Jag har plintgrund i en sovboda och tänkte isolera golvbjälklaget (cc 60) med 50 mm cellplast och ovanpå det 45 mm Rockwool. Cellplasten är ganska stark och borde väl fungera som blindbotten utan att ha plywood under? Jag har hört att cellplast är bra i golvbjälklag för att mössen inte gillar att bo i cellplast men de gör gärna sina bon i vanlig isolering. Kan det stämma?
 
Det är svårt att få celplasten att fylla ut mellan reglarna, sätt falsad celplast på tvären under bjälklaget i stället så har du nått som håller upp mineralullen.
 
Golvåsarna är 50x150 med 50x50 reglar skruvade längst ner på sidorna av åsarna så att blindbotten ska ligga på reglarna. Dvs cellplasten får ordentligt stöd under sig. Sedan kan man kanske täta ev. springor i cellplasten med fogskum och som du skriver använda falsad cellplast.
 
Jag har 100mm billigaste cellplasten under 220 reglar med isolering sedan ett par år.
Funkar toppen. Fokskum runt om.
 
Jag skulle hellre lägga en blindbottenskiva i fibercement om jag skulle köpa nytt mtrl.

Om du har hemsågat virke vilket dimensionerna antyder kan lägga vanliga ospåntade bräder med en förhydringspapp på i botten och därefter fylla bjälklaget med mineralull.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har 100mm billigaste cellplasten under 220 reglar med isolering sedan ett par år.
Funkar toppen. Fokskum runt om.
Ok låter bra (y)
 
F fribygg skrev:
Jag skulle hellre lägga en blindbottenskiva i fibercement om jag skulle köpa nytt mtrl.

Om du har hemsågat virke vilket dimensionerna antyder kan lägga vanliga ospåntade bräder med en förhydringspapp på i botten och därefter fylla bjälklaget med mineralull.
Ok men fibercementskiva låter dyrt. Och mössen gillar att bo i mineralull
 
E EMats skrev:
Ok men fibercementskiva låter dyrt. Och mössen gillar att bo i mineralull
Om du nu tror att mössen bygger bo i mineralull kan jag inte förstå att du väljer att ha detta i din konstruktion.
 
E EMats skrev:
Ok men fibercementskiva låter dyrt. Och mössen gillar att bo i mineralull
Byggmax tar 165kr/m2 för sin trossbottenskiva i fibercement, den är alltså billigare än den trossbottenskiva i oljehärdad masonit de kränger för 201kr/m2
 
Nja mineralull är ju bäst som isolering betraktat. Det fyller ut mot golvet också så att man inte får en glipa under golvet
 
E EMats skrev:
Nja mineralull är ju bäst som isolering betraktat. Det fyller ut mot golvet också så att man inte får en glipa under golvet
Styrofoam har väl bättre isolerförmåga?
 
Jag brukar köpa trossbottenskivor, offra en cirkelsågsklinga och såga upp remsor på 200mm. Skruva dessa underifrån rakt upp i golvbjälkarna. Lägg din cellplast, täta glipor med fogskum!
 
B Bläcktudan skrev:
Jag brukar köpa trossbottenskivor, offra en cirkelsågsklinga och såga upp remsor på 200mm. Skruva dessa underifrån rakt upp i golvbjälkarna. Lägg din cellplast, täta glipor med fogskum!
Är det bättre att såga remsor än att använda vanliga brädor?
 
F fribygg skrev:
Styrofoam har väl bättre isolerförmåga?
F fribygg skrev:
Styrofoam har väl bättre isolerförmåga?
Min tanke är att ha cellplasten som blindbotten och sen mineralull ovanpå för att täta mot golvet. Jag tror jag ska testa detta. Tack för alla synpunkter. Gonatt
 
E EMats skrev:
Nja mineralull är ju bäst som isolering betraktat. Det fyller ut mot golvet också så att man inte får en glipa under golvet
Vi håller på att fixa vårt fritidshus och ska använda cellulosaskivor. Eftersom fibern är behandlad med borsalt förhindrar det mögel samt håller gnagarna borta. Dessutom har cellulosaskivor bättre isolervärde än glasull och otroligt mycket skönare att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.