Hej,

Har satt in LLVP (luft/luft värmepump) och för att se effekten av detta har jag börjat gräva lite i energiförbrukningen.

Ser då att vi förbrukar typ alltid som minst 6 kWh fjärrvärme/dygn oavsett om det är sommar och varmt ute. Har de senaste 2 åren hittat 2 dagar då vi kom under 6 kWh.

Vad tror ni, är 6 kWh det tappvatten vi normalt förbrukar? Är det mycket eller lite?

6 kWh är ju som sagt den lägsta förbrukningen, många dagar förbrukar vi betydligt mer och när vi sedan värmer huset med fjärrvärme så framstår 6 kWh som ett avrundningsfel :)

Det fina är iaf att med LLVP är den totala energiförbrukningen (fjärrvärme+el) 1200 kWh lägre i september i år jf med september i fjol.
 
  • Älska
  • Gilla
mangeurds och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Har ej fjärrvärme men våran L/V förbrukar 3kwh per dygn på sommaren med kanske cop5? Alltså 15kwh blir tappvarmvatten så 6kwh är nog rätt lågt.

vi är 2 personer i hushållet.
 
I större fastigheter åker vi på straff avgift om vi släpper tillbaka för varmt vatten ut på nätet. Dvs inte använder fjärrvärmen tillräckligt.
Därför har man ofta flera värmeväxlare även på returen som som tex förvärmer annat vatten.
Har inte alla siffror i huvudet men fjärrvärme kommer in med 90+ grader och släpper du tillbaka varmare än ca 38+ tror jag det var blir det straff avgifter.
Vet inte om privat fjärrvärme fungerar på samma sätt?
Ring och fråga hur det ligger till eller hör med någon med bättre insikt i funktionen
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
I större fastigheter åker vi på straff avgift om vi släpper tillbaka för varmt vatten ut på nätet. Dvs inte använder fjärrvärmen tillräckligt.
Därför har man ofta flera värmeväxlare även på returen som som tex förvärmer annat vatten.
Har inte alla siffror i huvudet men fjärrvärme kommer in med 90+ grader och släpper du tillbaka varmare än ca 38+ tror jag det var blir det straff avgifter.
Vet inte om privat fjärrvärme fungerar på samma sätt?
Ring och fråga hur det ligger till eller hör med någon med bättre insikt i funktionen
Allvarligt! Straffavgift? Det var det dummaste jävla skit jag hört, eller så är det begåvat....
Upplys mig gärna om orsaken till den regeln om någon vet, jag blev nyfiken.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
V
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt! Straffavgift? Det var det dummaste jävla skit jag hört, eller så är det begåvat....
Upplys mig gärna om orsaken till den regeln om någon vet, jag blev nyfiken.
Tyck va du vill. Men så fungerar fjärrvärme. En del av vardagen som mycket annat
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Man brukar säga att en normal familj på 4 personer förbrukar ca 4500 kWh varmvatten per år. Det blir drygt 12 kWh per dygn i snitt.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt! Straffavgift? Det var det dummaste jävla skit jag hört, eller så är det begåvat....
Upplys mig gärna om orsaken till den regeln om någon vet, jag blev nyfiken.
Ja, vissa fjärrvärmebolag har ”straffavgift” om man har hög returtemperatur ihop med högt flöde. Det kostar en massa pengar i onödan att pumpa tillbaka varmt vatten till fjärrvärmeverket.
För om du har hög returtemperatur ihop med högt flöde så är inte reglercystemet i fjärrvärmecentralen bra injusterat.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Tyck va du vill. Men så fungerar fjärrvärme. En del av vardagen som mycket annat
Vill man vika ner sig enkelt så får man tycka även så ;-)

Polaren fick en faktura från betongfirman med 400sek påslag för "icke utnyttjat utrymme" i betongbilen, dvs han beställde inte fullt lass.
Det tyckte jag var fel, och pratade med betongfirman som skrev av de 400sek som angavs på fakturan.

Ett straff för något man inte använder liksom.
Någon som vet anledningen gällande straffet på "icke utnyttjad värme" i fjärrvärmefrågan?

