E EMats skrev:
Min tanke är att ha cellplasten som blindbotten och sen mineralull ovanpå för att täta mot golvet. Jag tror jag ska testa detta. Tack för alla synpunkter. Gonatt
Tänk på att tejpa alla skarvar mellan skivor och reglarna.
 
F fribygg skrev:
Är det bättre att såga remsor än att använda vanliga brädor?
Det tycker jag absolut. En fibercememtskiva möglar ju inte.
Jag skulle vilja påstå att det är det mest kostnadseffektiva sättet som faktiskt blir bra!
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Det tycker jag absolut. En fibercememtskiva möglar ju inte.
Jag skulle vilja påstå att det är det mest kostnadseffektiva sättet som faktiskt blir bra!
Och om man vill tjäna lite extra utrymme för mer isolering kan man skruva skivorna direkt på reglarna vilket ger en slät yta som gör det enklare att lägga på cellplastskivorna undertill.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Och om man vill tjäna lite extra utrymme för mer isolering kan man skruva skivorna direkt på reglarna vilket ger en slät yta som gör det enklare att lägga på cellplastskivorna undertill.
Då kan man egentligen lika bra bara välja en falsad cellplast. Att både klä trossbottnen med fibercementskivor och cellplast låter som icke kostnadseffektivt byggande.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Då kan man egentligen lika bra bara välja en falsad cellplast. Att både klä trossbottnen med fibercementskivor och cellplast låter som icke kostnadseffektivt byggande.
Så kanske det är. Falsad XPS var väldigt dyr senast jag kollade jämfört med vanlig EPS. En annan fördel om man kör enbart med cellplast är att man slipper ett extra arbetsmoment.
 
B Bläcktudan skrev:
Det tycker jag absolut. En fibercememtskiva möglar ju inte.
Jag skulle vilja påstå att det är det mest kostnadseffektiva sättet som faktiskt blir bra!
Jag har inget mögel på mina bräder, har dessutom återanvänt formvirke som trossbottenlappar på nån kåk och det är kostnadseffektivt om något.
 
F fribygg skrev:
Jag har inget mögel på mina bräder, har dessutom återanvänt formvirke som trossbottenlappar på nån kåk och det är kostnadseffektivt om något.
Man får ju se det till vad det är. En krypgrund är idag klassad som en riskkonstruktion, och man bygger idag inga nya med virke som är exponerat för miljön där nere.
Många faktorer spelar in, men generellt är väll markfukta och fukt som tränger in genom grundmur , från t.ex läkande dagvattenrör , två starka faktorer. Grattis till dig om din krypgrund fungerar! Många gör inte.
Vi var senast en månad sedan i en krypgrund där vi fick byta samtliga bärlinor under huset. Dom fanns i stort sätt inte länge, så ruttna var dom. Kunden tyckte golvet var ”svajigt” i vardagsrummet.
 
  • En rutten bärlina i en krypgrund med synlig fuktskada och bakomliggande betongpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttna träbalkar och spillror i en krypgrund med synlig fuktbarriär och stödpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Tomture61 och 4 till
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Man får ju se det till vad det är. En krypgrund är idag klassad som en riskkonstruktion, och man bygger idag inga nya med virke som är exponerat för miljön där nere.
Många faktorer spelar in, men generellt är väll markfukta och fukt som tränger in genom grundmur , från t.ex läkande dagvattenrör , två starka faktorer. Grattis till dig om din krypgrund fungerar! Många gör inte.
Vi var senast en månad sedan i en krypgrund där vi fick byta samtliga bärlinor under huset. Dom fanns i stort sätt inte länge, så ruttna var dom. Kunden tyckte golvet var ”svajigt” i vardagsrummet.
Beklagar om du har det så, TS fråga gällde en plitgrund så det lär inte bli samma förhållanden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Beklagar om du har det så, TS fråga gällde en plitgrund så det lär inte bli samma förhållanden.
Ja då är det ju helt andra förhållanden. Det missade jag.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bläcktudan skrev:
Ja då är det ju helt andra förhållanden. Det missade jag.
Och jag missade att din bild inte var din grund...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.