Mitt första inlägg här på forumet, woho!!

Jag skulle behöva hjälp med idéer för att klämma in en diskmaskin i vårt lilla kök. Jag gillar den gamla retro-stilen och vill helst inte riva ut köket eller bygga om det, mer än att få in en diskmaskin. Vilket inte är det lättaste!

Det är ett litet U-format kök, med mått ca 1190 mm mellan de båda sidorna. Min första tanke var att man nog måste offra en hel sida (bänkskivan till vänster) och riva den väggen, som gränsar till matrummet, för att kunna placera en diskmaskin till vänster om diskhon. Men då förlorar man närapå all bänkyta.. Man skulle kunna riva några högskåp (som det finns en lång radda av, på väggen mitt emot diskhon, gröna i bild) och bygga bänkskiva med underskåp där i stället och därmed få ett öppnare kök... MEN. Det är väldigt mycket jobb och jag är osäker på om jag vill bygga om så mycket, allt handlar egentligen om att få in en diskmaskin! :cool:

Nu är jag inne på tanken att klämma in en 45 cm diskmaskin till höger om diskhon, där måttet är ca 50 cm från kanten av hon till slutet av diskbänken. Tanken är att enbart riva skåpet och lådorna under diskhon, och bygga ett smalare diskbänksskåp under hon, samt en stödsida vid slutet av diskbänken. En diskmaskin i det läget skulle ju såklart blockera en hel del i utfällt läge, men jag har kommit fram till att det inte gör så mycket eftersom vi aldrig brukar diska samtidigt som vi gör något annat i köket. Det är ändå en bra placering för att sätta i och ur disk från diskbänken tänker jag.

Vad tror ni? Åsikter och idéer uppskattas!!
 
  • Retrokök med gröna väggar och blommig fönsterbehandling, gult skåp och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med gula skåp, vitvaror och köksredskap på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Retro-stil kök med gula skåp, spis, kylskåp och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna skjutdörrar till ett inbyggt skåp bredvid ett kylskåp med barnritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av badrumsplan med måttangivelser, inklusive placering av handfat och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigaste och enklaste vore väl att sätta in en liten bänkmaskin till vänster om diskhon. Jag löste det så i ett något liknande kök och blev mycket nöjd. Det brukar bli väldigt dyrt om man börjar rota med de gamla skåpen - om man inte gör snickeriarbetet själv.
 
Ja, det är väl den snabbaste och billigaste lösningen, så man kan ju börja med det och se hur det funkar.. Men jag tänker att det blir fult och klumpigt i längden.
 
Jag tror din idé blir bra. Diskhon är ju inte lika bred som skåpet så en 45 cm bred diskmaskin får plats. Enda grejen är de lite väl utskjutande handtagen på spisen, men det får du ju kolla så att de inte hindrar lucköppningen.
 
Det borde också funka att sätta in en 45-bred maskin till höger om lådhurtsarna på vänster sida. Hörnbänkskåpet tas bort och ni tappar möjligheten till förvaring i hörnet - eller går diskbänkskåpet hela vägen in i hörnet? Mindre snickerijobb än att sätta den till höger om diskbänkskåpet men en sämre lösning i o m att man inte kan öppna diskbänkskåpet när maskinen är öppen.
 
1 16386 skrev:
Jag tror din idé blir bra. Diskhon är ju inte lika bred som skåpet så en 45 cm bred diskmaskin får plats. Enda grejen är de lite väl utskjutande handtagen på spisen, men det får du ju kolla så att de inte hindrar lucköppningen.
Roligt att någon tror på min idé :giggle:
Ja just det, spisens handtag är väldigt skrymmande. I värsta fall får man byta ut spisen i samma veva, ifall det inte får plats!

E Enannananna skrev:
Det borde också funka att sätta in en 45-bred maskin till höger om lådhurtsarna på vänster sida. Hörnbänkskåpet tas bort och ni tappar möjligheten till förvaring i hörnet - eller går diskbänkskåpet hela vägen in i hörnet? Mindre snickerijobb än att sätta den till höger om diskbänkskåpet men en sämre lösning i o m att man inte kan öppna diskbänkskåpet när maskinen är öppen.
Den placeringen har jag också övervägt, där kanske ev en 60 skulle få plats - men det känns som om arbetsmomenten inte fungerar då, ifall man inte kan stå framför diskhon samtidigt som man öppnar diskmaskinsluckan. I så fall skulle diskmaskinen sitta längre bort på den sidan, men det blir inte heller en bra rörelse från diskhon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.