Hej alla!

För ca 2 månader sen fick vi installerat en helt ny vedkamin, det fanns ingen sådan i köket sen tidigare. I samband med det sattes det även in rör i skorstenen. Där röret kommer ner i murstocken så gör kanalen en 90 gr vinkel, och där sattes det in en renslucka. En välkänd firma gjorde jobbet och sotaren gav bra beröm för jobbet de la ner. Även vi är nöjda!

Problemet är att det ibland droppar "svart vatten" från underdelen av rensluckan när vi precis börjat elda. Det händer inte varje gång, och det upphör när vi eldat ett tag så att rensluckan i gjutjärn blivit varm. Det som droppar är svart som tjära, men lättflytande som vatten, och det som droppar på golvet torkar upp av sig själv efter en stund, därav att jag förutsätter att det är vatten... Men det ger ju fula märken på väggen och golvet.

Det droppar inget när det regnar så jag är ganska säker på att det inte är läckage uppifrån, vi har även sen tidigare en plåthuv över skorstenen.

Tanken har slagit mig att det kan vara kondens, men när vi inte eldar så är det såklart (?) varmare på utsidan av rensluckan än inne i kanalen, och då borde kondensen vara på utsidan? Och när vi startar elden så borde ju eventuell fukt i kanalen följa med rökgaserna upp och ut...?

Det är bra drag i kanalen, både när vi eldar och när vi inte eldar. En tändsticka fladdrar rejält när man tänder upp den första gången, så det är drag även när kanalen inte är varm.

Någon som vet vad droppandet kan bero på, och hur man kan åtgärda?
 
Det är troligtvis fukten i veden som fäller ut på den kalla insidan av skorstenen.
Så brukar det bli för mig också när jag precis sotar ur skorstenen.
Efterhand byggs ett sotlager upp och lite sot faller ner vid rensluckan. Detta sotet binder fukten så att det inte rinner ut.
Jag tror att det räcker med att ha lite sot liggande innanför luckan som absorberar fukten vid uppstarten.

Detta är min tanke på fenomenet.
 
Har samma problem vid en sotlucka i min murstock och tror som GordonE att det är kondens från fukt i veden. Jag har gott om plats innanför luckan så jag har satt en "kloss" av stenull där vilket fungerar för att hindra kondensen/droppandet.
Har liknande problem vid en sotlucka på vedpannan när den är nysotad. Där försvinner det efter några veckor. Jag förmodar att det är uppbyggt sot som börjar isolera eller suga åt sig kondensen.
 
Tack för svaren!

Funderade på fukt från veden jag med, men veden är torr och fin. Självklart så finns det även fukt i "torr" ved, så det kan ju vara det som spökar. Har gott om plats innanför rensluckan jag med, så kanske lite stenull kan vara lösningen. Jag får testa!
 
Tack för svaren! Råkade precis ut för samma sak efter min nyinstallation. Rör i bef skorsten. Satte griller i huvudet på mig. Hur löser ni det i långa loppet? Man kan ju lägga lite stenull innanför sotluckan för att förhindra kondens där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.