För lite information för att kunna hjälpa till. Om allt är helt, startar värmen om man trycker på ON och termostaten är ställd på ett värde som överstiger temperaturen på golvet. På gamla modeller lyser displayen när man sätter på den.

Visas något på displayen/lyser den? Är säkringen hel? Har jordfelsbrytaren slagit ifrån? Har den någonsin fungerat?

Visa en bild!
 
Brukar va en knapp av något slag på sidan eller på den för att slå på den, är den död ändå så är den antingen inte inkopplad eller så är termostaten skrot
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för golvvärmetermostat?
Tillverkare och modell?
Bild?

här är manualer till några golvvärmetermostater,
[länk]
[länk][länk]
Det är en T2...det finns en on knapp och det är el till den men hur ställer man in den...det finns plus o minus o ok....men jag fattar inte i vilken ordming jag ska göra vad. Manualen är knepig
 
  • Schematisk bild av termostatens kontrollpanel med knappar för huvudström, OK/acceptera, minus/nedåt/minskning och plus/uppåt/ökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T torkelb skrev:
För lite information för att kunna hjälpa till. Om allt är helt, startar värmen om man trycker på ON och termostaten är ställd på ett värde som överstiger temperaturen på golvet. På gamla modeller lyser displayen när man sätter på den.

Visas något på displayen/lyser den? Är säkringen hel? Har jordfelsbrytaren slagit ifrån? Har den någonsin fungerat?

Visa en bild!
Jo den funkade i våras. Den slår på men jag fattar inte hur jag ställer in den
 
P Patzie skrev:
Brukar va en knapp av något slag på sidan eller på den för att slå på den, är den död ändå så är den antingen inte inkopplad eller så är termostaten skrot
Den är fungerande. Jag vet bara inte i vilkrn ordning man gör vad för att starta upp den
 
G Gina Göransson skrev:
Det är en T2...det finns en on knapp och det är el till den men hur ställer man in den...det finns plus o minus o ok....men jag fattar inte i vilken ordming jag ska göra vad. Manualen är knepig
Tryck på A och sedan ska det vara bra om temperaturinställningen är lämplig. Om du vill höja, trycker du på D/+ och avslutar med B/OK. En symbol brukar indikera om värmen är på eller ej; se "Symboler i teckenfönstret".

Om den har varit avstängd, dröjer det ganska lång tid innan det kommer värme - beroende på hur golvet är konstruerat eller vilket material som har använts. Cementbaserat tar tid.
 
T torkelb skrev:
Tryck på A och sedan ska det vara bra om temperaturinställningen är lämplig. Om du vill höja, trycker du på D/+ och avslutar med B/OK. En symbol brukar indikera om värmen är på eller ej; se "Symboler i teckenfönstret".

Om den har varit avstängd, dröjer det ganska lång tid innan det kommer värme - beroende på hur golvet är konstruerat eller vilket material som har använts. Cementbaserat tar tid.
Det finns tyvärr inga A eller B.Tack i alla fall
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
G Gina Göransson skrev:
Det finns tyvärr inga A eller B.Tack i alla fall
Du skriver ju att det finns en ON, en OK och plus och minus. Vad är det som saknas?

Sätt på med ON och titta på displayen vilken temperatur som är inställd. Duger inte den, ändra med plus eller minus och avsluta med OK. Klart! Vänta därefter på värmen.
 
G Gina Göransson skrev:
Det finns tyvärr inga A eller B.Tack i alla fall
Schematisk bild av kontrollpanel med knappar och markeringar A, B, C, D som refererar till en instruktionslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A anis16 skrev:
[bild]
Fotografera med mobilen!
 
Screenshot av foruminlägg med markerade ord "on", "plus", "minus" och "ok" med röda cirklar.
 
Hej alla snälla! Värmen går på. Jag förstår nu vad ni menade med A B. Men problemet är att själa värmen blir fel. Även om jag sräller in 15 grader ger den enorm värme och elräkningen slår i taket. Det går inte att ställa in den vörmen jag vill. Sätter jag drn på 2 grader...samma sak
 
Finns det någon temperatursensor i golvet? Eller går den på rumstemperaturen?

Vad är det för golv?
Hur är golvet uppbyggt?
Finns det någon våning under?

Hur stort är golvet?
Man brukar räkna på att ett rum behöver ca 70-100W tillförd värme per kvadratmeter golvyta.

Hur länge har du låtit golvvärmen vara på?
I början när golvet är kallt så kommer golvvärmen att gå hela tiden.

10 kvadratmeter golvyta drar ca 0,7-1kWh per timme, alltså ca 16,8-24kWh per dygn. Under förutsättning att det är bra isolerat under (eller våningsplan under) så att inte onödigt mycket energi går ner i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.