Att förre ägaren skall betala en liten del. Är det självriswk på ägarens hemförsäkring? Det kan nog diskuteras om säljaren är skyldig att betala det i så fall.
 
9 955Kumla skrev:
Bägge samt att förra ägaren skall betala en liten liten del. Men det verkar trilskas, vi får se hur det slutar där. Sista ordet är inte sagt ännu.
Får även skjuta till en del själv såklart för bla annat åldersavdrag.
Set här att jag nog svarat lite fel. Det är en mix av hemförsäkring och bostadsrättsförsäkringen som täcker. Tror det var ytskickt mm på hemförsäkring och själva stommen på bostadsrättsföreningens.
 
Claes Sörmland
9 955Kumla skrev:
Set här att jag nog svarat lite fel. Det är en mix av hemförsäkring och bostadsrättsförsäkringen som täcker. Tror det var ytskickt mm på hemförsäkring och själva stommen på bostadsrättsföreningens.
Bostadrättsföreningen ansvarar för skada från utläckande vatten från vattenledning, s.k. vattenledningsskada. Regleras i bostadrättslagen.

Är det istället tätskiktet som fallerat så är det bostadrättshavarens som betalar sin del och föreningen sin del av reparationen.

Sen får respektive part eventuellt en del betalt via de försäkringar om de har.
 
9 955Kumla skrev:
Set här att jag nog svarat lite fel. Det är en mix av hemförsäkring och bostadsrättsförsäkringen som täcker. Tror det var ytskickt mm på hemförsäkring och själva stommen på bostadsrättsföreningens.
Jo det är normalt. Bostadsrättsföreningen ansvarar för stommen, oavsett hur skadan har uppstått. Men du skrev att förre ägaren skall betala en liten del. Beror det på att det var den ägarens försäkring som gick in? Det brukar vara så att skador som upptäcks inom en månad efter tillträde står "det förra" försäkringsbolaget för.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.