É
Jag har murat en källarvägg av Finja isolerblock Exakt som ska fyllas igen. Vilket material är mest prisvärt, ger lågt marktryck utan att vara onödigt dränerande?

Lösklinker verkar ge lägst marktryck men är dyrt och onödigt dränerande.

Makadam borde vara billigare, men hur är det med marktrycket av dessa?

Att det dränerar mycket går kanske att lösa med ett tätare skikt av annat material sista biten överst.

Väggen ska vara ok för de flesta material men känns ändå bra kunna välja det bästa att återfylla med.

Se bild även om det ej är klart. Isodränskiva ska monteras. 1,6m mur under mark.

Betonggrund för byggprojekt med stödstag, byggblock ovanpå och grus runtomkring i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur högt ska du fylla? Jordtrycket ökar linjärt med lagrets tjocklek. Sen kan man säga att trycket är proportionellt mot materialets densitet (om man antar samma friktionsvinkel, vilket ganska rimligt här). Säg att klinker ligger på ca 500 kg/m3 och makadam på ca 2000 kg/m3 så får du 4 gånger större jordtryck med makadam.
Varför är dränerande egenskaper i fyllet dåligt för dig?
 
É
1,6 meter från golvnivå uppåt ska fyllas åt höger. Sen närmare åt fönstret till så sluttar det neråt för att sen bli 0 meter i vänstra hörnet.

Okej jag trodde att olika material gav olika egenskaper, inte att allt berodde på vikten. T.ex. att makadam kanske låste sig i varandra och då inte tryckte som jord/lera…

Det är en relativt platt bergsklack och jag vill inte förlita mig på att dräneringen ska ta hand om allt vatten. Tycker inte dränering ska ta hand om regnvattnet utan detta vill jag i möjligaste mån låta rinna längs ytan bort från huset.

Kan en medelvariant vara att fylla första 0,5m med makadam, sedan leca/lösklinker och på slutet nån tätare grus/jord? Med markduk mellan skikten.
 
Geotextil kan användas för att minska jordtrycket mot en källarvägg. Jag var på en föreläsning i geoteknik en gång då det redovisades något liknande nedanstående uppbyggnad för att rädda en källarvägg som hade börjat bågna inåt.

Diagram som visar användningen av geonät (Fortrac®) för att stabilisera branta sluttningar och minska jordtrycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
É
ok det låter avancerat sätta sig in i... Jag har bara 1 meters bredd nertill och 1,5 till 2m upptill. Det där exemplet med geotextil ser ut att vara för lite större bredder?

Se min bild hur jag tänker mig en medelväg tryckmässigt och ekonomiskt. Kan det vara nåt tro? Kanske att man vågar fylla lite högre med makadam också för väggen ska ju egentligen klara det enligt Finjas beräkningar. Men är lite nojjig ändå eftersom man gjort allt själv.

Bilden ska alltså illustrera makadam längst ner och sen klinker och sen jord/grus (längst i höger på bild). De bruna rutorna är bara isodränskivor.


3D-illustration av grund med lager av makadam, klinker och jord samt isodränskivor för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marktrycket kan vara lite pillrigt att räkna ut har jag förstått. När vi byggde vår suterrängvåning föll valet till slut på 0-32 krossmaterial. Dels är det inte speciellt dränerade, sen är det självbärande till relativt branta lutningar.
Enligt min konstruktör gör det faktum att det i mångt och mycket bär sin egen vikt vertikalt, att det horisontella trycket blir lite lägre. Men allt hänger ju på hur väggen är konstruerad och vilken storlek på block som använts mm.
 
É
Okej 0-32 kanske är det man ska satsa på då längst ner istället för makadam 8-16 eller 16-32. På konstruktionsritningen står det friktionsjord vilket verkar vara grus när jag sökt.

Det spelar inte så stor roll exakt hur stark min vägg är, jag vill bara veta vilket material som är bäst för minst marktryck/pris för att öka marginalerna. Egentligen ska det inte vara nåt problem enligt Finjas arbetsanvisningar.

Då lutar det åt ett lastbilsflak 0-32 och sen lösklinker och sist högst upp jord vid väggen mot gräsmattan och 0-16 grus där det är berg.
 
ett extra lager cellplast gör oxå att du får mindre tryck på väggen, och misstänker när du kolla i finjas tabeller att du inte räkna med isodränen som också minskar trycket?
 
