Hej!
Jag kan ingenting om hus. Vi letar hus nu för första gången och funderar på hur man gör om man skulle köpa en tomt eller köpa ett hus där det inte finns el indraget. Jag förstår att kostnaden för att dra in el varierar främst beroende på hur långt man behöver dra den, var närmaste elskåp eller vad det kalls finns. Men finns det något sätt att på förhand ta reda på ungefärlig kostnad? Är det kommunen eller elnätet i kommunen som kan svara på detta? Det påverkar ju väldigt hur mycket man kan och vill betala för en tomt/ hus utan el om det kostar 200 000 eller 1 miljon att dra in el. Vi tänker använda huset för året runt permanentboende.
 
Tack för svar, ska kolla in dessa länkar!
 
Upp till 1800m från närmsta anslutningspunkt finns det ett takbelopp (som är ca 900.000:- har jag för mig). Längre än så blir det däremot dyrt. :cool:
 
  • Gilla
NanookNaneq
  • Laddar…
För 900 000:- får man rätt många liter diesel. Borde vara lönsamt att köra off-grid med solpaneler + dieselaggregat.
 
  • Gilla
NanookNaneq
  • Laddar…
L lbgu skrev:
För 900 000:- får man rätt många liter diesel. Borde vara lönsamt att köra off-grid med solpaneler + dieselaggregat.
Och hur många hundra tusen kostar det då?
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
NanookNaneq NanookNaneq skrev:
Hej!
Jag kan ingenting om hus. Vi letar hus nu för första gången och funderar på hur man gör om man skulle köpa en tomt eller köpa ett hus där det inte finns el indraget. Jag förstår att kostnaden för att dra in el varierar främst beroende på hur långt man behöver dra den, var närmaste elskåp eller vad det kalls finns. Men finns det något sätt att på förhand ta reda på ungefärlig kostnad? Är det kommunen eller elnätet i kommunen som kan svara på detta? Det påverkar ju väldigt hur mycket man kan och vill betala för en tomt/ hus utan el om det kostar 200 000 eller 1 miljon att dra in el. Vi tänker använda huset för året runt permanentboende.
Be nätägaren om en offert så får du veta vad det skulle kosta.
 
  • Gilla
NanookNaneq och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur många hundra tusen kostar det då?
Vet inte men om man spara 900 000 + alla framtida elräkningar så har man en del pengar att spela med.
 
  • Gilla
NanookNaneq
  • Laddar…
Fairlane
Enklast är väl att faktiskt kolla vad det kostar. Visst 900' är en hel del pengar, men personligen skulle jag inte vilja satsa på ett dieselaggregat idag. Vem vet vad dieseln kostar om 10 år eller om 20 år, eller om man ens får använda det då.
 
  • Gilla
NanookNaneq
  • Laddar…
En modern villa med normal standard. Visst, man ska bygga för sig själv och off-grid är ju lite inne just nu. Men jag undrar ändå hur en sådan lösning påverkar andrahandsvärdet.

Antingen är huset osäljbart, eller så är priset på kWh i laddstolpar så billigt så man lätt löser ekvationen med solceller, batteri och en elbil med vtg(?) Om 10-20 år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.