsskivor, vitmålade, som innerväggar. Fungerar det? Eller blir gipsen och papperet på gipsen förstört under vintern? Har någon testat detta?
 
det funkar i mitt garage utan värme
 
Luftfuktigheten är den stora boven i dramat. Vill du inte ha mögelskador så se till att där är ventilerat (och att mössen inte kan ta sig in), samt att du har någon underhållsvärme. En luftsolfångare skulle vara ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
T tergo skrev:
det funkar i mitt garage utan värme
Ok. Låter bra. (y)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Luftfuktigheten är den stora boven i dramat. Vill du inte ha mögelskador så se till att där är ventilerat (och att mössen inte kan ta sig in), samt att du har någon underhållsvärme. En luftsolfångare skulle vara ett bra alternativ.
Ventiler ska jag ha. Men nån elvärme är det inte tal om (det har politikerna sett till genom att inte promota stabil elkraftproduktion). Solen genom fönstren värmer lite. Mössen kan vara ett problem men bara i golvet
 
Mössen klättrar på lodräta väggar. Använd musnät.
 
E EMats skrev:
Ventiler ska jag ha. Men nån elvärme är det inte tal om (det har politikerna sett till genom att inte promota stabil elkraftproduktion). Solen genom fönstren värmer lite. Mössen kan vara ett problem men bara i golvet
Luftsolfångare behöver ingen el och om man bygger/köper en variant med el så är det en energisnål fläkt som går att driva med en solcell. Lyser solen blir det varmt och fläkten får el, lyser inte solen så behövs ingen el. Kollade igår på priser och en komplett enhet för en friggebod går på runt 800 kr.
Sen vet jag inte om jag skulle sätta gips i alla fall då det blir väldigt tätt och fuktkänsligt. Sen är en friggebod trång så om man ska ta in och ut saker riskerar man att skada väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.