É
Okej nej jag har inte räknat med isodrän, men samtidigt visar dem en isodränskiva i deras guider men framgår ej om de är med i beräkning. Ett lager hade jag tänkt nöja mig med då blocken i sig redan är isolerade.

Enligt Finjas tabeller klarar jag de flesta material men ligger lite på gränsen tycker jag därav min frågeställning. Sen är min längsta vägg på knappt 6 meter ändå med sluttande mark så trycket avtar nog rätt mycket ändå ju längre ut från hörnet jag kommer.
 
I
Jag har såna här mot min souterrängvåning, dock egengjorda från en lokal firma. Hittar dåligt med info förutom denna pdf men kollar du runt lite så borde det finnas någon som kan ordna det. Mina fixa jag från en lokal firma som gjuter betongelement. Jag köpte säckar och åkte dit och fyllde. Dom var bara glada att bli av med frigoliten då det tydligen var rätt dyrt att bli av med. https://www.google.com/url?sa=t&sou...IQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw2raO4nbEcbwgvgmimS4-gg
 
É
Oj det där såg ju väldigt billigt och smidigt ut. Låg vikt är en klar fördel eftersom kranbil kommer få svårt nå när jag bygger min andra våning. Finns det några nackdelar då? Om det skulle börja läcka så borde det ändå inte ta sig så långt om man även har markduk... Men varför används det inte mer? Räknas inte som miljövänligt? Börjar säcka ihop/sätta sig med tiden?
 
I
Jag vet inte varför det inte används mer, tyckte det var väldigt smidigt. Har platonmatta 2x10 isolering och säckar staplade utanför det. Jag lade markduk över säckarna och återfyllde med jord, säckarna komprimerades lite men inte så mycket som jag trodde dom skulle komprimeras. Min tanke med markduken var att hålla bort organiskt material och minska trycket eftersom det skapades hålrum. Hållbarhet återstår att se men byggde 2017 och än så länge inga bekymmer.
 
É ÉlPon skrev:
Jag har murat en källarvägg av Finja isolerblock Exakt som ska fyllas igen. Vilket material är mest prisvärt, ger lågt marktryck utan att vara onödigt dränerande?

Lösklinker verkar ge lägst marktryck men är dyrt och onödigt dränerande.

Makadam borde vara billigare, men hur är det med marktrycket av dessa?

Att det dränerar mycket går kanske att lösa med ett tätare skikt av annat material sista biten överst.

Väggen ska vara ok för de flesta material men känns ändå bra kunna välja det bästa att återfylla med.

Se bild även om det ej är klart. Isodränskiva ska monteras. 1,6m mur under mark.

[bild]
Jag hade tagit 0-500, så låses allt på plats och blir så självbärande det går.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
I Ingolainen skrev:
Jag vet inte varför det inte används mer, tyckte det var väldigt smidigt. Har platonmatta 2x10 isolering och säckar staplade utanför det. Jag lade markduk över säckarna och återfyllde med jord, säckarna komprimerades lite men inte så mycket som jag trodde dom skulle komprimeras. Min tanke med markduken var att hålla bort organiskt material och minska trycket eftersom det skapades hålrum. Hållbarhet återstår att se men byggde 2017 och än så länge inga bekymmer.
Ok hade velat prova detta men verkar svårt hitta någon info om detta när man söker så lär inte blir nåt av det. Vet inte om jag har nån lokal firma som gjuter betongelement... eller vad för sorts annan verksamhet man kan tänkas göra som får dessa rester.
 
I Ingolainen skrev:
Jag har såna här mot min souterrängvåning, dock egengjorda från en lokal firma. Hittar dåligt med info förutom denna pdf men kollar du runt lite så borde det finnas någon som kan ordna det. Mina fixa jag från en lokal firma som gjuter betongelement. Jag köpte säckar och åkte dit och fyllde. Dom var bara glada att bli av med frigoliten då det tydligen var rätt dyrt att bli av med. [länk]
Hej, har sökt efter denna typ av lösning men hittar ingen som säljer sådana säckar. Har du lust att dela med dig av kontakten till din lokala firma som gjuter betongelement? Många tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.