Det här är under ett träskåp i en lägenhet, byggt år 70 tror jag.
Har en förbaskad ungen lukt som verkar ta sig därifrån och ut i lägenheten.

Jag har dragit fram ett kylskåp som täcker det här liila utrymmet annars. Jag försöker att städa där och har slängt en massa skit som legat helt löst där (gamla plankor och grejer som inte på något sätt är en del av bygget), men fick inte bort allt den här gången.

Vet ni vad det kan vara som luktar?
Bör jag vara försiktig, kan det vara ohälsosamt att försöka städa där?

I sista bilden ser ni något svart i hörnet. Det var en träbit som bara fanns där. Den var bara att sträcka sin in och ta och slänga. Men det slog mig nu att den kanske är underdelen av nån planka som ska hålla upp skåpet på baksidan men som ruttnat?

Några erfarenheter/hypoteser om varför det här j-a skåpet luktar sandlåda och sopor? Skåpet i sig luktar gammal plywood kanske, men ytan under skåpet verkar vara en lukt i sig. Vanligt att det luktar betong månne, är det något som luktar ganska äckligt?

Hörn av ett rum med skadad tapet och synlig träpanel som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv i ett hörn av ett rum som visar en övergång mellan laminat och korkmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadedjursskador under trägolv med synliga gnagmärken och spillning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under en trägolvkonstruktion med synliga skador och nedfallna partiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadad träbjälklag med svullna och nedhängande delar under en golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sawdust and debris under kitchen cabinet during renovation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågspån och byggavfall under träbjälkar synligt genom springa mellan golvplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat golv med en avflagad och skadad del som exponerar underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett trägolv sett underifrån med synliga rörsystem och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lukten påminner lite om en brasa.
 
BirgitS
A Anders Dal skrev:
Lukten påminner lite om en brasa.
Röklukt?
Otätt mot någon granne som röker?

Jag har lite svårt att förstå hur bilderna hänger ihop men tror att det gäller utrymmet bakom en sockel och det man ser är diverse mindre byggskräp.

Vad du syftar på med svart i hörnet på sista bilden förstår jag inte.
 
Äh. Jag oroar mig bara för en sak endast just nu. Det var jävligt dammit där. Typ stendamm. Huset byggt på 60-talet. Om det där dammet innehåller asbest så är jag riktigt körd...
 
Konvektionen från kylen drar ju också runt det där upp i luften underifrån eventuellt. Bör jag oroa mig?
 
Dammet lär ju vara betongdamm, även om asbest användes fram på 70-talet kryddade man inte med det.;)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Dammet lär ju vara betongdamm, även om asbest användes fram på 70-talet kryddade man inte med det.;)
Puh. Men kan ju vara golvplattor av något slag som man borrat och grejjer i?

Luktar sådan där betong? Tänkte eventuellt spackla så mycket av det möget jag kommer åt och se om det får bort en del av lukten.
 
BirgitS
Betong luktar just ingenting och absolut inte rök.

Går det att komma åt att torka rent med en fuktig mikrofiberduk eller liknande virad kring ett långt skaft?
 
Men vänta här nu. Det där ser ut som byggskräp som har legat där i 50 år. Varför skulle det helt plötsligt börja lukta nu?
Om det helt plötsligt har börjat lukta, så är det någonting som hänt. Jag tycker jag ser några svarta pluttar i ditt skräp. Det är ingen mus som dött någonstans under skåpet?
 
  • Gilla
Pyka och 2 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Men vänta här nu. Det där ser ut som byggskräp som har legat där i 50 år. Varför skulle det helt plötsligt börja lukta nu?
Om det helt plötsligt har börjat lukta, så är det någonting som hänt. Jag tycker jag ser några svarta pluttar i ditt skräp. Det är ingen mus som dött någonstans under skåpet?
Byggskräp har det legat massor utav där. Jag har har vid ett tillfälle slängt en hel papperskasse med gamla plankor som bara legat där utan någon som helst funktion. Jag fick inte bort allt dock. Fattade inte då att dessa troligen ligger bakom en del av den äckliga lukten.

Jag är ganksa nyinflyttad, men de som bott här tidigare har stått ut med skiten. Men de hade också totalt skitit i att åtgärda bajslukten i badrummet också pga öppet hål rakt ner i avloppet (fixat nu).

Men just vissa plankor där tycks ha orsaka äcklig lukt. Jag slängde lite sådant nu när de här bilderna togs, och slängde lite utav det damm som finns där. Påsen med skräpet luktade det här äckliga som jag vill bli av med.

Det ligger kvar lite skit fortfarande, så ska försöka ta bort det. Men jag upplever att en del av den här lukten har försvunnit nu.

Så tanken/planen nu är att ta bort det allra sista av byggskräpet. Just sådant där svart trä ligger kvar och måste bort känner jag. Sen hade jag helt enkelt tänkt att spackla över så mycket av betongen som jag bara kan, hoppas att de ska isolera bort betonglukten.

Det är inte omöljigt att det ligger nån död mus där bakom någonstans dock...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Betong luktar just ingenting och absolut inte rök.

Går det att komma åt att torka rent med en fuktig mikrofiberduk eller liknande virad kring ett långt skaft?
Jag blir illa tvungen. Jag är livrädd för asbest bara när jag är där och rör runt. En minimal exponering kan orsaka en viss form av lungsäckscancer.

Ja, långtidsexponering av asbest ökar risken för luncancer generellt. Men för just lungsäckscancer räcker liten exponering en enskild gång, även om det inte drabbar alla som exponeras.

Jag täntke försöka få bort så mycket som möjligt och sedan spackla över skiten.
 
Düsseldorff
Men sluta. Du behöver inte oroa dig för nån jävla asbest i det där. Dammsug och chilla lite.

Du behöver slappna av. Ta en sup, rök lite braj, dra en lina eller vad som nu är din grej.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders Dal skrev:
Sen hade jag helt enkelt tänkt att spackla över så mycket av betongen som jag bara kan, hoppas att de ska isolera bort betonglukten.
Som sagt betong luktar inte illa och spackla betong lär inte hjälpa dig.
A Anders Dal skrev:
Jag är livrädd för asbest bara när jag är där och rör runt.
En bra ansiktsmask förhindrar att du inandas ohälsosamt byggdamm. På dina bilder finns det ingenting som visar att det skulle finnas någon asbest där. Kring 1970 förekom asbest framför allt i plastmattor och i skivmaterial (eternit) i pannrum och garage. Det är inte sånt som blir skräp när man satte upp kök på den tiden.
A Anders Dal skrev:
Men just vissa plankor där tycks ha orsaka äcklig lukt.
Trä som blir blött kan mögla eller ruttna och det luktar. Men om det är det som har hänt är det fullt tillräckligt att få bort löst mögligt/ruttet trä samt se till att kvarvarande trä blir torrt och förblir torrt.
 
  • Gilla
Anders Dal
  • Laddar…
Husvärden (jag hyr) hävdar att det är ofarligt. Jag får uppfattningen att han killgissar och inte hller bryr sig. Men framförallt är det väldigt äckligt den här lukten...

Vad kan jag göra egentligen? Jag kan prova städa vidare, men får se hur mycket det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.