Hej på er,
jag o frugan äger ett relativt nybyggt hus med dubbelgarage i Skåne och har börjat få problem med kantelementens ytskikt på båda byggnaderna. Enplanshuset o garaget byggdes 2010 och grunderna är plattor på mark med vattenburen golvvärme.

Fibercementplattorna har nu efter höst/vinter börjat flagna och spricka till en grad då något måste göras. Finns ett ställe där tom cellplasten börjat synas utifrån(nu skyddat). Har stångat mig blodig på google och här på forat för att hitta någon som haft liknande problem. Ringt runt till både berörda och icke berörda personer/företag för att få någon klarhet. Vi var själva ej byggherrar för byggnaderna så det har fått bli en del detektivarbete. Entreprenören som utförde grunderna har dessutom gått i konkurs och är idag ej aktiv. Fick dock tidigare idag kontakt med den förmodade tillverkaren av elementen och dom verkade inte alls vara främmande för vi tillsammans ska hitta en lösning. Verkade nästan som han hört talas om det tidigare (den första jag stött på i så fall). Vilken leverantör det är låter jag vara osagt eftersom det fortfarande råder viss osäkerhet.

Dock så undrar jag om det finns någon där ute som råkat ut för liknande problem. Hade verkligen uppskattat tips och råd från någon som redan tvingats gå genom detta. Uppskattar givetvis tips o råd från alla andra här.

Den ultimata lösningen hade ju varit att riva loss alla fibercementplattor och limma dit diton av avsevärt högre kvalitet. Dock känner jag att det rimligen inte bör vara jag själv som tvingas utföra allt arbete och ta all kostnad. Fibercementplattorna bör rimligen ha en längre förväntad livslängd än 3-4 år.

Let me know your thoughts!
Ett par bilder, brukar ju säga mer än 1000 ord:

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Henrik
 
Låter ju som fabrikationsfel. Tillverkaren kanske körde en dålig batch omkring 2009 och tar det på goodwill?
Det kanske går att gräva runt huset, frilägga kantelementen och skruvlimma dit en mineritskiva.
 
Jag har ingen egen erfarenhet (än), men har funderat på att tilläggsisolera min grund upp till väggpanelen och då anv cementskivor utanpå, (dvs från en bit ner i backen och upp), så detta är intressant. Bidrar med frågor/spekulation/funderingar efter bästa förmåga.

Markfukt?
Har ni saltat?
 
pelpet skrev:
Låter ju som fabrikationsfel. Tillverkaren kanske körde en dålig batch omkring 2009 och tar det på goodwill?
Det kanske går att gräva runt huset, frilägga kantelementen och skruvlimma dit en mineritskiva.
Är också inne på att det troligen är fabrikationsfel/materialfel. Mest eftersom jag inte hittat någon med liknande problem o alla jag pratat med i branschen aldrig hört talas om det. Men visst, det är enklare att skylla på materialet än att gå runt o fundera på mer allvarligare anledningar. Får se vad som händer nästa vecka efter jag skickat mer info till tillverkaren.

Tack för tipset, också en möjlig lösning. Jag skulle ju helst vilja ha en lösning som verkligen går att lita på. Vill inte stå med skägget i brevlådan om 3-4 år igen.
 
Oldboy skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet (än), men har funderat på att tilläggsisolera min grund upp till väggpanelen och då anv cementskivor utanpå, (dvs från en bit ner i backen och upp), så detta är intressant. Bidrar med frågor/spekulation/funderingar efter bästa förmåga.

Markfukt?
Har ni saltat?
Som sagt har alla jag pratat med aldrig hört talas om liknande problem med fibercementskivor. Fruktansvärt frustrerande för mig, väldigt positivt för dig.

Har också funderat på markfukt, då i kombination med minusgrader. Vintertemperaturen i Skåne pendlar vanligen upp o ner runt nollan. Tö på dagen, frysgrader på natten. Det kanske är frostsprängning det är frågan om?
Har också funderat kring om min marksten runt grunden orsakat skadan. Dock har jag på husets norrsida marksten kloss mot fibercementskivan men där finns inga problem alls. Bästa sidan av alla! Garagets norrsida finns dock början på stora problem. Väldigt inkonsekvent.

Saltat medvetet har vi aldrig gjort. Dessutom finns en del skador på ställen som är helt ologiska att salta. Dock ligger tomten rätt högt o nära havet så havssaltstänk är rätt vanligt. Under stormarna i höstas var våra fönster helt igensmetade med salt så visst förekommer det salt i naturlig form. Dock har jag skador i alla väderstreck UTOM just västsidan där vinden oftast kommer från, väldigt märkligt.
 
