Hej
Jag har sagt upp mig från bredband leverantör och det var uppsägning tid en månad som löper ut den 8/10 , samtidigt har jag beställt en ny bredband leverantör som börjar den 1/10 .På samma fiber och samma uttag . kan man installera den nya bredband leverantör oavsett har jag fortfarande den gamla bredband leverantör?
 
J Jamal Jazgi skrev:
Hej
Jag har sagt upp mig från bredband leverantör och det var uppsägning tid en månad som löper ut den 8/10 , samtidigt har jag beställt en ny bredband leverantör som börjar den 1/10 .På samma fiber och samma uttag . kan man installera den nya bredband leverantör oavsett har jag fortfarande den gamla bredband leverantör?
Ja, den nya gäller från den dag som du angett.
 
  • Gilla
Jamjaz65
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, den nya gäller från den dag som du angett.
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, den nya gäller från den dag som du angett.
Utan att veta vilket nät ts tillhör så kan man inte ge ett exakt svar.
Tjänsten kan hoppa igång enligt beställning.
Men den kan även ligga pausad då en annan tjänst finnas
 
  • Gilla
Jamjaz65
  • Laddar…
W whak skrev:
Utan att veta vilket nät ts tillhör så kan man inte ge ett exakt svar.
Tjänsten kan hoppa igång enligt beställning.
Men den kan även ligga pausad då en annan tjänst finnas
Jag har gjort detta i fyra nät tidigare och där har man alltid tagit över utan problem. Det som kan vara värt att tänka på är dock att det finns en risk att bredbandet slutar att fungera då vissa bolag kräver godkännande av olika avtal via en webbsida när man kopplar upp sig. Detta kräver att man använder sig av operatören DNS och att man inte har säkerhetslösningar som förhindrar DNS redirects. Man bör dessutom inte använda en router när man kopplar upp sig första gången till sådana leverantörer. En jävla skit-lösning om ni frågar mig som jobbar med liknande saker, men det hindrar inte vissa bolag...
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Dubbelkoll, det är enbart bredbandsoperatören du byter och inte även fiberoperatör?
 
  • Gilla
Jamjaz65
  • Laddar…
W whak skrev:
Utan att veta vilket nät ts tillhör så kan man inte ge ett exakt svar.
Tjänsten kan hoppa igång enligt beställning.
Men den kan även ligga pausad då en annan tjänst finnas
Telenor
 
J Jamal Jazgi skrev:
Hej
Jag har sagt upp mig från bredband leverantör och det var uppsägning tid en månad som löper ut den 8/10 , samtidigt har jag beställt en ny bredband leverantör som börjar den 1/10 .På samma fiber och samma uttag . kan man installera den nya bredband leverantör oavsett har jag fortfarande den gamla bredband leverantör?
Jag provade det men det fungerade inte så jag lade tillbaka det till det gamla tills tiden löper ut för det gamla
 
A AndersS skrev:
Dubbelkoll, det är enbart bredbandsoperatören du byter och inte även fiberoperatör?
Jag vill byta bara bredband leverantör.
 
Brukar vara problemfritt hos samma fiberleverantör. Beroende av vilka det är kan ett routerbyte behöva göras.
 
  • Gilla
Jamjaz65
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Brukar vara problemfritt hos samma fiberleverantör. Beroende av vilka det är kan ett routerbyte behöva göras.
Telenor Sverige men uppsägningstid till den gamla löper ut den 2022-10-08.
För jag provade men det gick inte .Tror du att tiden måste löpa ut på den gamla leverantör innan jag installera den nya Telenor ? Eller ?måste man byta fiber central från Telia till Telenor .?
 
Får frågetecken??
Vem har du som fiberoperatör?
Kan vara lurigt detta. Telia har byggt fibernät med namn Öppen fiber där de senare tillåtit andra fiberoperatörer hyra enbart fiber och sätta in egen aktiv utrustning på stationer och medieomvandlare i fastighet.
Så du behöver förklara hur din tjänst levereras.
Det finns fiberägare, fiberoperatör med aktiv utrustning och tjänsteleverantörer t.ex. bredbandstjänst hos annan fiberoperatör. Ibland förekommer även begreppet kommunikationsoperatör där man beställer tjänster.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har gjort detta i fyra nät tidigare och där har man alltid tagit över utan problem. Det som kan vara värt att tänka på är dock att det finns en risk att bredbandet slutar att fungera då vissa bolag kräver godkännande av olika avtal via en webbsida när man kopplar upp sig. Detta kräver att man använder sig av operatören DNS och att man inte har säkerhetslösningar som förhindrar DNS redirects. Man bör dessutom inte använda en router när man kopplar upp sig första gången till sådana leverantörer. En jävla skit-lösning om ni frågar mig som jobbar med liknande saker, men det hindrar inte vissa bolag...
Vet att både itux och openuniverse är kinkiga om en tjänst är aktiv och man beställer en ny.
 
  • Gilla
Jamjaz65
  • Laddar…
W whak skrev:
Vet att både itux och openuniverse är kinkiga om en tjänst är aktiv och man beställer en ny.
Samma sak på Telias öppna nät. Jag skulle tro att det är en säkrare gissning att den nya tjänsten inte kommer kunna aktiveras förrän den gamla löpt ut och plockats bort.

Det enklaste är väl att kontakta den nya tjänsteleverantören och flytta fram startdatum till 8/10 istället. Brukar inte vara några problem.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Samma sak på Telias öppna nät. Jag skulle tro att det är en säkrare gissning att den nya tjänsten inte kommer kunna aktiveras förrän den gamla löpt ut och plockats bort.

Det enklaste är väl att kontakta den nya tjänsteleverantören och flytta fram startdatum till 8/10 istället. Brukar inte vara några problem.
Den funkade oavsett tiden är inte löper ut . Telia har en öppen fiber
 
B Bonzo2000 skrev:
Samma sak på Telias öppna nät. Jag skulle tro att det är en säkrare gissning att den nya tjänsten inte kommer kunna aktiveras förrän den gamla löpt ut och plockats bort.

Det enklaste är väl att kontakta den nya tjänsteleverantören och flytta fram startdatum till 8/10 istället. Brukar inte vara några problem.
Den funkade oavsett tiden är inte löper ut . Telia har en öppen fiber
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.