Som en som hade 35kwh/år (byte till hus) var inga 30 grader men gammlingen innan hade det. vi fick 26k/år men då slog jag av o på patronen varje dag..

Så bytt patronen & temperatur givaren (hade en som inte slår av vid angiven temperatur.ev dålig givare eller förkalkad patron så den gick HELA TIDEN!
Kostar några få k att byta.
65-95kwh per dag e knass.
Borde ev kombineras med byte av cirkulations pumpen (har dock kvar min drar 5-6kwh per dag)
Nya drar mycket mindre.

Är nog det viktigaste önskar att jag gjort det vid in flytt hade sparat det på 3 månader (med 1kr/kwh), trots planer på luft vatten o luft luft.

Så bytt till en ny 1.5-2kwh patron, gammla e nog på 3-4kwh?
----------------------------------------------------
Övrigt
Ev lägga lite nya fönster lister vid fönster så det drar mindre.

Kan testa täta gammla dubel fönster med =
"Platta av polykarbonat, UV, transparent, stort urval, olika storlekar, i 0,5–20 mm tjocklek, högsta kvalitet från alt-intech® (PC transparent 1,0 mm, 2050 x 1250)"
Från amazon.
Så en tunn list runt i mitten av fönstret, sen klippa o fast med häftpistolen,
Dock finns lite risk att fukt o så kan bildas emmelan lämna något litet öppning i listen för ev fukt.
Gör det själv fast bara på fönster utar persiener.
Dock tar dom grejerna lite tid.

Sen finns möjligheten att lägga en luft till vatten pump som värmer pannans vatten billigare så patronen knappt kör...men dom värmer mest till 60 grader...max på patronen är högre...behöver tom bytta element till större.

Kanske En luft luft som ni tar bort kontrollen på. (billigare inköp än luft vatten men mest installatören som kostar betalade 20k i början på året för den)
 
En billig luft-luft som värmer merparten, termostater i alla rum, dra ned pannan till 18 grader och så får farbrorn värma med luft-luft till den värme han vill ha i det rummet. Kanske finns det nån luft luft som har en inställning för max värme på tex 25 grader, eller att det går att sätta en sån WiFi kontroll och ha än ännu enklare kontroll, alternativt att man inte ens berättar för farbrorn att det finns en fjärr till pumpen. Tjepa över fönstret där antalet grader står på pumpen med en fin dekal av nåt slag.
 
J JohanLun skrev:
En billig luft-luft som värmer merparten, termostater i alla rum, dra ned pannan till 18 grader och så får farbrorn värma med luft-luft till den värme han vill ha i det rummet. Kanske finns det nån luft luft som har en inställning för max värme på tex 25 grader, eller att det går att sätta en sån WiFi kontroll och ha än ännu enklare kontroll, alternativt att man inte ens berättar för farbrorn att det finns en fjärr till pumpen. Tjepa över fönstret där antalet grader står på pumpen med en fin dekal av nåt slag.
Undrar om det verkligen går att lura honom. Skillnaden på 5 graders temperatur är rätt stor.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Undrar om det verkligen går att lura honom. Skillnaden på 5 graders temperatur är rätt stor.
Det kan ju helt enkelt vara så att han som de flesta gamla fryser mycket.
Kommer ihågkommen ett gammalt par på slutet sextiotalet när jag kom in från farstun så var det så varmt att man kunde svimmat järnspisen glödde nog nästan, jaja sa gubben gott om ve är de ju
 
K kortis skrev:
Det kan ju helt enkelt vara så att han som de flesta gamla fryser mycket.
Kommer ihågkommen ett gammalt par på slutet sextiotalet när jag kom in från farstun så var det så varmt att man kunde svimmat järnspisen glödde nog nästan, jaja sa gubben gott om ve är de ju
precis så var det hos min faster, de eldade så spisen var röd. Med 300 hektar skog högg gubben 45 kubik björk varje år så de behövde inte snåla med veden....
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det kan ju helt enkelt vara så att han som de flesta gamla fryser mycket.
Kommer ihågkommen ett gammalt par på slutet sextiotalet när jag kom in från farstun så var det så varmt att man kunde svimmat järnspisen glödde nog nästan, jaja sa gubben gott om ve är de ju
Ja, det är så jag tänker också. Och om man då ska göra så att det är 25 grader inne och lura honom att det är 30 så borde han väl märka skillnaden i alla fall. Man får väl sänka en grad åt gången då.
 
Om han inte kan betala elräkningen så stänger dom av elen.

Vad gör kommunen då?
Fråga dom om hur de tänkt lösa detta. Kanske kan det skynda på flytt till demensboende.

