Hej

Bor i en 1,5-plansvilla med självdrag, byggd 1977. Ytterväggar är i tegel, men ovan bottenvåningens fönster går det över i trä. Huset är ihopbyggt med en carport på ena sidan. När jag renoverade mellanbjälklaget i somras noterade jag att det inte fanns något skikt utanför väggisoleringen mot carport och ytterträpanel. Förde man
bort isoleringen kunde man se utomhus genom springor i panelen. Är det normalt? Carporten är ganska otät, med en del sprucken panel.

När jag renoverade bjälklaget satte jag musnät mot ytterväggar, samt byggfolie för att minska ev. vinddrag. Det senare var säkert fel tänkt, men ändå. Tanken var att det skulle hindra möss i bjälklaget (inte väggar). Hur som helst, så här på hösten verkar det bara ha gjort situationen med möss värre. Nu plockar vi möss på vinden dagligen. Frågan är var man ska göra, ska man försöka täta väggar, carport, eller yttertak på något sätt?

Oskar
 
Var i väggen satte du byggfolien sa du?
 
I itscire skrev:
Var i väggen satte du byggfolien sa du?
Det var små bitar som skulle täcka utrymmet på ca 19.5 x 40.5cm (höjd x bredd) i varje fack i bjälklagret, mot ytterväggarna. (Nu var det i och för sig bjälkar på olika avstånd, mellan 40 och 46 cm...)

Byggfoliebitarna sattes in tillsammans med musnät och kortlingar. Av någon anledning fanns det inga kortlingar i sidorna mellan bjälkarna mot väggarna heller, vilket gjort att spångolvet sjunkit ned...
 
Ok, tror jag är med på vad du menar. Men det låter ju som du behöver någon vindduk/vindpapp i ytterväggen iaf. Om det bara är panel, gles och sen isolering kryper förmodligen både vind och möss in genom väggen. Kan även vara idé att investera i en katt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.