Hej!
Det vi har tänkt på som är lite småbökigt att göra
i efterhand är att sätta in centraldamsugare,
samt att se till så att det finns tele och tv-uttag
i samtliga rum även så hade vi tänkt att lägga
infällningslist i vardagsrummet så att man slipper att ha
alla kablar på golvet (har surroundsystem)
-inte så mycket kanske, men slår man ut kostnaden på 50 år för dessa tillval så är det värt det...
 
Jag ångrar att jag inte tänkte lite till på nästan allt, och framför allt att jag inte hittade byggahus forum innan kåken var rest...
 
Nell skrev:
Jag vet inte hur kvaliten på värmepumparna är i sllmänhet, men vad vänner och bekanta rapporterar är att dessa ofta går sönder. I vårt fall var det kompressonr som pajade. Grannen, som har samma pump drabbades av liknande haveri 6 månader före oss. Kan det vara tillverkningsfel? - Tror inte det. Kompressorerna arbetar med så höga tryck idag, så slitaget är stort. Speciellt ifall den är dåligt intrimmad, så den slår av och på ofta.
Nell, vad är det för märke på värmepumpen ??

 
Att vi (jag o min sambo) flyttade in i ett gammalt hus som vi är tvugna att renovera, vi har nu hållit på med övervångingen i snart 2 år.
::)
Vi har varit snart klara i 1½år..
 
Låt mig ställa en motfråga:
Är det någon som hört någon säga -"Herregud vad jag ångrar att vi byggde så stort..vad ska vi gör med all plats?"

;)
 
*s* förmodligen blir det så...
Vi hade en del önskemål när vi började planera bygget, bla ett stort kök!! Vi gick från ett kök på 15m2 till ett på nästan 32m2 och HERRE JÖSSES!! vad glad jag är för det! Det är så skönt att inte behöva trängas i köket. Ett misstag vi (läs:jag) gjorde var att jag inte insåg att ju mer vi "uppgraderade" uppvärmningssystemet desto fler apparater/behållare/maskiner placerades i min redan på gränsen för liten tvättstuga så nu får jag inte plats med alla de fina garderober jag tänkte ha därute utan de har placerats i sovrummet och tar upp en massa värdefull m2 där.... mycket irriterande!!
 
Förra huset vi byggde (som vi nu har sålt), hade vi väldigt öppen planlösning och högt i tak. Kök och vardagsrum och tillfälligt sovrum (tills övervåningen skulle byggas klart) gick allt i ett. Vi tyckte det blev för öppet och omysigt. Vi ska nu bygga nytt igen och har valt att ha köket som ett separat rum samt vanlig takhöjd. Tror att vi kommer att trivas bättre med det, blir nog mysigare. I förra huset valde vi några icke öppningsbara fönster, har för mig att vi resonerade som så att det blir säkrare ur inbrottsrisk och att vi redan hade flera öppningsbara fönster i det rummet. Det ångrade vi bittert när fönstrena skulle putsas. Vi köpte även en lite lyxig svart kyl och frys med ismaskin. Men den störde vi oss på för att den lät för mycket. Så det bytte vi bort. Vi byggde även lite för liten tvättstuga tycker jag. Nu är inte tvättstugan större i huset vi håller på och bygger, men tror ändå att den har bättre planering. Den här gången är jag säker på att vi kommer att vara missnöjda med för lite förrådsutrymme (i förra huset hade vi källare/garage på 120m2). Tycker att det är helt otroligt vad lite förråd det finns inplanerat i alla hustyper. Försöker förhandla med sambon om att en liten del av det 45m2 stora garaget ska kunna vara förråd, men han vägrar och påstår att vi ska bygga ett förrådsbod på tomten istället... Vi får väl se...

/Mariana
 
Så här efter två månader i huset har man kanske inte kommit på alla saker man skulle göra annorlunda, men några kommer jag på så där direkt:

* Större tvättrum
Trots att vi slängde ut torkskåpet och skippade torktumlaren så är 8 m2 för litet när man skall ha in värmepump, städskåp, tvättmaskin och tvättho. Om vi kunnat skulle vi gjort tvättrummet 3-4 m2 störra så man kunnat ta hand om tvätten (stryka, mangla, hänga) i samma rum

* Inget halvfärdigt
Vi köpte totalentreprenad, men för garaget/förrådet innebar det inga innerväggar, ingen isolering, ingen gips och ingen målning. Det kanske skulle ha kostat 10.00 i slutförhandlingen. Nu kostar det mer och tar en evig tid att får ordning vilket gör att man inte känner sig "inbodd" ännu


I övrigt känns det som det mesta blev som vi tänkt oss och vi, hör och häpna, blev klara på rätt dag och höll kalkylen med 19.000 tillgodo så man kan väl inte klaga alltför mycket
 
Jag renoverar ett hus och skulle jag börja om eller bygga nytt så skulle jag se till att bygga mig ett ställe där man kan förbehandla trä och annat. Såga,måla eller vad som behöver göras för tillfället utan att man är beronde av vädret. Man vill ju inte gärna stå inne i huset och hålla på med sådant. Går ju bra i början men ju mer man får klart desto mindre vill man ju smutsa ner.
 
Jag kan bara säga att man önskar alltid att man byggde större...

..men det är klart att ekonomi och andra faktorer spelar in på ens beslut.
 
Niq skrev:
Jag renoverar ett hus och skulle jag börja om eller bygga nytt så skulle jag se till att bygga mig ett ställe där man kan förbehandla trä och annat. Såga,måla eller vad som behöver göras för tillfället utan att man är beronde av vädret. Man vill ju inte gärna stå inne i huset och hålla på med sådant. Går ju bra i början men ju mer man får klart desto mindre vill man ju smutsa ner.

= börja med att bygga garaget ;)
 
Låt mig ställa en motfråga:
Är det någon som hört någon säga -"Herregud vad jag ångrar att vi byggde så stort..vad ska vi gör med all plats?"
Inte direkt, men jag har hört "fan vad dyrt mitt hus är att värma upp"

Detta kan i sin tur bero på tre olika orsaker
- taskig uppvärmningskälla
- dålig isolering
- stort hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.