Om du säger till morfar att elpatronen gått sönder och han får nöja sig med ett element i det rummet han vistas i plus sängkammaren blir det kanske billigare. Du får kolla hur man kan koppla bort elpatronen utan att han fattar det. Gör det nu medans det är värmegrader ute.

Behöver han varm vatten finns vattenkokare. Duscha får han göra på kommunens ålderdomshem eller dyligt. Då vill han kanske flytta om det blir besvärligt.

Och det är inte synd om honom. Bättre bo på hem än gå i personlig konkurs och bli av med huset och utkastade på gatan.
 
K Kirre2 skrev:
Ja, det är så jag tänker också. Och om man då ska göra så att det är 25 grader inne och lura honom att det är 30 så borde han väl märka skillnaden i alla fall. Man får väl sänka en grad åt gången då.
Han fryser väl när han fryser oberoende av vilken temp ngt är inställt på
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Om han inte kan betala elräkningen så stänger dom av elen.

Vad gör kommunen då?
Fråga dom om hur de tänkt lösa detta. Kanske kan det skynda på flytt till demensboende.

Om du säger till morfar att elpatronen gått sönder och han får nöja sig med ett element i det rummet han vistas i plus sängkammaren blir det kanske billigare. Du får kolla hur man kan koppla bort elpatronen utan att han fattar det. Gör det nu medans det är värmegrader ute.

Behöver han varm vatten finns vattenkokare. Duscha får han göra på kommunens ålderdomshem eller dyligt. Då vill han kanske flytta om det blir besvärligt.

Och det är inte synd om honom. Bättre bo på hem än gå i personlig konkurs och bli av med huset och utkastade på gatan.
Nu är han ju dement. Och vad då åka o duscha någonstans på ett äldreboende det funkar helt enkelt inte så. Vet du inte att fler o fler äldre inte har något boende överhuvudtaget utan är uteliggare dement el inte och att få ett demensboende det sitter långt inne då ska man överhuvudtaget inte vara kapabel att klara sig på något sätt
 
K kortis skrev:
Han fryser väl när han fryser oberoende av vilken temp ngt är inställt på
Håller med. Men TS har inte återkommit med varför det måste( om det måste?) vara 30 grader!?!?!!?
 
K kortis skrev:
Nu är han ju dement. Och vad då åka o duscha någonstans på ett äldreboende det funkar helt enkelt inte så. Vet du inte att fler o fler äldre inte har något boende överhuvudtaget utan är uteliggare dement el inte och att få ett demensboende det sitter långt inne då ska man överhuvudtaget inte vara kapabel att klara sig på något sätt
Om det ingår i hemtjänsten åtagande att duscha honom då får de lösa detta. Visst vet jag det. Finns många äldre som plockar pantburkar och sover där de kan. Just därför bör han inte få slösa med elen så han hamnar på bar backe. Inte säkert att han får lägenhet då de kräver en viss inkomst. Så dra ner på elen eller demensboende. Vilka alternativ ser du annars?
 
BirgitS
K kortis skrev:
Vet du inte att fler o fler äldre inte har något boende överhuvudtaget utan är uteliggare dement el inte och att få ett demensboende det sitter långt inne då ska man överhuvudtaget inte vara kapabel att klara sig på något sätt
Nja, det går bra med att man är en fara för sig själv också. Vet det eftersom en dement släkting, med mycket dålig syn, var rastlös och började gå ut och gå mitt i natten så kunde mycket väl ramla och bli liggande eller inte hitta hem igen.
 
Installera en extra elradiator i sovrummet och vid favoritsoffan. Manipulera sedan termostaten så den maxar vid 22 på något sätt?
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Om det ingår i hemtjänsten åtagande att duscha honom då får de lösa detta. Visst vet jag det. Finns många äldre som plockar pantburkar och sover där de kan. Just därför bör han inte få slösa med elen så han hamnar på bar backe. Inte säkert att han får lägenhet då de kräver en viss inkomst. Så dra ner på elen eller demensboende. Vilka alternativ ser du annars?
Det är väldigt svårt då även gamla o dementa ska ha sin integritet.
Demensboende är inget som man snyter ur näsan utan då ska det ha går väldigt långt men till slut får man väl dra ned på värmen på något sätt och manipulera termometern
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, det går bra med att man är en fara för sig själv också. Vet det eftersom en dement släkting, med mycket dålig syn, var rastlös och började gå ut och gå mitt i natten så kunde mycket väl ramla och bli liggande eller inte hitta hem igen.
Ja det är väl först då men kan ta lång tid iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.