B
Har tidigare bott i hus med gjutjärnskamin och murad skorsten som gick bra att elda hårt i princip varje dag. Nu har jag flyttat till hus med en lite mer fancy Contura 400 kamin och stålrörsskorsten istället. Jag saknar erfarenhet av denna typ av eldstad och efterfrågar därför hjälp av någon därute. Har läst eldningsinstruktionerna men kan inte hitta någon info om hur mycket man egentligen kan elda i denna typ av kamin? Det rekommenderas att elda ca 2-2.5kg ved i timmen. Men hur länge? Bör man låta den svalna av emellanåt? Hur ofta kan man elda i denna typ av kamin?

Det står även att man bör öppna ett fönster om man har frånluft. Gäller det även om kaminen har luftrör som går ner till grunden och ut till en ventil?
 
Rickard.
Jag har en Contura murspis av något slag och den eldar jag kontinuerligt i när det är som kallast. Är nog inte så ofta den går på maxeffekt hela dagar men jag tar inte medvetna pauser för att låta den svalna av.

Jag har inte hittat något i dokumentationen som säger att det skulle vara fel och inte haft några problem heller ;)

Fönster behöver du inte öppna med egen tilluft till kaminen. Ett tips är att du lär dig att komma ihåg att stänga den efter eldning då kaminen annars blir en konvektionskylare till huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B blork skrev:
Har tidigare bott i hus med gjutjärnskamin och murad skorsten som gick bra att elda hårt i princip varje dag. Nu har jag flyttat till hus med en lite mer fancy Contura 400 kamin och stålrörsskorsten istället. Jag saknar erfarenhet av denna typ av eldstad och efterfrågar därför hjälp av någon därute. Har läst eldningsinstruktionerna men kan inte hitta någon info om hur mycket man egentligen kan elda i denna typ av kamin? Det rekommenderas att elda ca 2-2.5kg ved i timmen. Men hur länge? Bör man låta den svalna av emellanåt? Hur ofta kan man elda i denna typ av kamin?

Det står även att man bör öppna ett fönster om man har frånluft. Gäller det även om kaminen har luftrör som går ner till grunden och ut till en ventil?
det är ju mera skorstenen som tar stryk.
Eftersom desto längre du eldar desto högre rökgastemp får du. Vet du vilket fabrikat skorstenen är ? Om inte ta foto så går det säkert att identifiera
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Rickard.
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
det är ju mera skorstenen som tar stryk.
Eftersom desto längre du eldar desto högre rökgastemp får du. Vet du vilket fabrikat skorstenen är ? Om inte ta foto så går det säkert att identifiera
Premodul är en väldigt bra chansning då dom tillhör samma företag och tillverkas på samma ställe men det är såklart inte helt säkert.

Blir rökgastemperaturen verkligen högre desto längre man eldar? Förstår inte riktigt hur det skulle gå till så jag blir lite nyfiken om det är något jag bör ta hänsyn till.
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
B
Rickard. Rickard. skrev:
Premodul
Japp, rätt säker på att det är det.
 
B blork skrev:
Japp, rätt säker på att det är det.
Och en premodul klarar upp till 450 grader
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Och är man nervös så finns det termometrar att sätta på skorstensröret
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Och är man nervös så finns det termometrar att sätta på skorstensröret
Åfan. Har du någon länk?
 
Tomture61
Har själv en täljstenskamin på 600 kg , två inlägg efter varann är det jag brukar köra .
Efter 2 inlägg kan inte täljstenen lagra mer värme är min devis .
Likadant med kakelugnar , den blir mättad efter ett tag , kan inte ta emot mer värme .
Lite annorlunda med en plåt / gjutjärns kamin , där blir omgivningen det som sätter gränsen .
När man startar brasan så kanske man har 20 gr i rummet , efter ngr timmar kanske 30 gr .
Troligtvis är rökgastempen även 10 gr högre .
 
  • Gilla
blork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.