Tomture61
T Tänkolog skrev:
Hur påverkas avståndet mellan slingorna i golvvärmen av värmekällans uppbyggnad, 1kWh är väl 1kWh oavsett hur den produceras? Dessutom är väl slingorna försedda med värmespridande aluminiumplåt som i princip täcker hela golvytan?
Är inte mycket info på deras hemsida , det jag hittade var framledningstemp på 25-30 gr .
Det är höst nu och jag själv har redan 30 gr i framledning , dvs ännu högre på vintern .
Har golvvärmen i 150 mm betongplatta , pålad med stålrör .
För att möjligtvis få varmare i huset med en låg framledning krävs det tätare mellan golvslingor .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är inte mycket info på deras hemsida , det jag hittade var framledningstemp på 25-30 gr .
Det är höst nu och jag själv har redan 30 gr i framledning , dvs ännu högre på vintern .
Har golvvärmen i 150 mm betongplatta , pålad med stålrör .
För att möjligtvis få varmare i huset med en låg framledning krävs det tätare mellan golvslingor .
Om golvvärmen är dimensionerad för att kunna sprida värmen i hela golvet så hjälper det knappast att lägga slingorna tätare, det höjer inte temperaturen på framledningen och golvet tar upp och sprider det som tillförs. Den enda lösningen är att höja framledningstemperaturen och om inte värmepumpen klarar det så....
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Detta gör mig lite nyfiken. Vad skulle inträffa om man designade en ny typ av absorbator som ser ut mer eller mindre precis som ett staket och kommer i modulära längder @1 meter, och säg @4 meter samt 25cm.

Som en typ av metall profil som är pressad i exakt format av ett staket med både med simulerade plankor och reglar. som står på fötter av betongplintar.

Skulle domstolen fortfarande säga att eftersom de primära tekniska funktionen är att värma vattnet, så är det inte ett staket även om de ser ut exakt som ett staket.

Mata in vattnet i den övre regelimitationen, ta ut de i den lägre. bitarna kopplas ihop mellan varje sektion med dold koppling.

Gäller fortfarande prejudikatet?

Jag menar, jag tänker ju personligen inte testa de här, men om någon känner att de är sugna, så skulle jag vara nyfiken att följa det.
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Detta gör mig lite nyfiken. Vad skulle inträffa om man designade en ny typ av absorbator som ser ut mer eller mindre precis som ett staket och kommer i modulära längder @1 meter, och säg @4 meter samt 25cm.

Som en typ av metall profil som är pressad i exakt format av ett staket med både med simulerade plankor och reglar. som står på fötter av betongplintar.

Skulle domstolen fortfarande säga att eftersom de primära tekniska funktionen är att värma vattnet, så är det inte ett staket även om de ser ut exakt som ett staket.

Mata in vattnet i den övre regelimitationen, ta ut de i den lägre. bitarna kopplas ihop mellan varje sektion med dold koppling.

Gäller fortfarande prejudikatet?

Jag menar, jag tänker ju personligen inte testa de här, men om någon känner att de är sugna, så skulle jag vara nyfiken att följa det.
Vänd på flödet så blir det bättre.
 
B
Grön installation synlig bakom gräs och framför en byggnad med stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på installationen ifråga, enligt hallandsposten.
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BSOD skrev:
[bild]
Bild på installationen ifråga, enligt hallandsposten.
Där blev det ju väldigt tydligt att det inte rör sig om ett plank utan om en skrymmande teknisk installation.
 
Claes Sörmland
M Mattias Svederberg skrev:
Detta gör mig lite nyfiken. Vad skulle inträffa om man designade en ny typ av absorbator som ser ut mer eller mindre precis som ett staket och kommer i modulära längder @1 meter, och säg @4 meter samt 25cm.

Som en typ av metall profil som är pressad i exakt format av ett staket med både med simulerade plankor och reglar. som står på fötter av betongplintar.

Skulle domstolen fortfarande säga att eftersom de primära tekniska funktionen är att värma vattnet, så är det inte ett staket även om de ser ut exakt som ett staket.

Mata in vattnet i den övre regelimitationen, ta ut de i den lägre. bitarna kopplas ihop mellan varje sektion med dold koppling.

Gäller fortfarande prejudikatet?

Jag menar, jag tänker ju personligen inte testa de här, men om någon känner att de är sugna, så skulle jag vara nyfiken att följa det.
Jag gissar på att det skulle då vara ett plank i lagens mening om konstruktionen skulle vara tillräckligt hög och ogenomsiktlig. Den skulle ju då uppenbarligen ge ett visuellt intryck av att vara ett traditionellt plank även om den också skulle vara en del av en teknisk installation som i sig inte kräver bygglov. D v s att man ger sitt plank en ytterligare funktion gör den inte mindre till ett plank. Jämför muren med en grill i eller muren som en del av en pool.
 
Vad ser den aktuella installationen ut som då?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Vad ser den aktuella installationen ut som då?
Som en del av en värmepump, ett stort och fult energiträd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
Bild på installationen ifråga, enligt hallandsposten.
Är det där den installation som grannarna ansåg bygglovspliktig är jag nog böjd att hålla med dem. Nu ser man ju inte hur det där schabraket är placerat på tomten, eller vilken byggnad det tillhör så att säga, men nog finns det en möjlighet att fastighetsägaren valt just den konstruktionen för att kunna slänga upp ett plank som inte är ett plank... De har helt enkelt hittat ett kryphål i lagen. Man skulle kunna jämföra med det klassiska exemplet med en "parkerad" husvagn.
 
  • Gilla
Christian Persson1
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nu ser man ju inte hur det där schabraket är placerat på tomten
Du ser ju kaminen där till vänster. Så den står nog perfekt för att kunna sitta där ifred mot grannen bortom.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Detta gör mig lite nyfiken. Vad skulle inträffa om man designade en ny typ av absorbator som ser ut mer eller mindre precis som ett staket och kommer i modulära längder @1 meter, och säg @4 meter samt 25cm.

Som en typ av metall profil som är pressad i exakt format av ett staket med både med simulerade plankor och reglar. som står på fötter av betongplintar.

Skulle domstolen fortfarande säga att eftersom de primära tekniska funktionen är att värma vattnet, så är det inte ett staket även om de ser ut exakt som ett staket.

Mata in vattnet i den övre regelimitationen, ta ut de i den lägre. bitarna kopplas ihop mellan varje sektion med dold koppling.

Gäller fortfarande prejudikatet?

Jag menar, jag tänker ju personligen inte testa de här, men om någon känner att de är sugna, så skulle jag vara nyfiken att följa det.
Ja tänker lika. Som killen som ville fortsätta att sälja vanliga glödlampor när de blivit förbjudna. ”Det är värmeelement med 95% verkningsgrad. De har lite förluster i form av ljus.” Att det inte redan är reglerat hur stora de får vara beror väl på att alla tillverkare (hittills) gjort dem ungefär lika.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Värmepumpens utedel bedömdes vara ett plank hela vägen till högsta instans, där husägaren slutligen fick rätt och slapp söka bygglov.

Du kan läsa artikeln här: Fick slåss för att värmepumpen inte var ett plank hela vägen till högsta instans
ger ju lite intressanta tankar (som andra varit inne på); vad händer om man seriekopplar sin bergvärme med en konvektor som förvärmer mediat innan man skickar ner det i marken. Eller till och med kopplar en liken mark eller luftvärmepump i slingan? Kanske en intressant lösning för dem som vill kräma ut lite mer ur sitt bergvärmehål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.