Det ser ut som en frostskada om man ser till sprickbildningen. Att denna har uppstått över huvud taget tyder dock på ett fabrikationsfel. Kan du med säkerhet identifiera var elementen kommer ifrån så borde tillverkaren ta på sig detta.
 
falkn skrev:
Det ser ut som en frostskada om man ser till sprickbildningen. Att denna har uppstått över huvud taget tyder dock på ett fabrikationsfel. Kan du med säkerhet identifiera var elementen kommer ifrån så borde tillverkaren ta på sig detta.
Tack för din input!
Låter kanske dumt men det hade känts riktigt skönt om det visar sig vara fabrikationsfel. Då vet man åtminstone vad det beror på. Nu går man runt o nojar över andra möjliga o omöjliga anledningar som dräneringsproblem, sättningar, fel utfört (anlades på vintern), värme/kyla osv osv.

Det är på den linjen jag har försökt jobba. Försökt hitta ett dokument som styrker typ av fabrikat/tillverkare. Har än så länge bara fått muntliga svar (entydiga) av hantverkarna som anlade grunderna, själva firman har gått i konkurs. Är det på tok för optimistiskt att hoppas tillverkaren har min adress som leveransadress i deras arkiv tro?
 
Redigerat:
Vad hände sen? Har att det flagnat en del på kantelementen. Vet inte om det är vanligt vid frost.
 
H Hele skrev:
Tack för din input!
Låter kanske dumt men det hade känts riktigt skönt om det visar sig vara fabrikationsfel. Då vet man åtminstone vad det beror på. Nu går man runt o nojar över andra möjliga o omöjliga anledningar som dräneringsproblem, sättningar, fel utfört (anlades på vintern), värme/kyla osv osv.

Det är på den linjen jag har försökt jobba. Försökt hitta ett dokument som styrker typ av fabrikat/tillverkare. Har än så länge bara fått muntliga svar (entydiga) av hantverkarna som anlade grunderna, själva firman har gått i konkurs. Är det på tok för optimistiskt att hoppas tillverkaren har min adress som leveransadress i deras arkiv tro?
Samma problem hos oss, prefab hus där grunden lades ut på oproffsig firma. Totalentreprenad tack och lov.
Vad blev lösningen hos er?
 
  • Skada på hörn av prefabricerad husgrund med synliga sprickor och misspassning intill grova grusstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anders Dahlin Anders Dahlin skrev:
Vad hände sen? Har att det flagnat en del på kantelementen. Vet inte om det är vanligt vid frost.
Hej, Har du haft samma problem? Vi har det på grunden på hus, garage och gästhus. Tillverkaren anger fabrikationsfel mellan 2010-2015. Vi byggde 2016. Man vill bryta loss och limma på nytt. Har ni fått någon lösning på ev problem? Mvh
 
M May skrev:
Hej, Har du haft samma problem? Vi har det på grunden på hus, garage och gästhus. Tillverkaren anger fabrikationsfel mellan 2010-2015. Vi byggde 2016. Man vill bryta loss och limma på nytt. Har ni fått någon lösning på ev problem? Mvh
Byggt 2016, men inte gjort något. Fick svar att det inte är något ”fel”. Kan flagna vid olika omständigheter…

Vet ej om det är någon risk.
 
Tomture61
Kan ju berätta att byta till nya fibercementskivor är ingen enkel historia .
Min grund till garaget vart jag tvungen att demontera skivor från cellplastblocken , var i marknivå .
Limmade senare på skivor som täckte byggblock / cellplast upp till underkant av ytterpanel .
Körde med vassa sidan av en kofot + morakniv + stämjärn .
Pilljobb är bara förnamnet .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kan ju berätta att byta till nya fibercementskivor är ingen enkel historia .
Min grund till garaget vart jag tvungen att demontera skivor från cellplastblocken , var i marknivå .
Limmade senare på skivor som täckte byggblock / cellplast upp till underkant av ytterpanel .
Körde med vassa sidan av en kofot + morakniv + stämjärn .
Pilljobb är bara förnamnet .
Firma ska ev göra jobbet. Man pratar om att bila bort den dåliga skivan som suger vatten som papper och sedan limma på ny. Tycker det låter som stor risk för skada på cellplasten.
 
Samma problem här! Kantelementens yta flagnar, spricker, lossnar. Ser bedrövligt ut. Huset byggdes 2009
 
Kontakta produktansvarig. En större firma i Sverige som levererar dessa kantelement har under några år haft ett känt produktionsfel. Den aktuella produkten är laminerad och limmet släpper och då suger skivan fukt och så blir det frostsprängning. Kinatillverkat, låg vikt, lättjobbat och billigt för entreprenören. Dåligt för kund.

Kantelement med ren betong utanpå har inte dessa problem. De är då förstås tyngre, inte så lättjobbade och dyrare, vilket minskar entreprenörens avans. Men bra för kund.

Jag har frågat om lagningar, men man rekommenderar full mekanisk borttagning och byte till en högkvalitattiv skiva typ Cembrit som limmas på.

Det har varit väldigt svårt för mig att få till en bedömning på plats av företaget som grund för åtgärd. Har tre grunder med detta problemmaterial.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.