Vi har fått erbjudande om fjärrvärme från kommunen.

Installation = 70 000 kr
65 öre per kwh
5500 kr fast avgift per år

Idag har vi nibe luft/vatten pump från 2012 och radiatorer. Vi gör av med 11 000 kwh per år för uppvärmning och hushållsel.

Med tanke på att pumpen börjar bli gammal kan det kanske vara läge att byta men sen förbrukar vi inte så mycket el. Jag förstår inte hur kommunen räknar i sin kalkyl att småhus förbrukar 20 000 kwh på fjärrvärme? Det kanske är så att fjärrvärme "förbrukar" mer än luft/vatten pump för samma komfort? Vad säger ni? Är det lönt att hoppa på erbjudandet?
 
Hur länge gäller kWh priset, kan det eller årsavgiften dubblas till nästa år?
 
Fjärrvärme avräknas per kWh värme. Din värmepump har en COP mellan 2 och 5, dvs. Du får 2-5 kWh värme för varje kWh el den använder.
 
Spontant tycker jag anslutningsavgiften kan kännas bister. Svårt att jämföra kanske men när vi fick konverterat från elradiatorer till vattenburet, rejäla Korado radiatorer, i hela kåken 2,5 plan inkl anslutning och fjv-anläggning så kostade det ca 130.000 år 2005 ca.

Vid den tiden var elen billig men vi bedömde det som ett bra erbjudande, kompletterade med en redan existerande LLVP för att trycka ner totalkostnader för uppvärmning fram tills helt nyligen där vi tvingades över på rörligt elpris i SE4.

Du gör rätt i att ta en funderare på detta men kostnader för el de närmaste åren (decenniet) är en faktor som har mycket större vikt än någonsin.
 
Hur många är ni?
Planeras familjen att utökas?
Vilken region & elområde?


Fjärrvärmecentralen tar knappt ingen plats, ca 600*1000*450, låter ingenting, har knappt inget som kan gå sönder.

Det enda som vi hitintills (jfv’n installerades 2004) har varit ”tvungen” att byta är cirkulationspumpen eftersom den lät illa och vibrerade.
Vi förbrukar 6000-6300kWh el och 15000-19000kWh fjärrvärme, enplan med källare från -69, 2 vuxna 3 barn (16+16+9), Kalmar län, SE4.
2021 var jfv-kostnaden 4580kr,/år, sommar (maj-september) 0,52kr/kWh, vinter 0,768kr/kWh
2022 är jfv-kostnaden 4600kr/år, sommar 0,53kr/kWh, vinter 0,784kr/kWh.
Sommarförbrukningen har pendlat mellan 1700-2500kWh
 
  • Gilla
makeover
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många är ni?
Planeras familjen att utökas?
Vilken region & elområde?
Vi är 2 vuxna och 3 barn, elområde 4.

Nu har jag sovit på saken och räknat.

Om jag skulle förbruka 15000 kWh fjärrvärme så blir det:

15000 x 0,65 kr/kWh snitt = 9750 kr
Fast avgift 5500 kr vilket blir en total summa på 15250 kr för fjärrvärme

Idag har vi en elförbrukning på ca 11 000 kWh per år vilket till största del är uppvärmning.
Låt oss räkna med 6000 kWh för uppvärmning och ett snitt elpris på 3 kr/kWh (så högt har det endast varit under augusti 2022)

Det innebär 18 000 kr per år för varmvatten/uppvärmning med luft/vatten pump om elpriset i snitt kostar 3 kr/kWh vilket jag ser som osannolikt.

Alltså en besparing på ca 3250 kr per år på att byta till fjärrvärme.

Installationen för fjärrvärme kostar 70 000 kr vilket innebär att det tar ca 21 år att få tillbaka investeringen.


För att röra till dig lite i grytan så har jag möjlighet att installera solpaneler för 100 000 kr (24 st paneler med 400watt + växlare) installerat och klart. Det skulle innebära "gratis el på sommaren + försäljning av överskott. I den här kalkylen skulle jag behöva ta med byte av ny luft/vatten pump inom ca 5 år eftersom min gamla har 10 år på nacken. Här blir det dock lite svårare att räkna då jag saknar underlag för hur mycket el jag kommer producera. Spontant utan att räkna känns det att luft/vatten + solceller är en bättre investering både idag och vid eventuell försäljning av huset i framtiden.
 
makeover makeover skrev:
Installationen för fjärrvärme kostar 70 000 kr vilket innebär att det tar ca 21 år att få tillbaka investeringen.
Men du behöver ju byta LVVPn inom dessa 21 år, det behöver du också ta med i beräkningen.
En ny fjv-central kostar ca 25-30kkr plus installation, vad kostar en LVVP?

Hur ofta behöver en LVVP bytas? 15-20år?
Hur ofta behöver en fjv-central bytas? +20år
Behövs det återkommande service på LVVP?
En fjv-central snurrar normalt på utan någon återkommande service.

Exempel 1:
Installation och utbyten för en period av 50 år:
fjv: 70kkr + 35kkr
LVVP: 50kkr + 50kkr + 50kkr

Exempel 2:
Installation och utbyten för en period av 30 år:
fjv: 70kkr
LVVP: 50kkr + 50kkr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.