/W
 
  • Gilla
  • Wow
OFP och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, vissa fjärrvärmebolag har ”straffavgift” om man har hög returtemperatur ihop med högt flöde. Det kostar en massa pengar i onödan att pumpa tillbaka varmt vatten till fjärrvärmeverket.
För om du har hög returtemperatur ihop med högt flöde så är inte reglercystemet i fjärrvärmecentralen bra injusterat.
Aha, ja kanske skäligt och inte så korkat som jag antog.
Bra svar :)

/W
 
Demmpa beskrev anledningen. Det är en rimlig avgift.
 
V
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vill man vika ner sig enkelt så får man tycka även så ;-)

Polaren fick en faktura från betongfirman med 400sek påslag för "icke utnyttjat utrymme" i betongbilen, dvs han beställde inte fullt lass.
Det tyckte jag var fel, och pratade med betongfirman som skrev av de 400sek som angavs på fakturan.

Ett straff för något man inte använder liksom.
Någon som vet anledningen gällande straffet på "icke utnyttjad värme" i fjärrvärmefrågan?

/W
Vissa bråkar om allt. Vissa rättar sig i ledet. I slutändan är "bråkaren" den stora förloraren
 
  • Gilla
adams1 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt! Straffavgift? Det var det dummaste jävla skit jag hört, eller så är det begåvat....
Upplys mig gärna om orsaken till den regeln om någon vet, jag blev nyfiken.
Så är det. Visste du att även apotek får lämna tillbaka läkemedel de inte sålt som blivit för gamla med full ersättning. Tänk att du köper mjölk som du ej använder och när den går ut kan du gå tillbaka och returnera den. Det är lagstadgat. Finns många knäppa regler och lagar.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Avgift för hög returtemp. brukar man använda som incitament för att få slappa fastighetsägare att justera in centraler, förbikopplingar etc. Höga returtempersturer är sällan bra för den termiska processen.

så det handlar om att vettiga fastighetsägare ska inte behöva betala för slappa.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 8 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vill man vika ner sig enkelt så får man tycka även så ;-)

Polaren fick en faktura från betongfirman med 400sek påslag för "icke utnyttjat utrymme" i betongbilen, dvs han beställde inte fullt lass.
Det tyckte jag var fel, och pratade med betongfirman som skrev av de 400sek som angavs på fakturan.

Ett straff för något man inte använder liksom.
Någon som vet anledningen gällande straffet på "icke utnyttjad värme" i fjärrvärmefrågan?

/W

Det handlar inte om icke utnuttjad effekt utan att anläggningen körs för dåligt vilket ställer till det för producenten.
Dels ökar flödet i onödan om man inte har en hög difftemp hos konsument, vilket kostar massa pumpeffekt.
Dels vill producenten ha tillbaka så kallt vatten som möjligt för att öka verkningsgraden.

Därför har vissa bolag en straffavgift för hög returtemp.

Det bästa vore att använda returtempen som typiskt ligger runt 40-50* till golvvärme, men det är rätt krångligt att få till delflöden på retur till retur, du får inget naturligt difftryck utan måste skötas med pumpautomatik.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T trasker skrev:
Hej,

Har satt in LLVP (luft/luft värmepump) och för att se effekten av detta har jag börjat gräva lite i energiförbrukningen.

Ser då att vi förbrukar typ alltid som minst 6 kWh fjärrvärme/dygn oavsett om det är sommar och varmt ute. Har de senaste 2 åren hittat 2 dagar då vi kom under 6 kWh.

Vad tror ni, är 6 kWh det tappvatten vi normalt förbrukar? Är det mycket eller lite?

6 kWh är ju som sagt den lägsta förbrukningen, många dagar förbrukar vi betydligt mer och när vi sedan värmer huset med fjärrvärme så framstår 6 kWh som ett avrundningsfel :)

Det fina är iaf att med LLVP är den totala energiförbrukningen (fjärrvärme+el) 1200 kWh lägre i september i år jf med september i fjol.
En FJV-central på väggen eller en stor burk på sidan om ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.