Hej! Ska bygga trall utanför nybyggda huset.
Underlaget är sandig morän där jag schaktat bort matjorden och en del morän. Sedan är planen markduk och singel som paddas. Låg bygghöjd på betongplattor , verkar smidigare än plintar.

Problemet: runt huset finns ett varv med cellplast-isolering för husets grund (betongplatta). Bredd 60 cm runt om, 5 cm tjockt. Väggrus ovanpå, här och var hårdgjord yta. Endast ca 27 cm från isoleringens ovansida till tänkt golvhöjd på trallen.
Jag har grävt fram lite av isoleringen, syns på första bilden.

Ok att lägga betongplattor i gruset över isoleringen? Risk att isoleringen går sönder?att trallen sjunker ned där?
En annan fråga: ska jag (och i så fall hur?) fästa/förankra altanen i huset? Kantelement (cellplast plus tunt lager betong) nedanför panelen.
Tacksam för råd :) Grusad yta framför röd husvägg med vit dörr och fönster, stödkrycka lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Område utanför hus som förberetts för anläggning av ny trädgårdsstig, med löv och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg plattorna en bit från huset? Du får ett överhäng men det är enkelt fixat så det blir stabilt.
 
Z z_bumbi skrev:
Lägg plattorna en bit från huset? Du får ett överhäng men det är enkelt fixat så det blir stabilt.
Jag tänker att det bör gå att lägga plattor strax utanför de 60 cm breda cellplastskivorna och ha kvar grus under och på cellplastskivorna. Altanen blir ca 4 meter bred från huset, så ca 3,4 meter av altanen ligger då på betongplattor.
Ska man förankra altanen i husväggen? Och i så fall hur?
 
En killgissning är att yttrycket på frigoliten om altanens vikt lägg på en betongplatta är mindre än om du lägger din egen vikt på ett ben på gruset ovanför frigoliten. typ 80 kg på 100kvcm är 800gr/kvcm, en betongplatta på 35*35 kan då bära ett ton med samma yttryck. Så jag tror du lungt kan lägga plattor ovanför frigoliten
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P Plutus skrev:
En killgissning är att yttrycket på frigoliten om altanens vikt lägg på en betongplatta är mindre än om du lägger din egen vikt på ett ben på gruset ovanför frigoliten. typ 80 kg på 100kvcm är 800gr/kvcm, en betongplatta på 35*35 kan då bära ett ton med samma yttryck. Så jag tror du lungt kan lägga plattor ovanför frigoliten
Låter rimligt!
 
Perfekt läge för marksten. Billigare, enklare och mindre underhåll!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt läge för marksten. Billigare, enklare och mindre underhåll!
Min fru har bara pratat om trall.
 
S Sällsam skrev:
Min fru har bara pratat om trall.
Och?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och?
Har diskuterat om vi ska ha trä eller plattor o landat i trä-trall.
 
S Sällsam skrev:
Har diskuterat om vi ska ha trä eller plattor o landat i trä-trall.
Ok, inte grattis ;)
 
Varför Måste du förankra altanen i husgrunden? Jag byggde en altan på plattor (ca 30 cm hög) i våras och förankrade den inte i huset.
 
J juanxxx skrev:
Varför Måste du förankra altanen i husgrunden? Jag byggde en altan på plattor (ca 30 cm hög) i våras och förankrade den inte i huset.
I flera beskrivningar står det att man ska förankra altanen i huset, men nej, det verkar inte nödvändigt. Altanen kommer inte blåsa iväg eftersom den blir rätt tung. Så jag kör som du! :)
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
S Sällsam skrev:
I flera beskrivningar står det att man ska förankra altanen i huset, men nej, det verkar inte nödvändigt. Altanen kommer inte blåsa iväg eftersom den blir rätt tung. Så jag kör som du! :)
Ja det blir rätt tungt :) Regler och trall som skruvas ihop i ett stycke. Visst, om marken rör sig kan ju trallen röra sig MEN det hade hänt även om den satt fast i huset och vad skulle hänt med infästningen då? :S

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.