Jo men det är den man kan 1,20 högt ungefär
 
B Bergonen skrev:
Lånar denna lite.

Hörde mig för lite ang detta och fick till mig att man även kan montera fläkten i till exempel krypgrunden och inte ha den i spisen för att minska oljudet. Är det något någon vet något om?
det låter intressant.

och övriga tankar kring integrerad fläkt över lag? Är det en bra lösning? Erfarenheter någon?
hehe låna på! Vi skall snart ge oss på installation så jag återkommer med utlåtande inom någon månad
 
Har du blivit några erfarenheter rikare ännu?
Jag ska installera min om ca 2 veckor
 
Vi hade en vettig sotare på besök: inga problem så länge man följer gällande byggregler och vidtar adekvata försiktighetsåtgärder - brandspjäll, isolerat rör genom yttervägg/bjölklag osv.

Vi valde dock i slutändan av andra anledningar att installera endast med kolfilter vilket har fungerat jättebra än så länge, över all förväntan.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo jag såg det. Bara att jag aldrig sett detta som en fungerande ensam fläktlösning i litet bredare hällar typ 90 cm där det steks på många ställen samtidigt, mycket os som ska evakueras i dessa driftslägen.
H Harald Blåtumme skrev:
Jo jag såg det. Bara att jag aldrig sett detta som en fungerande ensam fläktlösning i litet bredare hällar typ 90 cm där det steks på många ställen samtidigt, mycket os som ska evakueras i dessa driftslägen.
Tycker vår Bora hällfläkt är fullständigt överlägsen alla andra normala fläktar jag haft eller varit i kontakt med.
 
Finns ju en del situationer som är mer svårhanterliga än andra. Tex att steka strömming och annat som osar rejält. Att det kan funka för det mesta småstekande är ju bra bara det. Kul om det funkar.

Men såvitt jag vet används aldrig hällutsug i mer seriösa sammanhang som tex professionella kök, restaurangkök osv, men då har man iofs sällan induktionsplattor heller och det kan vara en faktor som spelar in. Vi kör gashäll mest.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ju en del situationer som är mer svårhanterliga än andra. Tex att steka strömming och annat som osar rejält.
Och där är Bora fläkten helt överlägsen.
 
Absolut kan jag tänka mig hällutsug som komplement.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ju en del situationer som är mer svårhanterliga än andra. Tex att steka strömming och annat som osar rejält. Att det kan funka för det mesta småstekande är ju bra bara det. Kul om det funkar.

Men såvitt jag vet används aldrig hällutsug i mer seriösa sammanhang som tex professionella kök, restaurangkök osv, men då har man iofs sällan induktionsplattor heller och det kan vara en faktor som spelar in. Vi kör gashäll mest.
Visst, men i professionella kök har man alltid enorma volymkåpor, vilket såklart ger bästa effekt. Sällan eller aldrig man ser nån hemmafläkt som inte är helt platt under..
 
Visst jag fattar att hällutsug kan vara bra i många fall av typiska stektillfällen. Jag tror en stor faktor är hur man lagar mat. Som i vårt fall, relativt ofta kör vi en stor wokpanna i gjutjärn över en 7 kW gasbrännare. Jag har svårt att se hur hällutsug kan funka i det läget men det vore skoj att få bli motbevisad.
 
Har man väldigt höga grytor så kan jag tänka mig att hällutsug är sämre. Men med normala stekpannor och grytor är min erfarenhet så här långt att Bora hällen är helt överlägsen.
När man stekt bacon på alla andra spisar med normala fläktar jag varit med om, så luktar det bacon i köket långt efter.
Nu steker vi bacon utan att det luktar något när vi är klara.
 
J John-Daniel skrev:
Vi hade en vettig sotare på besök: inga problem så länge man följer gällande byggregler och vidtar adekvata försiktighetsåtgärder - brandspjäll, isolerat rör genom yttervägg/bjölklag osv.

Vi valde dock i slutändan av andra anledningar att installera endast med kolfilter vilket har fungerat jättebra än så länge, över all förväntan.

Intressant. Vi har valt samma strategi att iaf börja med kolfilter sen får vi se om vi går vidare om vi känner att skulle underlätta att göra så. tack för info jag kan återkomma med mina erfarenheter om en tid för andra läsares intresse
 
Vi har sedan några år spis med integrerad fläkt med utsug i plintgrund. Det fungerar mycket bra. När vi kör höga grytor eller fritesen måste man ha fläkten på högsta men med stekpanna o bacon så är det utan problem.
 
  • Gilla
Bergonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.